Η περφόρµανς Practicing της Ελισάβετ Σφυρή καταπιάνεται µε το θέµα της προσοχής µέσα από τις οικολογίες της ισορροπίας, προσωπικές (σώµα, ψυχολογία, βίωµα) και συλλογικές (διάδραση, ανθρώπινες σχέσεις, κοινωνία). Το Practicing συµπεριλαµβάνεται στον εκθεσιακό κύκλο Ασκήσεις Προσοχής σε επιµέλεια της Ελένης Ρήγα σε συνέχεια της έκδοσης Οι οικολογίες του βλέµµατος από την πλατφόρµα hd.kepler.

Το Practicing είναι ένα ζωντανό γλυπτό που αποτελείται από µια κινούµενη πλατφόρµα, η οποία κατά την ενεργοποίηση της παράγει ήχους, σύµφωνα µε τη ρυθµική κίνηση των σωµάτων που στέκονται πάνω της. Τα µικρόφωνα, τα οποία είναι τοποθετηµένα στην κινούµενη πλατφόρµα και πάνω στο σώµα της καλλιτέχνιδας, συλλαµβάνουν ακόµα και τον παραµικρό ήχο, προκειµένου να δηµιουργηθεί ένα δυναµικό ηχητικό κολάζ. Χρησιµοποιώντας τόσο το σώµα όσο και την πλατφόρµα ως όργανα, η Σφυρή προτείνει µια µη συµβατική χρήση των τριών βασικών στοιχείων της περφόρµανς (σώµα, φυσικός χώρος και ήχος) ενώ παράλληλα σχολιάζει την εργαλειοποίηση των σωµάτων κάτω από το καπιταλιστικό σύστηµα.

Κεντρικό µέρος της καλλιτεχνικής έκφρασης της Σφυρή αποτελεί η ενασχόληση της µε τον ήχο (µουσική, τραγούδι, θόρυβος). Ο ήχος που παράγεται κυρίως από το µικρόφωνο που είναι τοποθετηµένο στο λαιµό της καλλιτέχνιδας είναι µια διαφορετική φωνή* που µας θυµίζει ότι παρά τις θεωρίες περί ρευστότητας, έχουµε ακόµα ένα σώµα που φέρει τις σωµατικές και συναισθηµατικές συνέπειες της εποχής µας: άγχος, απόσπαση της προσοχής, κούραση και υπερκόπωση. Με την παραδοχή ότι έχουµε ένα σώµα, συνεπάγεται ότι έχουµε µια φωνή και ως εκ τούτου µια ικανότητα αντίστασης και ανθεκτικότητας.

Το Practicing εφιστά την προσοχή στο παρόν, απευθυνόµενη σε ένα χειραφετηµένο θεατή που συνδιαµορφώνει το έργο µαζί µε την καλλιτέχνιδα. Η Σφυρή επιχειρεί να αποτυπώσει καθολικές ανθρώπινες εµπειρίες και αντιµετωπίζει το σώµα τόσο ως πεδίο ατοµικής όσο και συλλογικής µνήµης. Το γλυπτό µετατρέπεται σε µια άσκηση ισορροπίας διαρκείας, σε ένα τραγούδι που συνθέτεται κάθε λεπτό εκ νέου από και ανάµεσα σε δύο εύθραυστες αυτονοµίες, διασυνδεδεµένες και αλληλεξαρτώµενες.

Την περφόρµανς θα ακολουθήσει µια έκθεση, η οποία θα παραµείνει ανοιχτή έως τις 6 Απριλίου 2018 κατόπιν ραντεβού στο hdkepler@gmail.com.

Βιογραφικό

H Ελισάβετ Σφυρή (γ. 1994, Μαρούσι), ζει στο Λονδίνο και σπουδάζει γλυπτική στο Royal College of Art. Είναι απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών του Goldsmiths University, Λονδίνο. Έχει συµµετάσχει σε πολλές οµαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό όπως στο µουσείο CICA στη Νότια Κορέα, στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης της Γενεύης ενώ το Μάιο του 2018 θα συµµετέχει στην έκθεση Sisyphus Version 20.18 στο Εθνικό Μουσείο Καλών Τεχνών της Ταιβάν.

* Carol Giligan, In a different voice, Harvard University Press, 1982