Συνδυάζοντας την επιστημονική έρευνα με την καλλιτεχνική πρακτική, ο Μιχάλης Χόιπελ επικεντρώνεται στην παράδοση της Σουίτας για σόλο βιολοντσέλο. Πέρα από τα έργα που έχουν αφιερωθεί στον Paul Grümmer, — από συνθέτες όπως ο Reger, ο Tcherepnin, o Graener κ.α. — κεντρικά αντικείμενα ενδιαφέροντος αποτελούν και οι προσωπικές του έρευνες στην Παλαιά Μουσική — με βασικά δείγματα την αναβίωση της viola da gamba και τη δική του έκδοση των έργων του J.S. Bach για βιολοντσέλο — καθώς και το προσωπικό του αρχείο, το οποίο περιέχει έργα αφιερωμένα σε εκείνον, πολλά από τα οποία είναι ακόμη ανέκδοτα.

Σε συνέχεια της διάλεξης γύρω από τη θεματική αυτή, ο Μιχάλης Χόιπελ θα ερμηνεύσει τρία έργα – τρεις γερμανικές σουίτες – οι οποίες φωτίζουν η κάθε μία διαφορετικές πτυχές της αρχειακής του έρευνας:

Max Reger
Suite Nr. 3, Op. 131c
Präludium
Scherzo
Andante con variazioni

Johann Sebastian Bach
Suite Nr. 3, BWV 1009
Prélude A
llemande
Courante
Sarabande
Bourrée I & II
Gigue

Adolf Busch
Kleine Suite in a-Moll
I. Praeludium
II. Bourrée
III. Sarabande
IV. Gigue

Η τρίτη Σουίτα του Max Reger, αφιερωμένη στον Grümmer, της οποίας το χειρόγραφο ανακαλύφθηκε πρόσφατα στο Κονσερβατόριο της Πράγας (2019), αναδεικνύει τις διαφορετικές ερμηνευτικές προσεγγίσεις που προκύπτουν μέσα από τη σύγκριση διαφορετικών πηγών, στη συγκεκριμένη περίπτωση του χειρόγραφου και της πρώτης έκδοσης του έργου.

Η τρίτη Σουίτα του Johann Sebastian Bach, ερμηνευμένη μέσα από τις ιδιαιτερότητες της έκδοσης του Grümmer (1944) – η οποία είναι και η πρώτη κριτική έκδοση των έργων αυτών στον 20ό αιώνα – φανερώνει μία από τις πρώτες απόπειρες για μια ιστορικά τεκμηριωμένη μουσική προσέγγιση της Παλαιάς Μουσικής.

Το έργο του Adolf Busch «kleine Suite in a-Moll», που είναι γραμμένο το 1918, έρχεται να ολοκληρώσει το μουσικό πρόγραμμα της παρουσίασης. Τα χειρόγραφα του έργου ανακαλύφθηκαν πρόσφατα, κατά την έρευνα του ομιλητή στο αρχείο της οικογένειας Grümmer και στο αρχείο του Ιδρύματος Paul Sacher στην Βασιλεία της Ελβετίας.

ΜΙΧΑΛΗΣ ΧΟΪΠΕΛ

Ο Μιχάλης Χόιπελ είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες μουσικούς της νέας γενιάς. Oι δυναμικές του ερμηνείες και η δημιουργική του προσέγγιση τον έχουν οδηγήσει σε μερικές από τις σημαντικότερες αίθουσες συναυλιών σε ολόκληρο τον κόσμο, όπως την Elbphilharmonie και τη Laeiszhalle στο Αμβούργο, το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, το Carnegie Hall στη Νέα Υόρκη, το Cuvillés Theater στο Μόναχο, το Shanghai Concert Hall στην Κίνα και το Caroline H. Hume Concert Hall στo Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ.

Οι σπουδές του με τον διακεκριμένο καθηγητή Tilmann Wick στο Ανόβερο και τον διεθνούς φήμης βιολοντσελίστα Arto Noras στο Αμβούργο, καθώς και πολυάριθμα σεμινάρια με σημαντικούς μουσικούς όπως τους David Geringas, Wolfgang Emanuel Schmidt, Julius Berger, Jens Peter Maintz και το Ensemble Modern, τον βοήθησαν να αναπτύξει την καλλιτεχνική του προσωπικότητα και να διακριθεί σε εθνικούς και διεθνείς διαγωνισμούς.

Υπήρξε υπότροφος του Iδρύματος Ωνάση, του Iδρύματος Alfred Toepfer και του Πανεπιστημίου Μουσικής και Θεάτρου του Αμβούργου. Η πρώτη του δισκογραφική δουλειά, με τον τίτλο “Afierossis”, για την οποία ηχογράφησε έργα για σόλο βιολοντσέλο του 20ου και 21ου αιώνα κυκλοφόρησε από την εταιρία ARS Produktion και απέσπασε διθυραμβικές κριτικές από τον Τύπο. Ο δίσκος επιλέχθηκε από το Ίδρυμα Violoncello Foundation USA ως μία από τις 5 καλύτερες ηχογραφήσεις για βιολοντσέλο του έτους 2017.

Το 2021 σε συνεργασία με τον πιανίστα Mario Häring και τη δισκογραφική εταιρία Genuin classics κυκλοφόρησε τον δεύτερο δίσκο του “Continuum”, στον οποίο παρουσίασε έργα με επιρροές από το Μπαρόκ.

Παίζει με ένα βιολοντσέλο κατασκευασμένο το 1723 από τον David Tecchler στη Ρώμη.

Photo credit: Kalli Rizou