Η Ελισάβετ Μουτζάν Μαρτινέγκου ανήκει στην λόγια δραματουργία, μεταξύ νεοελληνικού Διαφωτισμού, προεπαναστατικής ατμόσφαιρας και ίδρυσης του Νεοελληνικού κράτους . Το έργο της, «Ο Φιλάργυρος» αποτελεί εξαιρετικό δείγμα μιας εποχής ενώ αγγίζει με προσωπικό, ιδιαίτερο τρόπο ένα από τα πιο συνηθισμένα μοτίβα στο παγκόσμιο θέατρο, την φιλαργυρία και τις συνέπειές της.

Όπως καταδεικνύει ο πρόλογος του Οικονόμου εξ Οικονόμων στον δικό του ομόθεμο «Εξηνταβελόνη» (1816) το ζήτημα έχει καταβολές στην αρχαιοελληνική δραματουργία από όπου τον πήραν οι Ρωμαίοι και εν συνεχεία οι Ευρωπαίοι. Ο μολιερικός «Φιλάργυρος» όμως έκανε αυτή τη φιγούρα διεθνή . Η εποχή που γράφει το πρωτότυπο έργο της η Ε. Μουτζάν- Μαρτινέγκου είναι ιδιαίτερα σημαντική για πολλούς λόγους ως προς την κοινωνική και ιστορική στιγμή της Ελλάδας, ενώ παράλληλα η δραματουργική πρωτοτυπία και δεινότητά της σημαντικής ελληνίδας επτανήσιας αναδεικνύουν το κείμενο του «Φιλάργυρου» σε εξέχουσας σημασίας δραματουργία για τον σύγχρονο θεατή. Το ενδιαφέρον μιας σύγχρονης ανάγνωσης αυτού του κειμένου πηγάζει από τη διαχρονικότητα της θεματολογίας και της επεξεργασίας των βασικών μοτίβων της κωμωδίας.

Η νεαρή δραματουργός Ελισάβετ Μουτζάν Μαρτινέγκου αυτονομείται απολύτως σε σχέση με τα «αρχέτυπα» και σχεδιάζει με τόλμη μια σκοτεινή κατάσταση που δεν αφορά μόνο στον κεντρικό ήρωά της αλλά και στους υπόλοιπους ήρωες του έργου, το οποίο διαδραματίζεται στη Ζάκυνθο. Η τόλμη της δραματουργίας και της δικής της εκδοχής για το τέλος του δυνάστη πατέρα είναι μοναδικά , ενώ φωτίζει με θαυμαστό τρόπο όλα τα πρόσωπα και ιδίως την απεγνωσμένα επαναστατημένη Μέλουσα, σύζυγο του τσιγκούνη Σέλημου, δημιουργώντας ένα σημαντικό είδος γυναικείας θεατρικής γραφής πολύ νωρίς.

Το έργο μας αφορά ιδιαιτέρως τους μαθητές και φοιτητές που γνωρίζουν πιο ουσιαστικά και βαθιά την εποχή και τη θεματολογία, μελετώντας ένα κείμενο που γράφεται την ίδια περίπου χρονιά με τον Ύμνο στην Ελευθερία και λίγο νωρίτερα από την Γυναίκα της Ζάκυθος από τον συντοπίτη της Μαρτινέγκου και εθνικό ποιητή Διονύσιο Σολωμό. Η τραχύτητα των καταστάσεων που μοιάζει στις σύγχρονες κοινωνικές συνθήκες και η «θέση» αυτής της μαύρης κωμωδίας μπορεί να αποτελέσουν μια σπουδή της αδυναμίας να γίνει η υπέρβαση όταν οι δομές και η παιδεία δεν το ευνοούν .

Κυριακάτικο Δίπτυχο

Οι παραστάσεις , κάθε Κυριακή του Ιανουαρίου και Φεβρουαρίου 2019, θα έχουν δύο μέρη ως εξής:

-Το πρώτο μέρος θα είναι η θεατρική παράσταση « Ο Φιλάργυρος».
-Το δεύτερο μέρος θα είναι μια ανάγνωση με τη μορφή αναλογίου ενός άλλου κειμένου της εποχής όπως π.χ. Η γυναίκα της Ζάκυθος , Ο Θούριος του Ρήγα κ.ο.κ. Συμμετέχουν οι ηθοποιοί: Κ.Βάντζος, Γ.Ρουστέμης, Μ.Παπαδημητρίου, Μ.Γιούργος, Α.Ρέτσος κ.ά.

Στη ίδια λογική του Κυριακάτικου Δίπτυχου, μπορεί να γίνει μία διάλεξη όπου ένας επιστήμονας από το χώρο της ιστορίας , της θεωρίας της τέχνης , της θεατρολογίας θα μιλά με αφορμή την εποχή και το κείμενο της Ε.Μουτζάν-Μαρτινέγκου.

Συντελεστές

Δραματουργική επεξεργασία-Σκηνοθεσία:  Μαρία Φραγκή
Σκηνικά-Κοστούμια:  Άννα Μαχαιριανάκη
Μουσική επιμέλεια: Μαρία Φραγκή       
Μουσική διδασκαλία: Γιάννης Βρυζάκης          
Φωτισμοί: Παναγιώτης Μανούσης
Κίνηση: Νερίνα Ζάρπα
Φωτογραφία: Αναστάσης- Παναγής Μελέτης
Βοηθός Σκηνοθέτη: Τάσος Ζιάκκας
Παίζουν οι ηθοποιοί (με αλφαβητική σειρά): Βασίλης Βλάχος, Τάσος Ζιάκκας, Λεονάρντο Θίμο, Δανάη Καλαχώρα, Επαμεινώνδας Μουντζουρέας,Κλεοπάτρα Ροντήρη

Το έργο διαρκεί 75 λεπτά, χωρίς διάλειμμα.