Η κωμωδία του Δημήτρη Ψαθά «Φωνάζει ο κλέφτης» ανήκει στις διαχρονικές πλέον του είδους, όχι μόνο για το… πανανθρώπινο θέμα της, αλλά και για έναν επιπλέον λόγο, θεατρικότατης σημασίας. Ο μουσικός ρυθμός του λόγου των ηρώων του είναι υποδειγματικός. Τόσο η ακρίβεια, όσο και το ύφος του χιούμορ δεν φανερώνουν σε καμία περίπτωση την … ηλικία της πρώτης συγγραφής και η ανάγκη για νεωτερισμούς στο παρόν ραδιοφωνικό ανέβασμα του έργου, εξανεμίστηκε – όχι για λόγους αγάπης στο νοσταλγικό χαρακτήρα του έργου – αλλά για λόγους ουσιαστικής διατήρησης του συμπαγούς ρυθμού που καταφέρνει, κάτω από το γέλιο, να φανερώνει το πολιτικό του σχόλιο.

Ο ίδιος ο Δημήτρης Ψαθάς σημειώνει:

“Ο… βουτών” – γνωστότερος με τον καθιερωμένο τίτλο «καταχραστής» – είναι συνήθως ένα πολύ ευυπόληπτο πρόσωπο, μέχρι αποδείξεως του εναντίου. Λόγω της χρηματικής ευφορίας, που αποκτά με την άσκηση του υποβρυχίου σπορ, έχει το σεβασμό και την εκτίμηση του κόσμου, που προσπαθεί πάντα να διασφαλίσει με όσο μπορεί περισσότερα στοιχεία.

Ένα από τα στοιχεία αυτά, που χρησιμοποιήθηκαν πολύ τα ταραγμένα με τα πολεμικά μας χρόνια, στάθηκε και η πατριδοκαπηλεία. Πολλές καταστάσεις επέτρεψαν να προβάλλει, κοντά στον αληθινό και τίμιο πατριώτη, τον ηθικό, τον αδέκαστο, και η κακοηθέστατη απόφυση του φωνακλά πατριδοκάπηλου, που συνηθίζει να σκεπάζει με τις φωνές του τις λαθροχειρίες του και να καμουφλάρεται πίσω από τον κραυγαλέο πατριωτικό του οίστρο.

Πολύ συχνά όταν ο τίμιος άνθρωπος αποπειράται να το ξεσκεπάσει, του ρίχνεται με άγρια ορμή και τον κατηγορεί για ό,τι του κατέβει στο κεφάλι. Η περίπτωση είναι παμπάλαια και πασίγνωστη “φωνάζει ο κλέφτης για να φύγει ο νοικοκύρης.”

Στη ραδιοφωνική απόδοση του έργου για τον Αθήνα 9.84, η σκηνοθεσία επικεντρώθηκε στη διατήρηση του πνεύματος του έργου και στην απόδοση της “μουσικότητας” του λόγου, ώστε να λειτουργήσει ο έντονος κωμικός του χαρακτήρας. Παράλληλα στη διαδικασία της δημιουργίας μιας ραδιοφωνικής παράστασης τόσο ο σκηνοθέτης, όσο και οι συντελεστές και οι συνεργάτες του, θα επιχειρήσουν να αναβιώσουν το θεατρικότατο αυτό είδος, αξιοποιώντας τους μοναδικούς κώδικές του: αμεσότητα λόγου, δημιουργία ηχητικού περιβάλλοντος, συγκέντρωση της αφήγησης, λειτουργία του «εδώ και τώρα».

Στην ερμηνεία των εμβληματικών χαρακτήρων του “Φωνάζει ο κλέφτης”, καταξιωμένοι πρωταγωνιστές συναντιούνται με ηθοποιούς νεότερης γενιάς, δημιουργώντας το θεατρικό σύμπαν της παράστασης αφού στη ραδιοφωνική αυτή παράσταση ο “λόγος” έχει τον πρώτο λόγο.

Τα έργα ηχογραφούνται μέσα στο σταθμό, σε ειδικά διαμορφωμένο στούντιο από τον ηχολήπτη του Αθήνα 9.84, Πάνο Αργύρη.

Στο site του σταθμού, το έργο «Φωνάζει ο κλέφτης» – όπως και όλα τα θεατρικά έργα – την ώρα της ραδιοφωνικής του μετάδοσης, θα συνοδεύεται από βίντεο οπτικής ερμηνείας στη νοηματική γλώσσα και πρόσθετους εξειδικευμένους υπότιτλους για κωφούς και βαρήκοους.

Όλοι οι συντελεστές των παραστάσεων τηρούν τα μέτρα ασφαλείας/προστασίας και πριν τις ηχογραφήσεις κάνουν rapid test, σε συνεργασία με τα Πρότυπα Ιατρικά Διαγνωστικά Κέντρα Medicity”.

Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαγεωργίου
Δημιουργία sound design, μουσική: Κλείτος Κυριακίδης

Παίζουν: Φιλαρέτη Κομνηνού, Γιώργος Μιχαλάκης, Γιάννης Λεάκος, Ιωάννης Αθανασόπουλος, Κατερίνα Παπανδρέου, Γιώργος Παπαγεωργίου.

Φιλική συμμετοχή: Δανάη Μιχαλάκη
Εκτέλεση Παραγωγής: Art Ensemble
Συντονισμός Project: Μαργαρίτα Μυτιληναίου
Ηχολήπτης: Πάνος Αργύρης
Γραφιστική Επιμέλεια: The Button Design
Επικοινωνία: Γραφείο Τύπου 9.84