Η αίθουσα τέχνης Τεχνοχώρος παρουσιάζει την ατομική έκθεση χαρακτικής και ζωγραφικής της Ρένας Ανούση – Ηλία από την

Παρασκευή 11 Μαΐου 2012.

Η Ρένα Ανούση – Ηλία, μαθήτρια του Κεφαλληνού, καταξιωμένη χαράκτρια και ζωγράφος σε κάθε της έκθεση έχει να μας δείξει κάτι καινούριο. Σε αυτή την έκθεση, μας εκπλήσσει για μία ακόμη φορά, βλέπουμε δύο διαφορετικές δουλειές.
Η πρώτη υπό τον τίτλο “Εικαστικό οδοιπορικό στον Όλυμπο” περιλαμβάνει τη νέα χαρακτική της δουλειά με 4 ξυλογραφίες και 30 χαλκογραφίες με θέμα τοπία από το επιβλητικό βουνό του Ολύμπου.

Ο Νίκος Μοσχονάς, Ιστορικός και κριτικός τέχνης, που έχει παρακολουθήσει τη μακρόχρονη πορεία της Ρένας Ανούση – Ηλία στη χαρακτική γράφει:

 “Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η χαρακτική είναι τέχνη απαιτητική. Ο χαράκτης εκτός από την καλλιτεχνική ευαισθησία και την έμπνευση πρέπει να διαθέτει γνώσεις, τεχνική κατάρτιση, δεξιοτεχνία και ευρηματικότητα…

…Εμπνευσμένη και ευρηματική δημιουργός η Ρένα Ανούση-Ηλία έχει πολλαπλά καταδείξει με το ευρύ και πολύμορφο έργο της ότι όχι μόνο κατέχει τις απαραίτητες αρετές αλλά κατορθώνει να τις εκφράζει πολύτροπα και πειστικά. Το ίδιο το θέμα, ο Όλυμπος, ενέχει τις διαστάσεις του μυθικού και η χαράκτρια, σε κάθε έργο, χειρίζεται το θέμα αυτό με σεβασμό προς τη φύση και την ουσία του αποφεύγοντας ενδεχόμενες ροπές εικονογραφικής σχολαστικότητας ή απλουστευτικής εκκοσμίκευσης. Λιτές αλλά λογικά και έντεχνα χαραγμένες γραμμές στους γήινους κεραμόχρωμους τόνους προσδιορίζουν με εκφραστική πλαστικότητα τους όγκους και τις καμπυλότητες του εδάφους, τις κυρτές πλαγιές και τις κοιλότητες, τα βραχώδη απόκρημνα κορφοβούνια, τις δασωμένες ρεματιές. Με υπολογισμένη εξαίρεση χάραξης αποδίδονται σοφά οι χιονοσκέπαστες εκτάσεις και οι σκληρές επιφάνειες των γυμνών βράχων επιτυγχάνοντας τη μετουσίωση του άγραφου, του κενού, σε υλική υπόσταση…”

 
Η δεύτερη, μια δουλειά εμπνευσμένη από την παλαιότερη και πολύχρονη μελέτη της πάνω στις πέτρες, πάνω στις οποίες είχε αφιερώσει μία ολόκληρη σειρά, αποτελείται από μικρές ακουαρέλες με τίτλο “Ροές“. Ο τίτλος δεν είναι διόλου τυχαίος διότι βλέποντας κανείς τις νέες αυτές ακουαρέλες της Ρένας Ανούση Ηλία πραγματικά βλέπει ροές ακουαρέλας, σχεδόν αέρινες, δέχεται ερεθίσματα και ξαφνιάσματα και ανακαλύπτει μορφές μέσα στις μορφές, μπαίνει στον κόσμο της εικαστικού και ταξιδεύει.

Η εικαστικός και θεωρητικός της τέχνης Χαρά Σαΐτη σημειώνει πολύ εύστοχα:

“Ένα ολόκληρο, νέο σύμπαν, ρευστό και ζωοποιό, που, ακολουθώντας τις αρχετυπικές μορφοποιές δυνάμεις των νερών, έρχεται να παρασύρει το βλέμμα του θεατή για να τον μεταμορφώσει σε σταγόνα. Μια διάφανη, ταπεινή σταγόνα, που αφήνεται να χάσει το αρχικό της περίγραμμα, εγκαταλείποντας το αόρατο περίβλημα που τη δεσμεύει σε υποχρεωτικές φόρμες, για να ταξιδέψει…

…Σε αυτόν τον αέναο μυστικό παλμό, οι ήχοι ψιθυρίζουν αρμονικές συμφωνίες υγρών. Η ύλη διαλύεται και ανασυντίθεται, γίνεται διάφανη, χάνεται, ξαναπλάθεται και υποχωρεί πάλι στην αρχική της σύσταση…”

Ο πειραματισμός της Ρένας Ανούση – Ηλία για το πως μια σταγόνα ακουαρέλας μπορεί να περικλύσει ολόκληρες εικόνες την οδήγησε σε αυτή τη μοναδική ζωγραφική που θα εκτεθεί σε αυτή την έκθεση με τίτλο Ροές.