Σε συνέχεια της επιτυχημένης παρουσίασης του πρώτου σκέλους της έκθεσης «Οι χαλκογραφίες του Αλέκου Φασιανού: Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών 1979-2008» που έλαβε χώρα κατά τους προηγούμενους μήνες, το δεύτερο μέρος του εκθεσιακού προγράμματος παρουσιάζει τις χαλκογραφίες που δημιούργησε ο καλλιτέχνης κατά την χρονική περίοδο 1988-2008. Μέσα από δύο διαδοχικά και οργανικά μέρη, το αφιερωματικό αυτό πρόγραμμα που ξεκίνησε τον Δεκέμβριο του 2023 αποσκοπεί στην εκτενή παρουσίαση του συνόλου των χαλκογραφιών του καλλιτέχνη, που φιλοτεχνήθηκαν και τυπώθηκαν σε συνεργασία με το εργαστήριο του ΚΕΝΤΡΟΥ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ – PANDOLFINI & ΣΙΑΤΕΡΛΗ από το 1979 μέχρι το 2008.

Η πρώτη γνωριμία του Αλέκου Φασιανού με το Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών και τους εικαστικούς Pino Pandolfini και Δήμητρα Σιατερλή το 1978, αποτέλεσε έναυσμα για μια μακρόχρονη συνεργασία και φιλία. Από τα μέσα της δεκαετίας του 1980 και έπειτα ο καλλιτέχνης φτάνει σε χαρακτικό απόγειο, δημιουργώντας μεγάλης κλίμακας έγχρωμες χαλκογραφίες και διερευνώντας τις προκλήσεις του μέσου.

Εκτός από τη ζωγραφική, ο Αλέκος Φασιανός ασχολήθηκε με τη χαρακτική, την εικονογράφηση, τη σκηνογραφία, αλλά και τη δημιουργία αφίσας. Όπως σημειώνει η ιστορικός τέχνης Έλλη Λεβεντάκη στον κατάλογο της έκθεσης: «Οι αναζητήσεις αυτές, καθώς και η τριβή του καλλιτέχνη με την ιαπωνική τέχνη, μαρτυρούν την ανάγκη του για μια μινιμαλιστική αισθητική με έντονες υφές και κυρίαρχο το στοιχείο της γραμμής, καθιστώντας τη χαρακτική ίσως το καταλληλότερο μέσο έκφρασης και πειραματισμού. Παρά την ενασχόλησή του με τεχνικές όπως η λιθογραφία, το λινόλεουμ και η μεταξοτυπία, η χαλκογραφία του δίνει τη δυνατότητα να δουλέψει με την ταχύτητα και την ένταση που επιθυμεί, όπως έκανε και στη ζωγραφική. Το γρήγορο σχέδιο που δεν επιτρέπει περιθώρια λάθους, όπως στην περίπτωση της ξηρής χάραξης, απελευθερώνει όλη τη ‘δύναμη της πρώτης κίνησης του καλλιτέχνη, η οποία για τον ίδιο ήταν ανεκτίμητη, καθώς πίστευε πως «δεν μπορεί να επαναληφθεί». Με την επιλογή τέτοιων τεχνικών ενισχύεται ο χειρονομιακός χαρακτήρας της γραφής του, καθιστώντας τη ταυτόχρονα κεντρική στη δομή, αλλά και απαραίτητη στην ανάδειξη του περιεχομένου».

Οι πρώτες χαλκογραφίες που δημιούργησε ο Αλέκος Φασιανός με το Κέντρο Χαρακτικής Αθηνών τοποθετούνται χρονικά στο 1979 και υπήρξαν η αφορμή για μια ουσιαστική και μακρόχρονη συνεργασία που θα διαρκέσει μέχρι το 2008. Κατά το διάστημα συνεργασίας του με το ΚΧΑ φιλοτέχνησε συνολικά περίπου ενενήντα πρωτότυπες χαλκογραφίες υψηλής ποιότητας. Η αφιερωματική αυτή έκθεση αποτελεί την πρώτη συνεπή και συστηματική προσπάθεια καταγραφής και ανάδειξης του χαρακτικού έργου του σπουδαίου δημιουργού, μετά τον θάνατο του, και υλοποιείται μέσα από μια ειδικά επιμελημένη σπονδυλωτή έκθεση χαρακτικής στον χώρο τέχνης ETCH INK, έναν δίγλωσσο κατάλογο, και την παρουσίαση μιας ταινίας ντοκιμαντέρ από το αρχείο του Κέντρου Χαρακτικής Αθηνών σε σκηνοθεσία του Νίκου Αναγνωστόπουλου.

Το πολιτιστικό αυτό πρόγραμμα θα διαρκέσει μέχρι το τέλος Φεβρουαρίου και αποσκοπεί στο να φωτίσει το πολύπλευρο έργο του δημιουργού αναδεικνύοντας την ικανότητά του να εκφράζεται και να δημιουργεί μέσα από τη χαρακτική με την οποία καταπιάστηκε συστηματικά καθόλη τη διάρκεια της σπουδαίας καλλιτεχνικής του διαδρομής.

Επιμέλεια έκδοσης – θεωρητικό κείμενο καταλόγου: Έλλη Λεβεντάκη, Ιστορικής της τέχνης – επιμελήτρια

Η έκδοση περιλαμβάνει επιπροσθέτως χαιρετισμό της Βικτώριας Φασιανού, καθώς και κείμενα των εικαστικών Δήμητρας Σιατερλή και Pino Pandolfini, φωτίζοντας πτυχές του έργου του Αλέκου Φασιανού κατά το διάστημα της δημιουργικής τους συνεργασίας.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Αλέκος Φασιανός, Ο άνθρωπος και το άλογο, 2008, μελάνι με ζάχαρη και τονική οξυγραφία, 2 μήτρες ψευδαργύρου διαστάσεων 81 x 65 εκ. © ΚΕΝΤΡΟ ΧΑΡΑΚΤΙΚΗΣ ΑΘΗΝΩΝ – PANDOLFINI & ΣΙΑΤΕΡΛΗ Α.Μ.Κ.Ε.