Το Ατενέουμ La Divina παρουσιάζει το πρόγραμμά του, που περιλαμβάνει 24 συναυλίες και 3 σεμινάρια για φλάουτο, κιθάρα και τσέμπαλο…

… για την περίοδο Οκτωβρίου 2012-Ιουνίου 2013.

Το Πρόγραμμα των συναυλιών για τον Οκτώβριο και το Νοέμβριο 2012 στην Αίθουσα Συναυλιών του Ατενέουμ La Divina περιλαμβάνει 24 συναυλίες που ξεκινούν από μικρές μουσικές …αμαρτίες με ελληνικές και ξένες μελωδίες  και φθάνουν έως τη μακρινή Ινδία και το σιτάρ, τις τζαζ μελωδίες και τις ξεχωριστές άριες της παγκόσμιας όπερας, βραδιές μουσικής δωματίου αλλά  και αφιερώματα σε έργα, συνθέτες και καλλιτεχνικές πορείες μιας ζωής.

Επιπλέον, το Διεθνές Καλλιτεχνικό Κέντρο Athenaeum προσφέρει έναν εξαμηνιαίο κύκλο σπουδών για προχωρημένους μαθητές, πτυχιούχους, διπλωματούχους και καθηγητές που θέλουν να εμβαθύνουν περισσότερο στο τεχνικό και φιλοσοφικό πεδίο των ενδιαφερόντων τους. Ο κύκλος για αυτήν την χρονιά προσφέρεται με επίκεντρο τρία όργανα, που θα συνεργασθούν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων: φλάουτο, κιθάρα και τσέμπαλο. Οι καθηγητές που θα διδάξουν σε αυτόν είναι η Στέλλα Γαδέδη, ο Γιώργος Μουλουδάκης και ο Βασίλης Βαβούλης.

Τα μαθήματα θα σχηματοποιηθούν σε επί μέρους κύκλους στους οποίους θα δοθεί έμφαση σε θέματα τεχνικής του κάθε οργάνου και ερμηνείας του επιλεγμένου ρεπερτορίου παράλληλα με θεωρητικά ζητήματα σχετικά με το ρόλο του μουσικού στην κοινωνία και τη σχέση μουσικής, ψυχολογίας και φιλοσοφίας. Τα μαθήματα θα ολοκληρωθούν με συναυλίες και ρεσιτάλ που θα πραγματοποιηθούν υπό την εποπτεία και διδασκαλία των καθηγητών.

Αναλυτικά:

ΑΙΘΟΥΣΑ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ «La Divina» – ΣΥΝΑΥΛΙΕΣ


ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ – ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2012
Υπό την αιγίδα και την οικονομική στήριξη του ΥΠΑΙΘΠΑ


ΟΚΤΩΒΡΙΟΣ 2012

Σάββατο 13, Παρασκευή 19 και Παρασκευή 26 Οκτωβρίου, στις 20:00
ΜΙΚΡΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ

Ο πολυτάλαντος τραγουδιστής και ηθοποιός Παναγιώτης Πετράκης και οι καταξιωμένες πιανίστες Χριστίνα Παντελή και Έλενα Χριστοδούλου συνωμοτούν για μια ξεχωριστή και πρωτότυπη συναυλία. Δύο πιάνα μεταμορφώνονται σε μια ολόκληρη ορχήστρα και παντρεύουν τον κλασικό ήχο με πασίγνωστες ελληνικές και ξένες μελωδίες των Μ. Χατζιδάκι, K. Weil,  Σ. Κραουνάκη, I. Berlin.

Σάββατο 20 Οκτωβρίου, στις 20:00
ΑΠΟ ΤΟΝ POULENC ΣΤΟ CABARET

Ρωξάνη Παπαδημητρίου, τραγούδι, Φρίξος Μόρτζος, πιάνο

F. Poulenc, L. Bernstein, X. Montsalvatge, W. Bolcom, B. Britten

ΝΟΕΜΒΡΙΟΣ 2012

Παρασκευή 2 Νοεμβρίου, στις 20:00
ΙΝΔΙΚΗ ΚΛΑΣΙΚΗ ΜΟΥΣΙΚΗ ΡΕΣΙΤΑΛ ΣΙΤΑΡ
Από την Ινδή δεξιοτέχνιδα Reshma Srivastava, μια αυθεντική εκπρόσωπο της Ινδικής κλασικής μουσικής. Το πρόγραμμα θα περιλαμβάνει βραδινά Ράγκα με συνοδεία Τάμπλας από τον Γιάννη Ζάννη.

Σάββατο 3 Νοεμβρίου, στις 20:00
ΛΙΓΟ ΠΡΙΝ… ΛΙΓΟ ΜΕΤΑ
Ο συνθέτης Γιώργος Βαρσαμάκης παρουσιάζει μουσικά θέματα από  τα τέσσερα δισκογραφικά του έργα.

Παίζουν οι μουσικοί:
Βασίλης Δήμας, βιολί
Κώστας Ιωαννίδης, κλαρινέτο
Δημήτρης Κοτταρίδης, τσέλο
Γιώργος Τοσικιάν, κιθάρα
Βαγγέλης Θάνος, κρουστά
Γιώργος Βαρσαμάκης, πιάνο

Δευτέρα 5 Νοεμβρίου, στις 20:00
BELLE NUIT….
Ελένη Παναγιωτοπούλου, σοπράνο
Μιράντα Γεωργάκη, μέτζο σοπράνο
Γιάννης Τσανακαλιώτης, πιάνο
Άριες και ντουέτα από όπερες των W.A. Mozart, J. Offenbach, G. Verdi,
R. Wagner, G. Puccini.

Τρίτη 6 Νοεμβρίου, στις 20:00
ΤΙ ΔΕΝ ΕΙΠΑ ΣΤΟΝ ΣΑΜΨΩΝ…
Ηρωίδες της όπερας μιλούν για τον έρωτα
Χαρά Καλατζίδου, μέτζο σοπράνο
Απόστολος Παληός, πιάνο
W.A. Mozart, C. Saint-Saëns, G. Bizet, Fr. Lehar, Θ. Σακελλαρίδης.

Παρασκευή 9, Πέμπτη 15 και Σάββατο 24 Νοεμβρίου, στις 20:00
ΝΤΟΥΟ ΧΑΛΑΨΗ
40 χρόνια καλλιτεχνικής δραστηριότητας
Βλαντισλάβ Χαλάψης, βιολί
Άλλα Χαλάψη, πιάνο
L.v. Beethoven: 10 σονάτες για βιολί και πιάνο

Σάββατο 10 Νοεμβρίου, στις 20:00
ΣΥΝΑΥΛΙΑ ΦΩΝΗΤΙΚΟΥ ΣΥΝΟΛΟΥ ΘΑΛΗΤΑΣ

Το φωνητικό σύνολο ΘΑΛΗΤΑΣ του μουσικού συνόλου «ΑΠΟΛΛΩΝ» παρουσιάζει ένα πρόγραμμα ασυνόδευτης χορωδιακής μουσικής από την αναγέννηση μέχρι σήμερα, με έργα των Th. Morley, G. Gastoldi, F. Pilkington, P. Passereau, J. Brahms, C. Debussy κ.α. Το τετράφωνο 16μελές σύνολο από το Ηράκλειο Κρήτης διευθύνει ο Γιώργος Καλούτσης.

Δευτέρα 12 Νοεμβρίου, στις 20:00
ΑΡΩΜΑ ΙΤΑΛΙΑΣ, με τους MUSICA DEL CUORE

Antonella Orefice, σοπράνο
Neville Jason Fahy, πιάνο

G. Caccini, D. Cimarosa, A. Vivaldi, B. Marcello, G. B. Pergolesi, V. Bellini,
G. Verdi κ.α

Τρίτη 13 Νοεμβρίου, στις 20:00
ΜΙΚΡΕΣ ΜΟΥΣΙΚΕΣ ΑΜΑΡΤΙΕΣ
Ο πολυτάλαντος τραγουδιστής και ηθοποιός Παναγιώτης Πετράκης και οι καταξιωμένες πιανίστες Χριστίνα Παντελή και Έλενα Χριστοδούλου συνωμοτούν για μια ξεχωριστή και πρωτότυπη συναυλία. Δύο πιάνα μεταμορφώνονται σε μια ολόκληρη ορχήστρα και παντρεύουν τον κλασικό ήχο με πασίγνωστες ελληνικές και ξένες μελωδίες των Μ. Χατζιδάκι, K. Weil, Σ. Κραουνάκη, I. Berlin.

Τετάρτη 14 Νοεμβρίου, στις 20:00
ΒΡΑΔΙΑ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΔΩΜΑΤΙΟΥ
Ειρήνη Λεώνη, βιολί
Μαρία Κουρή, πιάνο

W. A. Mozart, L.v. Beethoven, A. Schnittke, J. Brahms, P. de Sarasate.

Παρασκευή 16 Νοεμβρίου, στις 20:00
ΡΕΣΙΤΑΛ ΠΙΑΝΟΥ
Μεγάλοι Ρώσοι Συνθέτες

Σπύρος Σουλαδάκης
S. Rachmaninoff, S. Prokofiev, A. Arensky, M. Mussorgsky.

Δευτέρα 19 Νοεμβρίου, στις 20:00

ΕΡΓΑ ΓΙΑ ΠΙΑΝΟ
Παναγιώτης Γιαννακάκης
Σβετλάνα Καρπούνκινα
S. Rachmaninoff, S. Prokofiev, A. Schnittke

Τρίτη 20 Νοεμβρίου, 21:00
SWINGING JAZZ ATHENAEUM
Τα ατελιέ του Ωδείου ATHENAEUM παρουσιάζουν αντιπροσωπευτικά ρεύματα jazz του 20ου αιώνα.

Διδασκαλία – ενορχηστρώσεις: Σύλβιος Σύρρος

Στο κελάρι του ATHENAEUM – Είσοδος ελεύθερη

Τετάρτη 21 Νοεμβρίου, στις 20:00
AMOUR OISEAU D’ ETOIL
Η Ρέμβη του Ουρανού

Δήμητρα Τσίγκα, τραγούδι
Πέτρος Μπούρας, πιάνο

Βραδιά γαλλικής μουσικής με θέα το Παρίσι των αρχών του 20ου αιώνα και έργα των C. Debussy, E. Satie, O. Messiaen κα

Παρασκευή 23 Νοεμβρίου, στις 20:00
ΡΕΣΙΤΑΛ ΠΙΑΝΟΥ
Κωστής Βομπίρης
S. Prokofiev, A. Scriabin, F. Chopin και.

Δευτέρα 26 Νοεμβρίου, στις 20:00
RECITAL (DE) VANITÉ
Στέλλα Αραμπατζόγλου, σαξόφωνο
Γιάννης Τσανακαλιώτης, πιάνο
D. Heath, G. Sporck, M. Nyman, T. Escaich, M. Romberg.

Τετάρτη 28 Νοεμβρίου, στις 20:00

MUSIC BOX

DUO ARIOSO
Σοφία Μαυρογενίδου, φλάουτο
Αριστείδης Χατζησταύρου, κιθάρα

Ένα ταξίδι στις μουσικές της Ελλάδας, Λατινικής Αμερικής, Μεσογείου και Κεντρικής Ευρώπης, με άξονα το μέλος και την παράδοσή τους σε συνθέσεις των A. Piazzolla, A. Barios, J. Sibelius, H. Villa-Lobos, Ν. Τάτση,
Α. Χατζησταύρου κ.α.

Πέμπτη 29 Νοεμβρίου, στις 20:00
ΟΤΑΝ ΟΙ ΛΕΞΕΙΣ ΞΕΘΩΡΙΑΖΟΥΝ…
Έργα για πιάνο με 4 χέρια

Έλενη Γιαννακοπούλου
Χρυσούλα Μέττα – Τσάμπρα

F. Schubert, C. Debussy, M. Moszkowski, A. Dvorzak, E. Grieg.

Παρασκευή 30 Νοεμβρίου, στις 20:00
«ΔΥΟ»

Μαίρη Νικολάου &  Ανδρέας Καρακατσάνης, κιθάρες
C. Monteverdi, S. Assad, A. Piazzolla, Γ. Κουμεντάκης, Γ. Μουλουδάκης,
D. Bogdanovic, T. Takemitsu, A. York.

Η σειρά αυτή συναυλιών του ATHENAEUM δίνει την ευκαιρία σε νέους καλλιτέχνες να δημιουργήσουν το κοινό τους, ενώ παράλληλα γνωστοί μουσικοί στηρίζουν τον τριακονταετή θεσμό. Όλες οι συναυλίες αρχίζουν στις 20:00 και οι τιμές των εισιτηρίων είναι 10€ και 5€ τα φοιτητικά, ενώ η είσοδος είναι ελεύθερη για τα μέλη και τους σπουδαστές του Ωδείου του.

ΕΙΔΙΚΟΙ ΚΥΚΛΟΙ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ – ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ (ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ – ΙΟΥΝΙΟΣ 2013)

ΣΤΕΛΛΑ ΓΑΔΕΔΗ (φλάουτο)

ΤΟ ΦΛΑΟΥΤΟ ΧΩΡΙΣ ΜΥΣΤΗΡΙΑ…
Ερμηνεία πέρα από την τεχνική

Εξάμηνος κύκλος ανώτερων σπουδών για προχωρημένους μαθητές, απόφοιτους και καθηγητές που θέλουν να εξελίξουν την τέχνη του φλάουτου. Βασικός στόχος του κύκλου είναι η συνειδητοποίηση της απλότητας του φλάουτου και της φυσικότητας του ήχου μέσα από την εξερεύνηση της γεωγραφίας του σώματος και της ψυχής. Η γνώση και ο εντοπισμός του κέντρου του ήχου στο φλάουτο είναι η βάση της τεχνικής.

Κατά τη διάρκεια του κύκλου σπουδών το πρόγραμμα θα έχει τα εξής αντικείμενα:
 Α) Ήχος: τελειοποίηση των τεχνικών αναφορικά με το επιστόμιο, διάφραγμα και αναπνοή,  ασκήσεις συντήρησης και εξέλιξης.
Β) Ερμηνεία – Ρεπερτόριο:
Κοντσέρτα: Mozart, Reinecke, Nielsen, Ibert.
Μουσική δωματίου για φλάουτο και κιθάρα: Villa Lobos, Ravi Shankar, Astor Piazzolla, κ.α. (σε συνεργασία με τον Γιώργο Μουλουδάκη).
Μουσική μπαρόκ: Σονάτες J.S. Bach και J.J. Quantz. Τα έργα θα παιχτούν από πρώτες εκδόσεις του 18ου αιώνα με συνοδεία τσέμπαλου και εκκλησιαστικού οργάνου (σε συνεργασία με τον Βασίλη Βαβούλη).
Μουσική δωματίου με πιάνο: A. Copland, A. Jolivet, D. Milliaud, F. Poulenc και B. Martinu
Σόλο φλάουτο: J.S. Bach, Παρτίτα, C.P.E. Bach Σονάτα, Debussy, Syrinx, E. Varèse, Density 215.

Παράλληλα με τα ανωτέρω αντικείμενα θα γίνει ειδική αναφορά στα παρακάτω θέματα:
Α) Ρεσιτάλ: διαμόρφωση προγράμματος, προβολή, στήσιμο, αντιμετώπιση τρακ.
Β) Διαγωνισμοί ορχήστρας: προετοιμασία, πρόγραμμα, prima vista.
Γ) Προετοιμασία για διδασκαλία: διαφοροποίηση τεχνικών διδασκαλίας ανάλογα με το επίπεδο σπουδών (κατωτέρα, μέση, ανωτέρα).

Ο ανώτερος κύκλος σπουδών φλάουτου θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με τους αντίστοιχους κύκλους για κιθάρα και τσέμπαλο, και οι σπουδαστές θα έχουν τη δυνατότητα να συνεργαστούν με σπουδαστές αντίστοιχου επιπέδου αλλά και να διδαχθούν και από τους καθηγητές κιθάρας Γιώργο Μουλουδάκη και παλιάς μουσικής Βασίλη Βαβούλη. Η ολοκλήρωση του κύκλου θα συνοδευτεί από συναυλίες των συμμετεχόντων με τα έργα με τα οποία ασχολήθηκαν κατά τη διάρκεια του κύκλου.

ΓΙΩΡΓΟΣ ΜΟΥΛΟΥΔΑΚΗΣ (κιθάρα)
ΠΡΟΣ ΜΙΑ “ΠΡΟΣΩΠΙΚΗ” ΕΡΜΗΝΕΙΑ ΣΤΗΝ ΚΙΘΑΡΑ – ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ ΜΕΛΕΤΗΣ ΚΑΙ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
Κύκλος 12 συναντήσεων (κατανεμημένων στη διάρκεια των 6 μηνών). 

Σειρά διαλέξεων και μαθημάτων με μέσο την κιθάρα.
Ο κύκλος επανατοποθετεί τα θέματα ερμηνείας και διδασκαλίας της μουσικής για κιθάρα στη βάση μιας “προσωπο-κεντρικής” οπτικής, εξερευνώντας ταυτόχρονα την πολιτική σημασία της μουσικής πράξης στο περιβάλλον της “κρίσης”. Στόχος είναι η αποσυναρμολόγηση των παραμέτρων που συνθέτουν το παζλ της σύγχρονης καλλιτεχνικής ζωής και η επανασύνθεσή τους με έναν τρόπο που να δίνει προτεραιότητα στο Πρόσωπο και στην κάθαρση από όσα επίκτητα στοιχεία ακυρώνουν την αιχμή ελευθερίας της μουσικής σαν ζωντανό-επαναστατικό γεγονός. Όχημα για τη βιωματική σχέση με τα θέματα θα είναι η κιθάρα, αλλά η χρησιμότητα των απαντήσεων θα αγκαλιάσει κάθε μουσική δραστηριότητα.

Ο κύκλος θα εγκαινιαστεί με μια παρουσίαση απ’ τον Γ. Μουλουδάκη των γενικών αρχών πάνω στις οποίες θα στηριχθεί η εξερεύνηση του ερμηνευτικού πεδίου. Το εξάμηνο θα είναι μια ασκητική – βιωματική εφαρμογή αυτών των αρχών πάνω σε έργα για κιθάρα (καθώς και κιθάρα-φλάουτο, κιθάρα-τσέμπαλο), και θα οδηγήσει σε μια συναυλία – υβρίδιο, ανοιχτή σε σχολιασμό, όπου θα δοκιμαστούν οι στόχοι.

Αυτονόητο είναι πως η επανασυναρμολόγηση θα περάσει από επί μέρους “τεχνικά” θέματα, που δεν είναι αυτονόητα για όλους…μερικά από αυτά:

Ηχείο της κιθάρας και ηχεία του σώματος: Ηχείο της ψυχής;
Το ηχόχρωμα σαν μέσο και η πολυπλοκότητα του “καλού ήχου”
Η τεχνική ως παράγωγο
Η “ενορχήστρωση” στην κιθάρα και η μοναδικότητα της δακτυλοθεσίας
Μεταγραφές και “αυθεντικά” έργα – δοκιμές μεταγραφών στην κιθάρα
Prima vista – του θεού ή του διαβόλου; Bελτιώσεις
Συνεργασία μεταξύ μουσικών – ένα πεδίο άσκησης
Μουσική – δώρο ή εμπόρευμα;
Το τρακ ως υπηρέτης και η ιερότητα της έκθεσης στο κοινό
Η διδασκαλία ως επαναστατική πράξη και ο “θάνατος” του δασκάλου
Το σπίτι του κιθαριστή  –  οδηγός επιβίωσης

Τους κύκλους θα μπορούν να παρακολουθήσουν ενεργοί εκτελεστές και ενεργοί ακροατές. Απ’ τους εκτελεστές θα ζητηθεί να δηλώσουν τα έργα που προτίθενται να παρουσιάσουν-συζητήσουν. Από αυτά, θα γίνει μια επιλογή με βάση την χρησιμότητα για τον κάθε συμμετέχοντα.

ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΑΒΟΥΛΗΣ (τσέμπαλο)

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ BASSO CONTINUO
Κύκλος 8 συναντήσεων (μέγιστη συμμετοχή 4–5 άτομα)

Τα μαθήματα απευθύνονται σε όσους τους ενδιαφέρει η παλιά μουσική και η συνοδεία της μέσα από το ενάριθμο βάσιμο (basso continuo). Ο κύκλος απευθύνεται κυρίως σε μουσικούς (ή σπουδαστές) πληκτροφόρων οργάνων (πιάνο, τσέμπαλο, όργανο) αλλά μπορούν να συμμετάσχουν και όργανα όπως η κιθάρα και το βιολοντσέλο. Το μπάσο κοντίνουο περικλείει κωδικοποιημένο όλον τον πλούτο της μπαρόκ μουσικής σαν το βασικό τρόπο σύνθεσης και συνοδείας στον 17ο και 18ο αιώνα. Στην προσέγγιση μας θα αξιοποιηθούν στο μέγιστο ιστορικές πηγές όπως χειρόγραφα και πρώτες εκδόσεις (σε facsimile), μουσικά εγχειρίδια του 17ου και 18ου αιώνα, και δείγματα βασικών χορών της εποχής όπως το Μινουέτο, η Σαραμπάντ, η Αλεμάντ, κλπ. 

ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΜΠΑΧ (Αnna Magdalena) ΓΙΑ ΔΑΣΚΑΛΟΥΣ ΤΟΥ ΠΙΑΝΟΥ – Η ΑΠΟΨΗ ΑΠΟ ΤΟ ΤΣΕΜΠΑΛΟ
Κύκλος 4 συναντήσεων (μέγιστη συμμετοχή 10 άτομα)

Το ‘Πρώτο Μπαχ’ είναι ένα από τα θεμελιώδη διδακτικά βιβλία που συνοδεύουν την εκμάθηση κάθε νέου πιανίστα. Στην μακρόχρονή του πορεία όμως μέσα από τη διδασκαλία του πιάνου το βιβλίο έχει χάσει αρκετή από την ιστορική συνέχεια του με το έργο όπως αυτό δημιουργήθηκε και χρησιμοποιήθηκε την εποχή του Μπαχ. Η χρήση του ίδιου βιβλίου στη διδασκαλία του τσέμπαλου έχει έτσι μια διαφορετική οπτική, η οποία μπορεί με τη σειρά της να προσφέρει και μια νέα αντίληψη στη χρήση του στο πιάνο. Θα μελετήσουμε το πώς και γιατί συγκροτήθηκε το βιβλίο, ποιοι ήταν οι εκπαιδευτικοί στόχοι της εποχής του Μπαχ σε σχέση με τα μικρά χέρια των νέων μαθητών (οι οποίοι έχουν αλλάξει πολύ σήμερα), ποια είναι η προσέγγιση των μπαρόκ δακτυλισμών, και ποια η σχέση των κομματιών με τους χορούς της εποχής μπαρόκ.