Διεισδύοντας στα κεραμικά έργα του Pat Andrea γρήγορα αντιλαμβανόμαστε μια άμεση σύνδεση με τα ελληνικά παραδοσιακά αγγεία. Το σχήμα που χρησιμοποιεί έρχεται να ενισχύσει την θεματολογία του, που κινείται γύρω από το γυναικείο φύλο και τις ενδόμυχες σκέψεις του. Οι καμπύλες χρησιμοποιούνται με τρόπο αυτοαναφορικό στην γυναικεία φύση και υμνούν, με λεπταίσθητη απλότητα, τις ερωτογενείς ζώνες. To λείο και λευκό, σχεδόν πορσελάνινο αποτέλεσμα, εξωραΐζει τα κεραμικά προσδίδοντας ηρεμία και τάση για εσωτερική ενδοσκόπηση.

Η θεματολογία του εμπνέεται από την αρχαία ελληνική μυθολογία, το υποσυνείδητο και το φαντασιακό. Διάχυτος είναι ο ερωτισμός, που κάνει τα έργα να αποπνέουν μια αισθησιακή κατάσταση. Σχεδιαστικά, διατηρεί μια παιδική αδρότητα και παραμόρφωση, με στοιχεία από την pop καθημερινή κουλτούρα, που ενισχύουν την αίσθηση απελευθέρωσης στο έργο. Η χρωματική παλέτα του παραμένει σε μπλε αποχρώσεις, που συσχετίζονται με την ελληνική λαϊκή παράδοση, ενώ συχνά ένα γήινο χρώμα συμμετέχει για να σπάσει την μονοχρωματική μονοτονία. Οι συνθέσεις του άλλοτε μπλέκονται περίτεχνα και άλλοτε επικοινωνούν με το εξωτερικό σχήμα του δοχείου, δημιουργώντας εγκιβωτισμένες αφηγήσεις.

Ο Pat Andrea καταδεικνύει έναν κρυφό ψυχισμό φαντασιώσεων και αισθησιασμού προσπαθώντας να προκαλέσει το θεατή. Σκηνές με αναφορές στην κυνοφιλία, το παράδοξο, το ανείπωτο, δημιουργούν έναν κόσμο ονειρικό. Η έννοια του ταμπού παύει, θίγοντας πλέον με ελευθερία, όλα όσα το ασυνείδητο προσπαθεί να αποκρύψει. Σκοπός του καλλιτέχνη είναι να προβληματίσει σε σχέση με τα όρια της σκέψης, γύρω από την απελευθέρωση του ερωτισμού και της γυναικείας φύσης. Με φιγούρες όπως η Μέδουσα, φέρνει στο προσκήνιο βλέμματα προβληματισμού, ταραχής ή απόλαυσης. Η αναφορά στην θεά, αλλιώς και Γοργώ, που σημαίνει άγρια ματιά, την μεταμορφώνει, εν τέλει, σε έναν εξωτερικό κριτή. Ο καλλιτέχνης κρύβει μηνύματα γύρω από την ηδονοβλεψία και σχολιάζει έμμεσα, σαν ημερολόγιο ενός κοριτσιού που φθάνει στην ωριμότητα, τις κρυφές ερωτικές περιπτύξεις, αναζητήσεις ή φαντασιώσεις.

Το σχήμα του κεραμικού αγγείου συχνά φαίνεται να εγκλωβίζει τον ψυχισμό μιας γυναίκας, ενώ άλλοτε να τον απελευθερώνει. Το λευκό υπηρετεί την αγνότητα, ενώ το μπλε χρώμα της φιγούρας, τον συναισθηματικό ψυχισμό της. Ο Pat Andra αντιμετωπίζει καθένα κεραμικό με την αυτοτέλεια ενός καμβά. Το συνολικό αποτέλεσμα ωστόσο, δημιουργεί ένα πολύπλοκο αφήγημα του θυμικού. Τέλος, δεν θα μπορούσαμε παρά να αναφέρουμε ότι η έννοια του δοχείου, στο συγκεκριμένο έργο, είναι σημαίνουσα καθώς φαίνεται να λειτουργεί εννοιολογικά, ως προς τη γυναικεία ήβη, την κύηση αλλά και την εσωτερική ασφάλεια των ενδόμυχων εσωτερικών σκέψεων της ψυχής.

-Νιόβη Κρητικού, Ιστορικός Τέχνης/ Εικαστικός

Σκέψεις για την δημιουργική διαδικασία από τον Pat Andrea

Γη, νερό και φωτία / 22

Όταν εμφανίστηκα στο στούντιο κεραμικής του Σταμάτη στην Ηλιούπολη, δεν είχα καμία ιδέα για το τι επρόκειτο να ζωγραφίσω στα 12 κεραμικά βάζα που προορίζονταν γι’ αυτόν τον σκοπό. Ήθελα να είναι λευκά, ολόλευκα έτσι ώστε χωρίς προσχέδιο, μόνο με την ιδέα στο μυαλό εκείνων των πλασμάτων, κυρίως θηλυκών καθώς επίσης και καταστάσεων που μου γεννήθηκαν κατά τη διάρκεια της ζωής μου, κρυμμένες καλά στις πτυχές του υποσυνειδήτου και της μνήμης μου. Ήμουν έτοιμος να απελευθερώσω αυτές τις πτυχές, κατευθείαν στο στεγνό πηλό των στρογγυλών βάζων, ζωγραφίζοντας με υδατοδιαλυτές χρωστικές για να τους δώσω ζωή. Στην τελική μορφή τους, τα ψήναμε σε φούρνο με πολύ υψηλή θερμοκρασία. Έτσι δουλεύαμε σταθερά, 12 ώρες την ημέρα, με την κάθε μέρα μας να ξεκινά με ένα αναζωογονητικό κολύμπι νωρίς το πρωί στο κοντινό Αιγαίο.

Ήταν μια δυναμική εμπειρία, ένας αγώνας για την εξιδανίκευση των στοιχείων και αν μπορώ να το εκφράσω έτσι, και της φαντασίας. Ελπίζω να σας αρέσει το αποτέλεσμα.

-Pat Andrea