Η έκθεση «Μερικές φορές είμαι δέντρο» περιλαμβάνει δέκα μεγάλης κλίμακας ελαιογραφίες σε καμβά και οκτώ μικρότερης κλίμακας παστέλ σπουδές σε ένα μοναδικό χάλκινο γλυπτό που φιλοτέχνησε ο Αυστραλός διαμεσικός καλλιτέχνης Rhys Lee, που θα εκτίθενται στα Δύο Χωριά Ακρόπολης το διάστημα 6 Απριλίου – 6 Μαΐου 2023.

Η μοναδική, πειραματική και ακατέργαστη πρακτική του Rhys Lee αποκαλύπτει μια εξαιρετικά διαισθητική διαδικασία. Μετατοπίζοντας τα όρια μεταξύ αναπαράστασης και αφαίρεσης, ο καλλιτέχνης προβάλλει μια αιθεριότητα, δημιουργώντας αναμνήσεις σε μια στιγμή καθαρτήριας απελευθέρωσης που εκφράζεται μέσα από μια ζωηρή χρωματική παλέτα, φαρδιές πινελιές, αραιές αλλά αιχμηρές λεπτομέρειες και ανάγλυφες σπλαχνικές μορφές. Η καλλιτεχνική διαδικασία ποικίλλει καθώς, ξεκινώντας από λίγα προσχέδια, η αρχική πρόθεση του Lee συχνά υποχωρεί, αφήνοντας τα έργα τέχνης να αποκαλυφθούν από μόνα τους στον κόσμο.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, τα έργα της σειράς «Μερικές φορές είμαι δέντρο» (Μερικές φορές είμαι δέντρο #1, #2, #3, #4, #5, #6, #7, #8) ξεκίνησαν ως προσχέδια για πίνακες ζωγραφικής και κατέληξαν σπουδές στο επιβλητικό μπρούντζινο γλυπτό με τον ίδιο ακριβώς τίτλο όπως και η τρέχουσα έκθεση. Ενώ τα παστέλ έργα προηγήθηκαν, ο καλλιτέχνης συνειδητοποίησε κατά την προετοιμασία της έκθεσης ότι αυτά δεν εξελίχθηκαν ποτέ σε ζωγραφικούς πίνακες, αλλά εντέλει άνοιξαν τον δρόμο προς την εντυπωσιακή τρισδιάστατη μορφή που πήραν μέχρι το τέλος της φιλοξενίας του.

Παράλληλα, η σειρά Apple Escape (Apple Escape #1, #2, #3, #4) περιλαμβάνει πολύ πιο αφηρημένες συνθέσεις. Το θέμα έχει αναχθεί σε ατόφιο χρώμα και μορφή, και ένα και μόνο μήλο είναι ίσως το μόνο οπτικό στοιχείο που παραμένει άθικτο και διατηρεί τον θεατή συνδεδεμένο με την πραγματικότητα καταμεσής πολύχρωμων γραμμών και γεωμετρικών σχημάτων. Η όραση θολώνει, με το μυαλό εντελώς απορροφημένο να σχεδιάζει μια απόδραση που δεν έχει ακόμα πραγματοποιηθεί.

Τέλος, στα έργα The Orchard sitter, Appleeyes, Reflection with a red apple, The Apple thief, Delights and Golden delicious, φαίνεται να ξετυλίγεται μια σουρεαλιστική εκδοχή μιας άκρως οικείας ιστορίας, με μια κεντρική μορφή να περνά ανέμελα την ώρα της μέχρι που μπαίνει σε πειρασμό από ένα αντικείμενο του πόθου και στη συνέχεια, ανήμπορη να αντισταθεί, εστιάζει στο τρόπαιο που ξεπηδά διαρκώς παντού, ώσπου τελικά υποκύπτει στο αρχέγονο, αν και υποτίθεται απαγορευμένο, ένστικτο.

Dio Horia_Rhys Lee_Sometimes I’m a tree_Acrylic on bronze_58 x 45 x 52 cm_2023_View 4

Εν όψει της επικείμενης επίσκεψής του στα Δύο Χωριά, ο καλλιτέχνης εμφανίζεται πολύ νοσταλγικός. Αφήνοντας πίσω του τη σεζόν συγκομιδής των μήλων στο Μπρίσμπεϊν, ο Lee χρησιμοποιεί παρ’ όλ’ αυτά τα αγαπημένα του μη-φρούτα ως σκηνικά αντικείμενα, οπτικοποιώντας ένα σύμβολο που περικλείει την πλούσια γεύση της πατρίδας του και παραπέμπει σε κάτι ευχάριστο και παρήγορο για τους περισσότερους, απαλλαγμένο από κάθε θρησκευτική ή ηθική συνπαραδήλωση. Στην ουσία, αυτό ίσως συμπυκνώνει το κοσμικό όραμα του καλλιτέχνη: είναι προτιμότερο να παραδινόμαστε στη χαρά της ζωής, αφήνοντας κατά μέρος όλες τις άκαρπες αναζητήσεις για μια βαθύτερη, περίπλοκη εξήγηση, υπεραναλύοντας κάθε συμβάν, κάθε κίνηση, κάθε παρορμητική μας απόφαση. Μερικές φορές, είναι καλό να προσπαθούμε να δραπετεύουμε από τα τετριμμένα. Μερικές φορές, είναι προτιμότερο να αφηνόμαστε απλώς να είμαστε. Μερικές φορές, είμαι δέντρο.

Rhys Lee

Ο Rhys Lee (γ. 1975, Μπρίσμπεϊν, Αυστραλία) ζει και εργάζεται στηνBirregurra, Victoria. Έλαβε το πτυχίο του (ΒΑ) στις Εικαστικές Τέχνες από το Queensland College of Art του Μπρίσμπεϊν το 1997. Στις ατομικές εκθέσεις του συγκαταλέγονται οι εξής: ‘Applism’, NBB Gallery, Βερολίνο | ‘Recent Paintings’ στη γκαλερί Nicholas Thompson, Μελβούρνη | ‘Recent Works’ στη γκαλερί Julien Cadet, Παρίσι | ‘Selected Works’, σε επιμέλεια 333 ArtProjects, στη γκαλερί Nicholas Thompson, Μελβούρνη. Στις ομαδικές εκθέσεις που έχει συμμετάσχει περιλαμβάνονται οι εξής: ‘After Hope’ στα Δύο Χωριά, Αθήνα | ‘Stay Tuned’ στη γκαλερί WOAW, Χονγκ Κονγκ | ‘Caterpillar’ στη γκαλερί Slika, Λυών | ‘Zoo’ στο Μουσείο Mima, Βρυξέλλες | ‘Monomania’ στη George Gallery, Νέα Υόρκη. Δημοσιεύματα για το έργο του έχουν συμπεριληφθεί σε σημαντικές εκδόσεις, όπως Juxtapoz, The Brooklyn Rail και The Design Files. Έργα του Lee έχουν συμπεριληφθεί σε πολυάριθμες συλλογές, όπως: Art Bank; BHP Billiton; National Gallery of Australia, Canberra; National Library of France, Paris; Sotheby’s; United Bank of Switzerland; University of Queensland Art Museum, St Lucia.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Dio Horia_Rhys Lee_Apple escape #4_Oil on canvas_71 x 96.5 cm_2022