Ένας σολίστ… κλασικού προσανατολισμού και ένα ντούο με έθνικ και τζαζ τάσεις θα μοιραστούν τη σκηνή της Αίθουσας Δημήτρης …

Μητρόπουλος την Τετάρτη 14 Μαρτίου (ώρα: 20.30). Ο λόγος για τον Σουηδό βιολοντσελίστα Γιάκομπ Κοράνυ και για το μουσικό σχήμα Γιάμα που απαρτίζεται από την Ισπανίδα τραγουδίστρια Σίλβια Πέρεθ Κρουθ και από τον Ισραηλινό Ραβίντ Γκόλντσμιντ (κρουστά). Ο Γιάκομπ Κοράνυ θα ερμηνεύσει έργα Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ, Έσα-Πέκκα Σάλονεν και Ζολτάν Κοντάυ, ενώ οι Γιάμα θα παρουσιάσουν αυτοσχεδιασμούς πάνω σε μελωδίες φλαμένκο, φάντο, τζαζ και φολκ.

Η εμφάνιση των τριών καλλιτεχνών εντάσσεται στο πλαίσιο των εκδηλώσεων τής Σειράς Rising Stars Ανατέλλοντες Αστέρες»), η οποία πραγματοποιείται με την υποστήριξη τής Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Πρόκειται για μια πρωτοβουλία του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Κέντρων Συμφωνικής Μουσικής (ECHO), ενός δικτύου διεθνών συνεργασιών μεταξύ γνωστών ευρωπαϊκών αιθουσών μουσικής, το οποίο στοχεύει στην προώθηση των πολιτιστικών ανταλλαγών, στην ανάδειξη και διάδοση της καλλιτεχνικής δημιουργίας και στην προβολή ανερχόμενων νέων ερμηνευτών ή μικρών σχημάτων από την Ευρώπη και τις Η.Π.Α.

Γιάκομπ Κοράνυ To άστρο του Σουηδού τσελίστα Γιάκομπ Κοράνυ άρχισε να λάμπει το 2009 όταν του απονεμήθηκε το δεύτερο βραβείο στον διαγωνισμό Ροστροπόβιτς. Έκτοτε, αναδείχθηκε σε έναν από τους πλέον αξιόλογους νεαρούς σολίστ του τσέλου. Ο πολυβραβευμένος -εντός και εκτός σουηδικών συνόρων- καλλιτέχνης έχει δώσει συναυλίες με τις μεγαλύτερες ορχήστρες της πατρίδας του υπό τη διεύθυνση αναγνωρισμένων αρχιμουσικών. Είναι τακτικός προσκεκλημένος του Φεστιβάλ του Βερμπιέ, έχει πραγματοποιήσει εμφανίσεις σε πολλές ευρωπαϊκές αίθουσες, ενώ καλείται συχνά να συμμετάσχει σε κορυφαίες καλλιτεχνικές διοργανώσεις. Πριν από δύο χρόνια έκανε το ντεμπούτο του στην Νέα Υόρκη.

Τον προσεχή Ιούνιο θα βρεθεί στην Βαϊμάρη της Γερμανίας όπου θα ερμηνεύσει το Δεύτερο κοντσέρτο για τσέλο του Νίνο Ρότα συμπράττοντας με την Στάατσκαπελλε της πόλης. Επιπλέον, ο Γιάκομπ Κοράνυ συνεργάζεται με σχήματα μουσικής δωματίου και διάσημους σολίστ, όπως ο Γιούρι Μπασμέτ, η Κιμ Κασκασιάν, ο Λεωνίδας Καβάκος, ο Μίσα Μάισκυ, ο Ρενώ Καπυσόν κ.ά. Πρόσφατα, κυκλοφόρησε ο πρώτος του δίσκος ακτίνας, ο οποίος έγινε δεκτός με διθυραμβικά σχόλια από έγκυρα μουσικά περιοδικά (The Strad, κ.ά.). Ο Γιάκομπ Κοράνυ σπούδασε τσέλο στο Ινστιτούτο Μουσικής του Έντσμπεργκ (Σουηδία), στο Βασιλικό Κολέγιο Μουσικής του Μάντσεστερ και στην Ανώτερη Μουσική Σχολή της Κολωνίας, καθώς και μουσική δωματίου στην Ραβίνια και στην Ακαδημία Οζάουα (Ελβετία). Αυτή την περίοδο, μελετά με τον Τίλμαν Βικ στο Αννόβερο. Ο Γιάκομπ Κοράνι παίζει με τσέλο Γκρατιάνι του 1756. Μία από τις σπουδαιότερες διακρίσεις που του έχουν απονεμηθεί στην πατρίδα του είναι το υψηλού κύρους βραβείο της Βασιλικής Σουηδικής Ακαδημίας Μουσικής.

Ο Γιάκομπ Κοράνυ θα αρχίσει το πρόγραμμά του με τη Σουίτα για βιολοντσέλο αρ. 1 σε σολ μείζονα BWV 1007 του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750),  η οποία προέρχεται από τις δημοφιλέστατες «Έξι σουίτες για ασυνόδευτο τσέλο» που έχουν γνωρίσει πάμπολλες μεταγραφές για διάφορα όργανα, μεταξύ άλλων για πιάνο, κοντραμπάσο, βιόλα, βιολί, φλάουτο με ράμφος, βιόλα ντα γκάμπα, σαξόφωνο, μέχρι και γιουκαλίλι! Εικάζεται ότι οι σουίτες γράφτηκαν κατά την περίοδο 1717-1723, όταν ο μεγάλος κάντορας της Λειψίας εργαζόταν ως καπέλμαϊστερ στο Κέτεν.

Η Πρώτη Σουίτα περιλαμβάνει έξι μέρη: πρελούδιο, αλεμάντ, κουράντ, σαραμπάντα, μενουέτο και ζιγκ. Στη συνέχεια, θα ακουστεί ένα σύγχρονο έργο δεξιοτεχνικών απαιτήσεων. Πρόκειται για το “Knock, Breathe, Shine” για σόλο τσέλο που φέρει την υπογραφή του λαμπρού μαέστρου Έσα-Πέκκα Σάλονεν (γεν. 1958), ο οποίος είναι και συνθέτης. Το πρόγραμμα του Γιάκομπ Κοράνυ θα κλείσει με τη Σονάτα για σόλο τσέλο έργο 8 του Ζολτάν Κοντάυ (1888-1967) που ο Ούγγρος συνθέτης, εθνομουσικολόγος, παιδαγωγός και φιλόσοφος έγραψε το 1915, κατά τη διάρκεια του Α΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Γι’ αυτόν ακριβώς το λόγο, η πρώτη της εκτέλεση καθυστέρησε κατά τρία χρόνια: πραγματοποιήθηκε στην Βουδαπέστη τον Μάιο του 1918.

Η σονάτα είναι ημίωρης διάρκειας και αποτελείται από τρία μέρη. Το τελευταίο, δε, φέρει ανεξίτηλα τα ίχνη της ουγγρικής παραδοσιακής μουσικής την οποία κατέγραψε, εξερεύνησε και ανέδειξε ο Κοντάυ. Σε όλη τη σονάτα, διακρίνονται ακόμη επιρροές από τους Ντεμπυσσύ και Μπάρτοκ. Ο τελευταίος μάλιστα σημειώνει για τη συγκεκριμένη σονάτα: «Εδώ ο Κοντάυ εκφράζει, με τα απλούστερα δυνατά μέσα, ιδέες εντελώς πρωτότυπες».

«Γιάμα» στα εβραϊκά σημαίνει «προς τη θάλασσα». Έτσι ονόμασαν το ντούο που δημιούργησαν πριν από πέντε χρόνια η Καταλανή Σίλβια Πέρεθ Κρουθ και ο Ισραηλινός Ραβίντ Γκόλντσμιντ συνδυάζοντας το χανγκ, ένα παράξενο ιδιόφωνο κρουστό όργανο, με την ανθρώπινη φωνή. Μέσα από αυτή την αναπάντεχη συνάντηση, γεννήθηκε ένας εντελώς ιδιαίτερος και χαρακτηριστικός ήχος που παντρεύει τις μουσικές επιρροές και των δύο καλλιτεχνών: τους βραζιλιάνικους ρυθμούς του Ραβίντ με τις χαμπανέρα, τα φάντο, την τζαζ, το φλαμένκο και την φολκ της Σίλβια.

H τραγουδίστρια Σίλβια Πέρεθ Κρουθ προέρχεται από καλλιτεχνική οικογένεια. Σπούδασε θεωρία, πιάνο, κλασικό σαξόφωνο, χορωδιακή και ενόργανη μουσική στην Καταλονία. Επίσης, έχει μελετήσει τραγούδι φλαμένκο και τζαζ σαξόφωνο. Είναι απόφοιτος της Ανώτερης Μουσικής Σχολής της Καταλονίας όπου ειδικεύτηκε στο τζαζ τραγούδι. Χάρη στην εντυπωσιακή ευελιξία και προσαρμοστικότητα της φωνής της, η Σίλβια Πέρεθ Κρουθ έχει τη δυνατότητα να εμφανίζεται ως σολίστ τόσο σε συναυλίες φλαμένκο, τζαζ και φολκ όσο και σε κοντσέρτα και ρεσιτάλ κλασικής μουσικής σε μεγάλες αίθουσες της Ευρώπης αλλά και της Νότιας και Κεντρικής Αμερικής. Ακόμη, έχει συμπράξει με γνωστές χορευτικές ομάδες φλαμένκο της Ισπανίας (Νταμιάν Μουνιόθ, Ραφαέλα Καρράσκο, Χουάν Κάρλος Λέριντα, κ.ά.), ενώ έχει λάβει μέρος και σε θεατρικές παραστάσεις. Η Σίλβια Πέρεθ Κρουθ είναι αποδέκτης των βραβείων «Altaveu» (2009) και «Miquel Martí i Pol» (2009).

Ο Ραβίντ Γκόλντσμιντ γεννήθηκε το 1980 στο Ισραήλ, όπου μελέτησε τύμπανα και κρουστά. Γοητεύτηκε από τον ήχο του χανγκ, αμέσως μόλις το άκουσε για πρώτη φορά σε κάποιο φεστιβάλ στην πατρίδα του. Τότε αποφάσισε να ταξιδέψει στην Ελβετία για να μυηθεί στα μυστικά αυτού του τόσο παράξενου κρουστού οργάνου που έμοιαζε με μικρό ιπτάμενο δίσκο και είχε επινοηθεί, ύστερα από πολυετείς έρευνες, από δύο Ελβετούς οργανοποιούς. Εκεί, επί πολλούς μήνες, μελέτησε το χανγκ και πειραματίστηκε μαζί του, καταφέρνοντας στο τέλος να ανακαλύψει τη δική του τεχνική.

Το χανγκ είναι ένα μεταλλικό κρουστό όργανο που παίζεται με τα χέρια (hang για τους γερμανόφωνους Ελβετούς σημαίνει χέρι). O ήχος του μοιάζει με αυτόν του αφρικανικού τυμπάνου udu. Το κέντρο του χανγκ παράγει μια μπάσα νότα, η οποία, ανάλογα με τον τρόπο που παίζεται το όργανο, μπορεί να αλλάζει τόνο, γι’ αυτό και συχνά το χανγκ αποκαλείται «τύμπανο που μιλάει». Από το 2004 ο Ραβίντ Γκόλντσμιντ ζει στην Βαρκελώνη όπου αρχικά εργάστηκε ως street performer.

Τα τελευταία χρόνια, με ορμητήριο την καταλανική πρωτεύουσα, πραγματοποιεί εμφανίσεις, είτε ως σολίστ είτε ως μέλος  του Κουαρτέτου Carles Benavent, σε όλη την Ευρώπη εξοικειώνοντας το κοινό με τον ελκυστικό ήχο του χανγκ. Το βιογραφικό του περιλαμβάνει συνεργασίες με πολλούς καλλιτέχνες από ποικίλους μουσικούς χώρους.