Δεκαοκτώ νέοι χορευτές, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του José Martinez, ο οποίος και θα παρεβρεθεί στις παραστάσεις της Αθήνας, φέρνουν στη σκηνή την αυριανή γενιά των Étoiles, σε μια σπάνια και εξαιρετικής σημασίας καλλιτεχνική συνάντηση.

Οι δεκαοκτώ χορευτές του Paris Opera Junior Ballet, με αυστηρή επιλογή και εντατική εκπαίδευση, εκπροσωπούν το υψηλότερο επίπεδο τεχνικής και ερμηνευτικής ωριμότητας στον κλασικό και σύγχρονο χορό. Μία μοναδική ευκαιρία για το ελληνικό κοινό να γνωρίσει από κοντά τους μελλοντικούς αστέρες της διεθνούς χορευτικής σκηνής, σε μια παράσταση υψηλών προδιαγραφών.

Οι παραστάσεις θα διοργανωθούν από τον Ανθρωπιστικό Οργανισμό Lifeline Hellas σε συνεργασία με τη visionary culture υπό την Αιγίδα της Πρεσβείας της Γαλλίας στην Ελλάδα, του Ελληνογαλλικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, και της ΑΒΥ Πριγκίπισσας Αικατερίνης, ιδρύτριας του Lifeline.

Ο σκοπός των ξεχωριστών αυτών παραστάσεων είναι η συνέχιση του έργου προσφοράς σύγχρονων θερμοκοιτίδων στα νοσοκομεία παίδων «Αγία Σοφία» και «Π. & Α. Κυριακού», το οποίο πραγματοποιεί το Lifeline Hellas εδώ και τρία χρόνια στα κρατικά νοσοκομεία της Ελλάδος.

© Julien Benhamou

Πρόγραμμα

  • ALLEGRO BRILLANTE
    Χορογραφία: George Balanchine | Μουσική: Piotr Ilyitch Tchaïkovski
    Κοστούμια: Barbara Karinska
    Διάρκεια 16′ – Για 10 χορευτές

«Μια δεξιοτεχνική χορογραφία με έντονα φορτισμένο ρωσικό ρομαντισμό», λέει η Maria Tallchief, για την οποία ο George Balanchine δημιούργησε το μπαλέτο αυτό το 1956. Και προσθέτει: «Πρέπει να χορεύεις ψηλά και ανοιχτά και ταυτόχρονα πολύ γρήγορα, με μια αίσθηση ελευθερίας (που απαιτεί ακρίβεια… ρολογιού!)». Δημιουργημένο για έναν μικρό θίασο – ένα ζευγάρι σολίστ και τέσσερα ακόμα ζευγάρια – το Allegro Brillante είναι «σαν μια απόσταξη του κλασικού λεξιλογίου, διευρυμένη στο έπακρο στη χορογραφική της ανάπτυξη, μέσα σε ελάχιστο χρόνο και χώρο». — George Balanchine

  • CANTATE 51
    Χορογραφία: Maurice Béjart | Μουσική: Jean-Sébastian Bach
    Κοστούμια: Joëlle Roustan, Roger Bernard
    Διάρκεια 21′ – Για 8 χορευτές

«Η χαρά που ξεχειλίζει από τη σύνθεση του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ μας προσφέρει το θέμα του Ευαγγελισμού. Ο άγγελος εμφανίζεται στη Μαρία και προαναγγέλλει τη γέννηση ενός υιού, μιας θεϊκής ενσάρκωσης που δίνει ενέργεια στο μεταμορφωμένο σύμπαν – όπως αυτή η μουσική που υπερβαίνει το ανθρώπινο». — Maurice Béjart

  • REQUIEM FOR A ROSE
    Χορογραφία: Anabelle Lopez Ochoa | Μουσική: Franz Schubert
    Διάρκεια 20′ – Για 13 χορευτές

Το Requiem for a Rose εξερευνά τα θέματα της εφήμερης ρομαντικής αγάπης και της αιώνιας αγάπης. Η μουσική του Schubert συνοδεύει τις κινήσεις 12 χορευτών, σαν 12 τριαντάφυλλα. Ντυμένα με κόκκινες φούστες, τα σώματά τους μεταμορφώνονται σε πέταλα τριαντάφυλλου και συνδυάζονται σε μια κομψή, στροβιλιζόμενη χορογραφία.

  • MI FAVORITA
    Χορογραφία: José Martinez | Μουσική: Gaetano Donizetti
    Κοστούμια: Agnès Letestu
    Διάρκεια 28′ – Για 18 χορευτές

Οποιαδήποτε ομοιότητα με υπάρχοντα μπαλέτα δεν είναι τυχαία, και ο δημιουργός επιθυμεί να ευχαριστήσει τους: Marius Petipa, William Forsythe, George Balanchine, Rudolf Nureyev, Fred Astaire, Jiří Kylián, Pierre Lacotte, Lev Ivanov, Claude Brumachon, Patrice Bart, Jules Perrot και Jean Coralli, Harald Lander, Jean Claude Gallotta… και φυσικά τον Λουδοβίκο ΙΔ΄, τον “Βασιλιά Ήλιο”, για τη συνεργασία τους. Είναι η προσωπική δημιουργία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Paris Opera Ballet, José Martinez .

JOSE MARTINEZ
Καλλιτεχνικός Διευθυντής της Paris Opera

Οι Χορευτές του Paris Opera Junior Ballet

Οι δεκαοκτώ χορευτές του Junior Ballet της Όπερας του Παρισιού εκπροσωπούν την αφρόκρεμα της νέας γενιάς που εκπαιδεύεται στην École de Danse de l’Opéra National de Paris. Προερχόμενοι από διαφορετικές χώρες και πολιτισμικά περιβάλλοντα, έχουν επιλεγεί με αυστηρά κριτήρια και έχουν διανύσει μια απαιτητική πορεία εκπαίδευσης υψηλών προδιαγραφών.

Με εξαιρετική τεχνική κατάρτιση και ώριμη εκφραστική δύναμη, οι νέοι αυτοί χορευτές διακρίνονται τόσο στον κλασικό όσο και στον σύγχρονο χορό, αποδεικνύοντας την ετοιμότητά τους να σταθούν στη σκηνή ως ισάξιοι ερμηνευτές. Το Junior Ballet αποτελεί τον πιο δυναμικό και πολλά υποσχόμενο κρίκο στην καλλιτεχνική πορεία που οδηγεί από τη Σχολή Χορού της Όπερας του Παρισιού στις μεγάλες σκηνές του κόσμου — ένα ζωντανό παράδειγμα της συνέχειας και της εξέλιξης της μεγάλης γαλλικής παράδοσης στον χορό.

Alessandro Arici (Ιταλία) | Sofía Bedoya (Κολομβία) | Zuzanna Borejko (Πολωνία) | Oscar Chamberlain (Ηνωμένο Βασίλειο) | Noé Chenuet (Γαλλία) | Thaïs Duval (Γαλλία) | Catalina Esteve Bravo (Χιλή) | Garance Fardet (Γαλλία) | Pablo Fernandes (Ισπανία) | Emily Han (ΗΠΑ) | Baptiste Lamy (Γαλλία) | Léa Marchal (Γαλλία) | Raphaël Mayer (Ελβετία) | Noémie Mercier (Γαλλία) | Keiji Nakamura (Ιαπωνία) | Anaïs Richet (Γαλλία) | Félix de Saint-Hilaire (Καναδάς) | Aya Suzuki (Ιαπωνία)

José Martinez – Σύντομο βιογραφικό

Ο José Martinez γεννήθηκε το 1969 στην Καρθαγένη της Ισπανίας. Ξεκίνησε τις σπουδές του στον χορό στην πατρίδα του και συνέχισε στο Κέντρο Rosella Hightower στις Κάννες. Το 1987 κέρδισε υποτροφία στον διαγωνισμό Prix de Lausanne και εισήχθη στη Σχολή Μπαλέτου της Όπερας του Παρισιού. Το 1988 εντάχθηκε στο Corps de Ballet της Όπερας, όπου ανέβηκε γρήγορα στις βαθμίδες και το 1997 ανακηρύχθηκε “Danseur Étoile”.

Ξεχώρισε σε εμβληματικούς ρόλους τόσο του κλασικού όσο και του σύγχρονου ρεπερτορίου, συνεργαζόμενος με κορυφαίους χορογράφους όπως οι Mats Ek, William Forsythe, Pina Bausch και John Neumeier. Χόρεψε έργα των Balanchine, Béjart, Nureyev, MacMillan και πολλών άλλων.

Ως χορογράφος, δημιούργησε έργα για την Όπερα του Παρισιού, τη Σχολή Μπαλέτου, καθώς και διεθνείς σκηνές όπως το Μπαλέτο της Σανγκάης, της Βοστώνης, της Ρώμης και της Βιέννης. Ανάμεσα στα έργα του ξεχωρίζουν τα Mi Favorita, Les Enfants du Paradis, Marco Polo και Le Corsaire.

Από το 2011 έως το 2019 υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής της Εθνικής Λυρικής Σκηνής Μπαλέτου της Ισπανίας, ανανεώνοντας το ρεπερτόριό της με έναν δυναμικό συνδυασμό κλασικών και σύγχρονων έργων και δίνοντας χώρο σε νέους Ισπανούς δημιουργούς.

Τον Οκτώβριο του 2022, διορίστηκε Διευθυντής Χορού της Όπερας του Παρισιού, διαδεχόμενος την Aurélie Dupont. Ανέλαβε επισήμως τα καθήκοντά του τον Δεκέμβριο του ίδιου έτους.

José Martinez © Julien Benhamou

Λίγα λόγια για την ιστορία του Paris Opera Ballet

Το Μπαλέτο της Όπερας του Παρισιού, κοιτίδα του κλασικού χορού, διατηρεί μια παράδοση αριστείας για περισσότερους από τρεις αιώνες, βασισμένη στη διατήρηση και διάδοση του κλασικού του ρεπερτορίου αλλά και στη δέσμευση για τη δημιουργία νέων έργων.

Οι αρχές και οι κανόνες της χορογραφικής τεχνικής, που εισήχθησαν από την Ιταλία και τη βασίλισσα Αικατερίνη των Μεδίκων τον 16ο αιώνα, διαμορφώθηκαν και τελειοποιήθηκαν με υπομονή στα μπαλέτα της αυλής και αργότερα κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Λουδοβίκου ΙΔ’. Ο “βασιλιάς Ήλιος”, επιθυμώντας να μεταμορφώσει το ευγενές ύφος σε πραγματική σκηνική τέχνη, ίδρυσε την Βασιλική Ακαδημία Χορού (Académie royale de danse) το 1661 και στη συνέχεια την Ακαδημία Όπερας (Académie d’opéra) το 1669, η οποία το 1672 μετονομάστηκε σε Βασιλική Ακαδημία Μουσικής (Académie royale de musique) – η αρχική ονομασία της Όπερας του Παρισιού – με το πρώτο επαγγελματικό σύνολο χορευτών στην Ευρώπη. Από τότε, το Μπαλέτο της Όπερας συνέχισε σταθερά να εξελίσσεται.

Σήμερα, το Μπαλέτο της Όπερας αριθμεί 154 χορευτές, οι περισσότεροι από τους οποίους προέρχονται από τη Σχολή Μπαλέτου που ιδρύθηκε το 1713, ξανά με πρωτοβουλία του βασιλιά Λουδοβίκου ΙΔ’. Οι χορευτές εντάσσονται στην ομάδα μέσω διαγωνισμού, ανάλογα με τον αριθμό των διαθέσιμων θέσεων, και ξεκινούν ως κουαντρίλ (quadrilles), πριν ανέλθουν στις ανώτερες βαθμίδες: Κορυφαίοι (Coryphées), Υποκριτές (Sujets) και Πρώτοι Χορευτές (Premiers Danseurs). Οι χορευτές με τον τίτλο Αστέρι (Étoile) διορίζονται από τον Γενικό Διευθυντή, έπειτα από πρόταση του Διευθυντή Χορού.

Η Όπερα του Παρισιού

Με μια αξιοσημείωτη ιστορία που εκτείνεται σε περισσότερα από 350 χρόνια, η Όπερα του Παρισιού είναι παγκοσμίως περίφημη για την υψηλή ποιότητα και το μεγάλο εύρος των παραγωγών της στο Παλαί Γκαρνιέ και στην Όπερα της Βαστίλης, καθώς και για την μοναδική αρχιτεκτονική των δύο θεάτρων της. Με περισσότερες από 400 παραστάσεις το χρόνο, η Όπερα του Παρισιού προσφέρει ένα πλούσιο πρόγραμμα με μπαλέτο, όπερες και συναυλίες, καθώς και ένα ειδικό πρόγραμμα για το νεανικό κοινό, ενώ υποδέχεται περίπου 900.000 θεατές ετησίως. Παράλληλα, εκπαιδεύει τις νέες γενιές καλλιτεχνών, χορευτών, λυρικών τραγουδιστών και μουσικών, χάρη στην Ακαδημία της, τη Σχολή Μπαλέτου και το νέο Junior Μπαλέτο της.

Photo credit: © Julien Benhamou