Η έκθεση φέρει τον τίτλο «Απόπειρες για μια ζωγραφική που δεν υφίσταται», καθώς ο Μιχάλης Μακρουλάκης θέλησε με αυτή τη φράση να δηλώσει το ανεκπλήρωτο της ζωγραφικής. Ο ζωγράφος καταθέτει έτσι μικρό φόρο τιμής στον πρώτο του δάσκαλο Γιάννη Τσαρούχη, που τον παρότρυνε να ασχοληθεί αποκλειστικά με τη ζωγραφική και ο οποίος δεν ήταν ποτέ απολύτως ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα της ζωγραφικής του, όπως ο ίδιος δήλωνε.

«Στα Τρίκαλα, σημειώνει ο Δήμαρχος Τρικκαίων και πρόεδρος της ΚΕΔΕ, Δημήτρης Παπαστεργίου, εμπλουτίζουμε την καλλιτεχνική προσφορά με αυτή τη σημαντική έκθεση, το πανόραμα έργων του Μιχάλη Μακρουλάκη. Αποτελεί τιμή για εμάς η ατομική έκθεση έργων του κορυφαίου Έλληνα ζωγράφου, καθώς στηρίζουμε τους άξιους εκπροσώπους του σύγχρονου πολιτισμού μας, όπως ο τόσο σημαντικός εικαστικός Μιχάλης Μακρουλάκης. Στο Κουρσούμ Τζαμί, δίπλα ακριβώς από το Μουσείο Τσιτσάνη, βλέπουμε μέσα από τα έργα του τα τοπία, ξετυλίγουμε μνήμες, αισθανόμαστε και ονειρευόμαστε, αποκτώντας την αίσθηση του ταξιδιού και της ζωντανής εικόνας, από στιγμιότυπα και τοπία που «συνέλαβε» ο συριανός καλλιτέχνης.»

Η έκθεση περιλαμβάνει περί τα 80 αντιπροσωπευτικά έργα, της πορείας του Μιχάλη Μακρουλάκη στη ζωγραφική, τα οποία προέρχονται από διαφορετικές περιόδους της διαδρομής του, από τη δεκαετία του ’60 ως σήμερα και δίνουν ένα πανόραμα της δημιουργίας του.

Τα τοπία, οι εκκλησιές, οι θάλασσες της ιδιαίτερης πατρίδας του της Σύρου, κάνουν εμφανή την παρουσία τους, μαζί με τη φύση της, που οργιάζει σε ένα μπουκέτο με λουλούδια. Βράχοι και αμμουδιές αγκαλιάζουν τις άλλοτε γαλήνιες και άλλοτε έντονες θάλασσες του, σε μια ολοκληρωμένη δέσμη έργων με θέμα το υγρό στοιχείο. Οι λουόμενοι του φέρουν ατόφια την αίσθηση των διακοπών και της ξενοιασιάς.

Μοναδικές νεκρές φύσεις με τα ολοζώντανα πολύχρωμα φυτά του σαν αληθινά, όπως και τα φρούτα του, που σε κάνουν να θέλεις να τα γευτείς. Και μαζί κορυφαίοι ποδοσφαιριστές, σε φάσεις παιχνιδιού, προσθέτουν μια άλλη όψη ζωγραφικής του αεικίνητου Μιχάλη Μακρουλάκη, μαζί με εικόνες καθημερινότητας στο νησί, όπου πλέον ο ζωγράφος διαμένει μόνιμα.

«Τώρα που ηρέμησα (εννοώ μεγάλωσα) το μόνο που με ενδιαφέρει είναι η ζωγραφική», λέει ο Μιχάλης Μακρουλάκης και συνεχίζει. «Η ηλικία μου και η φυσική μου κατάσταση δεν μου επιτρέπουν πολλά άλλωστε… Θεωρώ σπίτι μου το μέρος που μένω εδώ στο Φοίνικα (Σύρος), όπου μπορώ να κάνω τις διακοπές μου. Διακοπές είναι αυτό που κάνω το χειμώνα εδώ μόνος μου να ζωγραφίζω πρωί-βράδυ απόλυτα συγκεντρωμένος. Αναλογίζομαι μια κουβέντα του Τσαρούχη που ήθελε να ζωγραφίζει αυτόματα χωρίς πρόγραμμα, όπως περπατάει κανείς ή αναπνέει σαν φυσική ανάγκη. Το πέτυχε άραγε;

Η ζωγραφική είναι η ασφάλεια μου κάτι σαν την παλιά κουβέρτα του Linus από την σειρά Charlie Brown-Peanuts. Ζωγραφίζω χωρίς πολλή σκέψη, (θανάσιμο ελάττωμα;) ερμηνεύοντας τις φόρμες, το ρυθμό, τη σύνθεση αυτών που με συναρπάζουν γύρω μου, ατενίζοντας με δέος τη δημιουργία στη θαλπωρή της απομόνωσης στο χειμωνιάτικο νησί.»

Γυρίζοντας πιο πίσω αναρωτιέται: «Δεν προσπάθησα «να γίνω» ζωγράφος, αν έγινα βέβαια, γιατί ακόμα ψάχνω, δεν είμαι βέβαιος τι είναι η ζωγραφική τέχνη, είναι τόσα πολλά που πολλές φορές διαλύονται στον αέρα, ιδίως στην εποχή μας που τα πράγματα είναι τόσο συγκεχυμένα, ζωγραφική ίσως είναι παλιομοδίτικο όνομα, εικαστικός λέγεται πια ο καλλιτέχνης! Νέοι με ρωτάνε καμία φορά εάν είμαι ζωγράφος του πινέλου. Δεν αισθάνομαι δάσκαλος, αν και λόγω ηλικίας τουλάχιστον θα μπορούσα, γιατί δεν έχω πολλές βεβαιότητες, μαθητής είμαι ακόμα, τυχερός που ακόμα μπορώ να μαθαίνω!»

Καταλήγει σημειώνοντας ο Μιχάλης Μακρουλάκης: «Η ζωγραφική είναι η ζωή μου, μια ερωτική σχέση σχεδόν… Είχα (και έχω ακόμα) ένα φοβερό ταξίδι μαζί της!»

Το Κουρσούμ Τζαμί ή Τέμενος Οσμάν Σάχ των Τρικάλων είναι ισλαμικό τέμενος, κτίσμα του 16ου αιώνα σχεδιασμένο από τον Μιμάρ Σινάν, το οποίο σήμερα λειτουργεί ως χώρος εκδηλώσεων. Ονομάζεται έτσι από την τουρκική λέξη κουρσούμ, που σημαίνει μόλυβδος, καθώς ο θόλος του είναι μολυβοσκέπαστος.