Πρόκειται για ένα ταξίδι στην ένταση και στον παλμό των χορών της Κρήτης, τόπο καταγωγής του Φωνιαδάκη. Συνταξιδιώτες του Α. Φωνιαδάκη, ο Πάρις Περισυνάκης, ο οποίος έγραψε την πρωτότυπη μουσική της παράστασης, και οι μουσικοί Γιώργος Σκορδαλός, Βαγγέλης Καρίπης, Πέτρος Βαρθακούρης και Γιώργος Μακρής. Τους φωτισμούς υπογράφει ο Σάκης Μπιρμπίλης, και τα κοστούμια ο Αναστάσιος Σοφρονίου.

Αντώνης Φωνιαδάκης

Γεννημένος στην Ιεράπετρα Κρήτης, άρχισε από παιδί να χορεύει στο νησί και συνέχισε τις σπουδές του στην Αθήνα στην Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης και στη Σχολή Rudra Béjart στην Ελβετία ως αποδέκτης της υποτροφίας «Μαρία Κάλλας». Βρέθηκε από τα πρώτα βήματα τα καριέρας του να χορεύει στην ομάδα του Maurice Béjart [Μωρίς Μπεζάρ] και σύντομα να δημιουργεί χορογραφίες κατόπιν ανάθεσης για τα μεγαλύτερα θέατρα του κόσμου.

Ως προσκεκλημένος χορογράφος έχει συνεργαστεί με σημαντικά σχήματα και καλλιτεχνικούς οργανισμούς, όπως το Μπαλέτο της Όπερας της Λυών, η ομάδα χορού της Martha Graham [Μάρθα Γκράχαμ] (Martha Graham Dance Company), η Ομάδα Rambert στο Λονδίνο, το Aterballetto στην Ιταλία, τα Βασιλικά Μπαλέτα της Φλάνδρας, το Μπαλέτο της Γενεύης, ενώ διετέλεσε Διευθυντής στο Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ).

Έχει εργαστεί ως σύμβουλος κίνησης στην ταινία NOAH του Darren Aronofsky [Ντάρρεν Αρονόφσκυ], πήρε το βραβείο Danza and Danza ως καλύτερος χορογράφος το 2012 στην Ιταλία για το έργο Les Noces, ενώ το 2018 έλαβε το βραβείο καλύτερης χορογραφίας της Ένωσης Μουσικών και Θεατρικών Κριτικών για τον Γαλαξία που δημιούργησε κατόπιν κοινής ανάθεσης του Εθνικού Θεάτρου και της Εθνικής Λυρικής Σκηνής.

Κάθε καλοκαίρι, επιστρέφει στην πατρίδα του, την Κρήτη, και κάθε φορά νιώθει την ίδια έλξη για τα κρητικά γλέντια, την ορμή των ριζίτικων, της μουσικής και του χορού. Αυτή η ρίζα που φέρει μέσα του θα πυροδοτήσει ένα διαφορετικό γλέντι στο οποίο θα δούμε πώς αυτές οι πρώτες καθοριστικές εικόνες της ζωής του έχουν εμποτίσει και επηρεάσει τον σύγχρονο δημιουργικό του τρόπο.

Salema Revisited

Με τη νέα του δημιουργία Salema Revisited, ο διεθνής έλληνας χορογράφος Αντώνης Φωνιαδάκης ουσιαστικά θέλει να τιμήσει την μουσική και τους χορούς της Κρήτης, που είναι και ο τόπος καταγωγής του.

Καθώς οι κρητικοί χοροί αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της κοινωνικής ζωής του νησιού και υπάρχουν πολλές παραλλαγές από τόπο σε τόπο αλλά και από άνθρωπο σε άνθρωπο, ο Φωνιαδάκης αισθάνεται την ανάγκη να παρουσιάσει τη δική του οπτική γωνία για το πώς η
παράδοση μπορεί να υπάρχει και να συνομιλεί με άλλες μορφές έκφρασης, όπως ο σύγχρονος χορός, χωρίς να απειλείται ή να προσβάλλεται, αλλά να εμπλουτίζεται και να προωθείται σε ένα ευρύτερο κοινό με σεβασμό και εκτίμηση.

Στη χορευτική κληρονομιά της Κρήτης καταγράφονται εικοσιπέντε είδη χορών, οι οποίοι δεν ήταν γνωστοί σε ολόκληρο το νησί, αλλά ανθούσαν ο καθένας ένας σε κάποια περιοχή της Κρήτης. Όπως η γιτσικιά σούστα, η γλυκομηλίτσα, το ρόδο, ο φτερωτός συρτός, ο κουτσαμπαδιανός, ο τριζάλης ο απανωμερίτης, το μικρό μικράκι, ο μπριμιανός ή πρινιώτης, ο αγκαλιαστός, ο ξενομπασάρης, ο ζερβόδεξος καθώς και πολλά είδη σιγανών και πηδηχτών χορών. Με το Salema Revisited, ο δημιουργός δεν επιχειρεί να αποτυπώσει τον καθέναν από αυτούς τους χορούς, μια και δεν είναι αυτή η πρόθεση του. Επιθυμεί να ερμηνεύσει με το προσωπικό του στυλ, τη ζωντάνια, την ομορφιά, τον ρυθμό και τον λυρισμό της κρητικής μουσικής.

Μα πάνω από όλα την ένταση και τη δύναμη του πεντοζάλη (που έχει δέκα βήματα) και που θυμίζει την απόφαση των Σφακιανών να αρχίσει η επανάσταση, απόφαση που έλαβαν στις 10 Οκτωβρίου 1769. Η μουσική του αποτελείται από δώδεκα πάρτες (μουσικές φράσεις, γυρίσματα) προς τιμήν των δώδεκα πρωτεργατών της εξέγερσης.

Εστιάζοντας σε διαφορετικές μελωδικές και ρυθμικές εναλλαγές στο μουσικό μέρος της παράστασης, ο Φωνιαδάκης δημιουργεί μια πολύχρωμη και πολυμορφική χορογραφική σύνθεση στη διάρκεια του έργου.

Οι αρχές και τα μοτίβα των παραδοσιακών χορών λοιπόν παραφράζονται παιχνιδιάρικα και τολμηρά σε ένα απρόσμενο χορογραφικό ταξίδι, με τους χορευτές και τους μουσικούς να καλούν τους θεατές να ταξιδέψουν στην ένταση, στον παλμό, στη μελωδία, αλλά και στον μυστικισμό που πηγάζει από την κρητική μουσική.

Σύντομο σημείωμα από τους μουσικούς Γιώργο Σκορδαλό και Πάρι Περυσινάκη

Σάλεμα, μια πάλη με το χρόνο, την ακινησία και τη στιγμή.

Εκεί που η παράδοση συναντά τον μοντερνισμό, η πληθωρικότητα την αφαίρεση και το φως το σκοτάδι, χορευτές και μουσικοί σμίγουν σε ένα αλλόκοτο παιχνίδι, ανασηκώνοντας και αναστατώνοντας μνήμες και συναισθήματα.

Η χορογραφία μπροστάρης που οδηγεί μουσικούς και θεατές σε ένα μυσταγωγικό abstract ταξίδι με αφετηρία την Κρήτη.

Η μουσική απαρνείται τον εαυτό της προκειμένου να υπογραμμίσει την κίνηση, συνδράμοντας στην αφομοίωση, και στην ερμηνεία της χορευτικής εικόνας.

Εκπαιδευτικές δράσεις

Οι δύο παραστάσεις Salema Revisited συμπληρώνονται από δύο εκπαιδευτικές δράσεις. Στις 15 Οκτωβρίου στις 6:00 μ.μ. ο Αντώνης Φωνιαδάκης θα συνομιλήσει με το κοινό στην Αίθουσα Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων προσεγγίζοντας το θέμα «Αναγκαία προδοσία – Γέφυρες ανάμεσα σε δύο κόσμους: διασκευάζοντας, μεταφράζοντας, μεταγράφοντας» (είσοδος ελεύθερη με δελτία προτεραιότητας και ηλεκτρονική κράτηση). Περισσότερες πληροφορίες την ανοιχτή συζήτηση αλλά και για κράτηση θέσεων εδώ:

Την επόμενη μέρα (16/10), στον ίδιο χώρο, θα πραγματοποιηθεί στις 5 το απόγευμα με τους βοηθούς χορογράφου Εργαστήριο χορού για εφήβους από 12 ετών διάρκειας δύο ωρών, στο πλαίσιο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Μεγάρου που είναι άμεσα συνδεδεμένα με τις καλλιτεχνικές παραγωγές του (κόστος συμμετοχής: 12 €, έναρξη προπώλησης: 20.10.2021). Αποκλειστικά τηλεφωνικές κρατήσεις θέσεων στους αριθμούς: 210 7282363 και 210 7282348. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επισκέπτονται τον σύνδεσμο:

Η προπώληση για την παράσταση σύγχρονου χορού Salema Revisited έχει ήδη αρχίσει.

Salema Revisited
ANDONIS FONIADAKIS DANCE COMPANY

Χορογραφία | Αντώνης Φωνιαδάκης

Μουσικoί – Ερμηνευτές

Γιώργος Σκορδαλός | κρητική λύρα, κρητικό λαούτο, τραγούδι
Πάρις Περυσινάκης | βιόρα, κρητική λύρα, κρητικό λαούτο, mandocaster
Γιώργος Μακρής | φλογέρα, ασκομαντούρα
Πέτρος Βαρθακούρης | κοντραμπάσο
Βαγγέλης Καρίπης | κρουστά

Μουσική επιμέλεια – Ενορχήστρωση | Πάρις Περυσινάκης, Γιώργος Σκορδαλός
Πρωτότυπη μουσική | Πάρις Περυσινάκης

Στην παράσταση ακούγονται παραδοσιακά κομμάτια της Κρήτης σε διασκευή

Βοηθοί χορογράφου | Μαρκέλλα Μανωλιάδη, Pierre Magendie
Φωτισμοί | Σάκης Μπιρμπίλης
Σχεδιαστής κοστουμιών | Αναστάσιος Σοφρονίου
Βοηθός σχεδιαστή κοστουμιών | Ευδοκία Βεροπούλου

Χορεύουν | Νεφέλη Αστερίου, Δέσποινα Λαγουδάκη, Εύη Οικονόμου, Μάρω Σταυρινού, Στεφανία Σωτηροπούλου, Christian Denice, Γεώργιος Κοτσιφάκης, Νίκος Γρηγοριάδης, Jan Labner, Ανέστης (Τάσος) Νίκας

Παραγωγή | visionary culture | Βασίλης Γρηγορόπουλος