Η παράσταση αποτελεί μια ερευνητική προσέγγιση στο ανεξάντλητο υλικό του «Οιδίποδα Τυράννου», υπό την καθοδήγηση των καθηγητών της Δραματικής Σχολής του Ωδείου Αθηνών Αργύρη Ξάφη (διδασκαλία επεισοδίων), Αμαλίας Μουτούση (διδασκαλία χορικών) και Αμάλιας Μπένετ (κινησιολογία). Πρόκειται για μια μελέτη εν εξελίξει πάνω στο αρχαίο δράμα και τα θέματα που αυτό θίγει καθώς και στα αρχέτυπα δίπολα (γνώση- άγνοια, άνθρωπος-θεός, πίστη-λογική, φως-σκοτάδι).

Οι ηθοποιοί έρχονται αντιμέτωποι με το παιχνίδι της αλλεπάλληλης εναλλαγής προσώπων, τη δυναμική του λόγου ως μέσου δράσης και τη σύμπτυξη των δύο κεντρικών πυλώνων που θεμελιώνουν την αρχαία τραγωδία: τον «γήινο» κόσμο των επεισοδίων σε χρόνο ενεστώτα (πλοκή, γεγονότα, διάδραση) και το αλλόκοσμο σύμπαν της χορικής λειτουργίας που ο ήχος του ταξιδεύει στο χρόνο.

Άνδρες Αθηναίοι, τι μας κοιτάτε με περιέργεια;
Αυτός είν’ ο πατέρας μας, ο Οιδίποδας,
που κάποτε ήταν βασιλιάς τρανός και τώρα
γυρνάει στην αγορά σας πληγωμένος
από τη μοίρα, κουρελιάρης και τυφλός,
παίζοντας το χαλασμένο του οργανάκι. […]

Σας έφτανε η «Απάντηση στη Σφίγγα».
Τ’ άλλα ας τ’ αφήνατε στο μισοσκόταδο.
Στο κάτω κάτω, το ’κανε εν αγνοία του
ενώ εσείς το κάνετε εν πλήρει γνώσει.

Ντίνος Χριστιανόπουλος, Ποιήματα,
Από τη συλλογή Η εποχή των ισχνών αγελάδων

Σημείωμα του σκηνοθέτη Αργύρη Ξάφη

Στη δυτική ουμανιστική παράδοση, που στην πραγματικότητα προέρχεται από την κλασική αρχαιότητα, η τραγωδία κρατάει την κορυφαία θέση. Είναι το ανθρώπινο είδος στην τελειότητά του, που επεξεργάζεται τα βαθύτατα ερωτήματα τα οποία καθορίζουν την ανθρωπότητα. Σε αυτή λοιπόν την παράδοση ο Οιδίποδας είναι ο τραγικός «καθένας» μας. Αφηγείται την τραγική τυφλότητα του ανθρώπου. Τους κοσμικούς περιορισμούς στη γνώση και την ελεύθερη βούληση. Το ήθος, στην ιστορία του Οιδίποδα, ταιριάζει σε όλους και μιλάει για όλους τους ανθρώπους. Για τον καθένα μας: «Ό,τι ζει, πεθαίνει. Περίμενε τη στερνή του ώρα, προτού τον μακαρίσεις –αν άνθρωπος δίχως Οδύνη φτάσει στο τέρμα της απάνθρωπης ζωής». Πάνω σε αυτό, τη ριζική σκέψη –ότι ο Οιδίποδας είναι ο «Καθένας»– δουλέψαμε και αφηγούμαστε και εμείς αυτή την ιστορία. Την ιστορία του ανθρώπου από το τίποτα στο όλον και πίσω. Ή «πάνω».

Ο σκηνικός χώρος αποτελείται από στοίβες παπουτσιών, τα οποία συγκεντρώθηκαν ύστερα από έκκληση στην εθελοντική πρωτοβουλία Αθηναίων και μη, και με το πέρας των παραστάσεων θα μοιραστούν σε όσους συνανθρώπους μας τα χρειάζονται.

ΘΕΑΤΡΟ ΣΤΟ ΜΕΓΑΡΟ
«Η πράξη μου τότε υπάρχει πάντα;»
Μια ερευνητική προσέγγιση στο υλικό
του «Oιδίποδα Τυράννου» του Σοφοκλή
Συνολική διάρκεια: 1 ώρα και 50 λεπτά

Μετάφραση επεισοδίων: Μίνως Βολανάκης
Μετάφραση χορικών: Νίκος Α. Παναγιωτόπουλος
Σκηνοθεσία, Υποκριτική διδασκαλία: Αργύρης Ξάφης
Διδασκαλία χορικών: Αμαλία Μουτούση
Κινησιολογία: Αμάλια Μπένετ
Φωτισμοί: Κωνσταντίνος Αρβανιτάκης
Trailer, Αφίσα: Ανδρέας Παπανικόλας

Ομάδα Boi: Παναγιώτης Γαβρέλας, Κωνσταντίνος Γιουρνάς, Μαρία Δαμασιώτη, Γιώργος Δικαίος, Ιώκο-Ιωάννης Κοτίδης, Γρηγορία Μεθενίτη, Μαίρη Μηνά, Βασίλης Ντάρμας, Μαρία Πετεβή, Δέσποινα Ντορίνα Ρεμεδιάκη, Αλέξανδρος Σιάτρας