Ένα έργο της Σάρα Μπίφεν, μιας μοναδικής Βικτωριανής ζωγράφου, πουλήθηκε για £9,000 ($12,023) από £5,000 ($6,680) που ήταν η αρχική του εκτίμηση στο Sworders Fine Art Auctioneers στην Αγγλία.

Ενδεικτικά, αξίζει να αναφερθεί ότι το ρεκόρ της Μπίφεν σε δημοπρασίες μέχρι και πριν από δύο χρόνια, ήταν περίπου $3,400.

Ίσως ακόμη πιο εντυπωσιακό από την ξαφνική επιτυχία που γνωρίζει η ζωγράφος στην αγορά, να είναι το γεγονός ότι ζωγράφιζε με το στόμα.

Λίγα λόγια για τη Σάρα Μπίφεν

Η Σάρα Μπίφεν γεννήθηκε το 1784 χωρίς χέρια και πόδια, πιθανότατα πάσχοντας από μια ασθένεια που είναι γνωστή ως φωκομέλεια. Καταγόταν από μια φτωχή οικογένεια, από το Σόμερσετ, και μάλιστα στα 13 της έγινε μέλος ενός περιοδεύοντος τσίρκου στο οποίο έμεινε γνωστή ως «Το θαύμα χωρίς άκρα».

Παρά την ασθένειά της, έμαθε πώς να γράφει, να ζωγραφίζει, ακόμη και να ράβει με τα δόντια της. Στο τσίρκο κέρδιζε £5 το χρόνο, ζωγραφίζοντας τον κόσμο στα πανηγύρια, και πωλούσε τις μινιατούρες της για 3 γκινέες τη μία.

Σάρα Μπίφεν, Study of Feathers (1812). Η φωτογραφία παραχωρήθηκε από το Sotheby’s London.

Μαζί με το έργο της από νερομπογιά “Study of Feathers” (1812) το οποίο πωλήθηκε σε δημοπρασία (μια διαφορετική εκδοχή του έργου πωλήθηκε για £65,520 [$90,335], παρά το ότι η αρχική του εκτίμηση ήταν £6,000 [$8,272]), πωλήθηκε και ένα φυλλάδιο που διαφήμιζε την ζωγράφο ως ατραξιόν στο τσίρκο.

Η φήμη της Μπίφεν ήταν τόσο μεγάλη που ακόμη και ο Κάρολος Ντίκενς την ανέφερε στις ιστορίες του. Το 1821 η Royal Society of Arts του Λονδίνου τη βράβευσε με ένα ασημένιο μετάλλιο για μια από τις μινιατούρες της και το 1850 η Royal Academy φιλοξένησε ένα από τα έργα της. Ακόμη και μέλη της βασιλικής οικογένειας έκαναν παραγγελίες για τα έργα της, ενώ η Βασίλισσα Βικτώρια αγόρασε το πορτρέτο που είχε δημιουργήσει για τον πατέρα της, τον Δούκα του Κεντ, το οποίο υπάρχει στο Royal Collection Trust μέχρι σήμερα.

Όπως αναφέρει χαρακτηριστικά η Έμμα Ράδερφορντ, μια ειδικός στις μινιατούρες στο Philip Mould and Company: «[Η Μπίφεν] αντικατοπτρίζει τόση δύναμη, ξεπερνώντας όχι μόνο την προκατάληψη που [ο κόσμος] σίγουρα θα είχε δείξει απέναντι σε μια γυναίκα, επαγγελματία καλλιτέχνιδα, αλλά απέναντι σε κάποιον που θα αντιμετωπιζόταν ως “φρικιό του τσίρκου”. Οι πιθανότητες ήταν εναντίον της από τη γέννησή της, αλλά εδώ μας παρουσιάζει την εικόνα που δημιούργησε για τον εαυτό της, την εικόνα που ήθελε να παρουσιάσει στον κόσμο. Εδώ [η Μπίφεν] αντιμετωπίζεται πρώτα από όλα ως καλλιτέχνιδα, περιτριγυρισμένη από τα σύνεργα της δουλειάς της, μαζί με το πινέλο, τοποθετημένο στο μανίκι της, έτοιμο για την μπογιά της».

Πηγή: Artnet

Οι φωτογραφίες ανακτήθηκαν από το Artnet

Κεντρική εικόνα θέματος: Σάρα Μπίφεν, Σάρα Μπίφεν αυτοπροσωπογραφία μπροστά από το καβαλέτο της (ca. 1821). Η φωτογραφία παραχωρήθηκε από το Sotheby’s London | Πηγή: Artnet