Η ταινία αποτελεί μια επιβλητική και ατρόμητη ερωτική ιστορία, εξιστορώντας το χρονικό μιας σχέσης ζωής ανάμεσα στο πολιτισμικό είδωλο Λέοναρντ Μπέρνσταϊν (Μπράντλεϊ Κούπερ) και την Φελίσια Μοντεαλέγκρε (Κάρι Μάλιγκαν). Ένα γράμμα αγάπης στη ζωή και την τέχνη, μία συναισθηματικά επική απεικόνιση της οικογένειας και της αγάπης.

Λίγα λόγια για την παραγωγή

Ήδη από τα παιδικά του χρόνια, ο Μπράντλεϊ Κούπερ είχε μια λαχτάρα για τη διεύθυνση ορχήστρας, λαχτάρα που ξεκίνησε από τη στιγμή που έλαβε μια μπαγκέτα ως δώρο. Μέχρι και τα κολεγιακά του χρόνια, συνήθιζε να διευθύνει την αόρατη ορχήστρα του, με τον ίδιο να αναφέρει πως όταν τους ζήτησαν στο πανεπιστήμιο να «παίξουν» μια προσωπική τους στιγμή, εκείνος επέλεξε να υποδυθεί πως διευθύνει μία ορχήστρα. Λίγο αργότερα, όταν τους επισκέφθηκε η Έλεν Μπέρστιν για ένα εργαστήριο τεσσάρων εβδομάδων, έπρεπε να δημιουργήσουν έναν χαρακτήρα και εκείνος έγραψε μονόλογο για έναν διευθυντή ορχήστρας.

Αν και εκείνη την περίοδο, οι γνώσεις του Κούπερ για τον Μπέρνσταϊν ήταν περιορισμένες, όταν έλαβε ένα σενάριο από τον Στίβεν Σπίλμπεργκ με την προοπτική να αναλάβει τον ρόλο του μουσικού, η απάντησή του ήταν αστραπιαία. «Ο Στίβεν ενδιαφερόταν να σκηνοθετήσει την ταινία [για την ζωή του Μπέρνσταϊν] και σκεφτόταν πως ο Μπράντλεϊ θα ήταν συναρπαστικός στον ρόλο», λέει η παραγωγός Μακόσκο Κρίγκερ. «Εκείνος υπέγραψε μέσα σε λίγες ώρες», συμπληρώνει.

Για την άμεση ανταπόκρισή του στο σενάριο, ο Κούπερ εξηγεί πως το διάβασε αμέσως, πολύ πιο γρήγορα απ’ ότι περίμενε ακόμα και ο ίδιος. «Μέσα σε μία ώρα και ένα τέταρτο, ξεκινήσαμε ένα μπαράζ ανταλλαγής μηνυμάτων όπου μοιραζόμασταν τις σκέψεις μας», θυμάται ο ηθοποιός.

Η ιδέα για μια ταινία με θέμα τη ζωή του Μπέρνσταϊν γεννήθηκε το 2008 από τους παραγωγούς Φρεντ Μπέρνερ και Άμι Ντέρνινγκ, οι οποίοι ξεκίνησαν τη διαδικασία έρευνας και παραγωγής της ταινίας. Αρχικά, δούλεψαν με τον βραβευμένο με Όσκαρ Τζος Σίνγκερ για τη δημιουργία μιας πρώτης εκδοχής του σεναρίου, η οποία, αφού πέρασε από τα χέρια του Μάρτιν Σκορσέζε, κατέληξε στον Στίβεν Σπίλμπεργκ, με τον Σκορσέζε να παραμένει στην ταινία ως παραγωγός.

Τελικά, ο Σπίλμπεργκ δεν προχώρησε στη σκηνοθεσία της ταινίας λόγω άλλων υποχρεώσεων, με τον Κούπερ να αρπάζει την ευκαιρία και να ζητάει από τον σπουδαίο σκηνοθέτη να σκεφτεί το ενδεχόμενο να του παραδώσει τα ηνία της ταινίας. Εκείνη την περίοδο, η πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του Κούπερ, «Ένα Αστέρι Γεννιέται», δεν είχε κυκλοφορήσει στις αίθουσες, αλλά ο Κούπερ τον προσκάλεσε να την παρακολουθήσει σε μία ειδική προβολή. «Όταν ο Κούπερ μου έδειξε μια πρώτη εκδοχή της ταινίας δεν δυσκολεύτηκα να παρατηρήσω την αυτοπεποίθησή του ως σκηνοθέτη», θυμάται ο Σπίλμπεργκ. Εντυπωσιασμένος από τα σκηνοθετικά ρίσκα του Κούπερ και προτού καν συμπληρωθούν τα πρώτα είκοσι λεπτά της ταινίας, ο Σπίλμπεργκ στράφηκε προς τον Κούπερ, λέγοντας του πως συμφωνεί να αναλάβει εκείνος τη σκηνοθεσία της ταινίας. Βέβαια, όπως παραδέχεται ο ίδιος, πέρασε όλη την υπόλοιπη διάρκεια της ταινίας ελπίζοντας το τελικό αποτέλεσμα να μην εκτροχιαστεί και μετανιώσει την επιλογή του, αλλά κάτι τέτοιο, ευτυχώς, δεν συνέβη ποτέ.

Ύστερα, ο Κούπερ προέβη σε μία ασυνήθιστη κίνηση. Προσέγγισε τον Σίνγκερ, σεναριογράφο της πρώτης εκδοχής του σεναρίου, και του ζήτησε να ξεκινήσουν να το γράφουν μαζί από την αρχή. Κάτι τέτοιο είναι σπάνιο για το Χόλυγουντ και ο Σίνγκερ δηλώνει ευγνώμων που ο Κούπερ θέλησε να συνεργαστούν, αναγνωρίζοντας τις γνώσεις του επί του θέματος και τη σχετική έρευνα που είχε διεξάγει.

«Η συγγραφή μαζί του ήταν συναρπαστική», δηλώνει ο Σίνγκερ. Μια μέθοδος που του πρότεινε ο Κούπερ, ήταν να διαβάζουν το σενάριο οι δυο τους και ύστερα μπροστά σε φίλους. Αυτή η διαδικασία αποδείχτηκε τρομερά χρήσιμη, βοηθώντας τους να τελειοποιήσουν το σενάριο και να αναδείξουν θεματικά την περιπλοκότητα του γάμου και τις πολλαπλές μορφές που μπορεί να πάρει ο έρωτας.

Επόμενο κρίσιμο βήμα ήταν η εύρεση της κατάλληλης ηθοποιού για να ερμηνεύσει τη Φελίσια Μοντεαλέγκρε, αλλά ο Κούπερ είχε ήδη μια πρώτη σκέψη: την Κάρι Μάλιγκαν. Οι δυο τους ήταν ήδη φίλοι για πολλά χρόνια και ο Κούπερ της είχε στείλει το σενάριο, όσο εκείνη πρωταγωνιστούσε σε μία σόλο θεατρική παράσταση. «Το σενάριο με συνεπήρε»,θυμάται η ηθοποιός. «Ο Μπράντλεϊ ήταν πάντοτε υποστηρικτικός της θεατρικής μου δουλειάς, αλλά ο ρόλος της Φελίσια ήταν τόσο σπουδαίος. Ήταν συναρπαστικός και έμοιαζε τόσο κοντινός σε μερικούς από τους καλύτερους ρόλους που είχα την τύχη να παίξω στο θέατρο», συμπληρώνει η Μάλιγκαν.

Η ηθοποιός ταξίδεψε μέχρι τη Χιλή, όπου είχε μετακομίσει η οικογένεια της Φελίσια όταν εκείνη ήταν 8 ετών, για να μιλήσει με τους συγγενείς της. Εκείνοι, μοιράστηκαν με προθυμία διάφορες ιστορίες, εκδηλώνοντας την εκτίμησή τους για το γεγονός ότι η ταινία εστιάζει και στη ζωή της Φελίσια.

Όπως ήταν αναμενόμενο, όλοι οι συντελεστές εντυπωσιάστηκαν από την προσήλωσή της Μάλιγκαν στο ρόλο και της προσπάθειας της να αποτυπώσει την «ουσία» μιας γυναίκας που βρισκόταν στο πλάι μιας τιτάνιας προσωπικότητας. Ωστόσο, κανείς δεν εντυπωσιάστηκε περισσότερο από τον ίδιο τον Κούπερ, ο οποίος εξηγείπως χρειάστηκε απαιτητική δουλειά εκ μέρους τους, ώστε το τελικό αποτέλεσμα να φαντάζει πραγματικό, χειροπιαστό και ειλικρινές.

Γνωρίζοντας πως αν το ζευγάρι δεν κέρδιζε το κοινό, η ταινία θα κατέρρεε, οι δύο ηθοποιοί συμμετείχαν σε σεμινάρια, στη διάρκεια των οποίων χρειάστηκε να ανοιχτούν ο ένας στον άλλον. Με το πέρας των σεμιναρίων, ο Κούπερ γνώριζε πως ο στόχος είχε επιτευχθεί.

Το δέσιμο των δύο ηθοποιών με τρόπο αντίστοιχο του δεσίματος των χαρακτήρων τους, τούς επέτρεψε να εξερευνήσουν την περίπλοκη σχέση του ζευγαριού. Η ειλικρινής αποτύπωση της ερωτικής σχέσης αυτών των δύο ατόμων εξελίχθηκε σε μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις για τον Κούπερ. «Ήθελα να αφιερώσω την ταινία σε εκείνους, οπότε πώς μπορούσα να εξυπηρετήσω την αλήθεια της ζωής του Μπέρνσταϊν χωρίς να απομακρυνθώ από τη σχέση τους; Η ρευστή σεξουαλικότητα του Λένι μπορούσε να εξερευνηθεί σε βάθος σε μια άλλη ταινία. Εγώ ήθελα να κάνω μία ταινία και για τους δύο, γιατί ειλικρινά ένιωθα πως η σχέση τους συμπύκνωνε τα πάντα. Πώς είναι να είσαι αυτά τα άτομα σε αυτές τις συγκεκριμένες χρονικές στιγμές; Πώς είναι να βρίσκεσαι σε αυτή την ετεροκανονική οικογενειακή δομή, αλλά παράλληλα να γνωρίζεις και όλες αυτές τις αλήθειες για τον άλλον;».

Σε αυτό το σημείο, αξίζει να σημειωθεί ο ρόλος της οικογένειας Μπέρνσταϊν, η οποία υποδέχθηκε την ταινία με ιδιαίτερη θέρμη. Τα τρία παιδιά του ζευγαριού άνοιξαν την πόρτα τους στους συντελεστές, πρόθυμα να μοιραστούν τον χρόνο και τις αναμνήσεις τους. «Δεν χρειαζόταν να το κάνουν αυτό», διευκρινίζει ο Κούπερ. «Το μόνο που έπρεπε να κάνουν ήταν να μας παραχωρήσουν τα δικαιώματα χρήσης της μουσικής, αλλά επειδή με εμπιστεύτηκαν μάς άνοιξαν την καρδιά τους. Αυτός ήταν ο μόνος λόγος που η ταινία φαντάζει τόσο αυθεντική».

Η οικογένεια εντυπωσιάστηκε από τις μεταμορφώσεις των Κούπερ και Μάλιγκαν με την Νίνα Μπέρνσταϊν Σίμονς να παρατηρεί πως ο Κούπερ βυθίστηκε στην περσόνα και τον κόσμο του πατέρα της σε συναρπαστικό βαθμό. «Απίστευτη προσήλωση», συμπληρώνει.

Η ελπίδα του Κούπερ είναι το κοινό να ταυτιστεί με την αξέχαστη φιγούρα του Μπέρνσταϊν, να αναστοχαστούν την αντίληψή τους για τις σχέσεις και τον γάμο και φυσικά να πάνε στο Spotify να ακούσουν τον Μπέρνσταϊν να διευθύνει τον Γκούσταβ Μάλερ. Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός ακόμα προσπαθεί να επεξεργαστεί τα διδάγματα που αποκόμισε από αυτή την εμπειρία, αλλά είναι σίγουρος πως τα γυρίσματα και η παραγωγή της ταινίας σημάδεψαν όλα τα άτομα που συμμετείχαν. «Ένα πράγμα είναι βέβαιο», δηλώνει. «Ποτέ δεν έχω δημιουργήσει τέχνη τόσο ατρόμητα. Η ιστορία του με ανάγκασε να είμαι ατρόμητος, επειδή ήταν και εκείνος. Αυτό ήταν το μεγαλύτερο δώρο που μου πρόσφερε ο Λένι».

Ταυτότητα ταινίας
Ο Μαέστρος / Maestro

  • Σκηνοθεσία: Μπράντλεϊ Κούπερ
  • Σενάριο: Μπράντλεϊ Κούπερ, Τζος Σίνγκερ
  • Παραγωγή: Μάρτιν Σκορσέζε, Μπράντλεϊ Κούπερ, Στίβεν Σπίλμπεργκ, Φρεντ Μπέρνερ, Άμι Ντέρνινγκ, Κρίστι Μακόσκο Κρίγκερ
  • Ηθοποιοί: Μπράντλεϊ Κούπερ, Κάρι Μάλιγκαν, Ματ Μπόμερ, Μάγια Χοκ, Σάρα Σίλβερμαν, Τζος Χάμιλτον, Σκοτ Έλις, Γκίντεον Γκλικ, Σαμ Νίβολα, Αλέξα Σουίντον, Μίριαμ Σορ
  • Μοντάζ: Μισέλ Τεσόρο
  • Φωτογραφία:Μάτι Λιμπατίκ
  • Μουσική: Λέοναρντ Μπέρνσταϊν
  • Διάρκεια:129’
  • Έτος παραγωγής: 2023
  • Χώρα Παραγωγής: Η.Π.Α