Η δουλειά των Metahaven εξερευνά τα όρια μεταξύ εικαστικών, κινηματογράφου και design. Για την έκθεση τους στο State of Concept, οι καλλιτέχνες παρουσιάζουν μια νέα ανάθεση βίντεο εγκατάστασης του πρόσφατου φιλμ τους Chaos Theory (2021) και του φιλμ τους Hometown από το 2018, και τα δύο μέρη μιας τριλογίας που ξεκίνησε με το φιλμ Information Skies (2016).

Μαζί με τα φίλμ παρουσιάζεται ένας αριθμός υφαντών έργων από τις σειρές Arrows (2020) και της νέας σειράς Blossoms and Secrets (2021), που αφηγούνται ένα περιβάλλον ονείρου, μορφής και εικόνας. Τα τελευταία έργα θα εκτεθούν για πρώτη φορά, στο State of Concept.

Στο άρθρο τους “Sleep Walks the Street,” από το 2019, οι Metahaven εξερευνούν τις πολιτικές πλευρές της ποίησης του παραλόγου. Το εγχείρημα τους προτείνει να δούμε πως η πολιτική χρειάζεται μεταφορές για να λειτουργήσει σωστά, σα να ήταν πραγματικές, ενώ η ποίηση του παραλόγου παρεμβάλλει την λειτουργία της μεταφοράς, κυρίως παίρνοντας την μεταφορά κυριολεκτικά και έτσι αποκαλύπτωντας την α-δυνατότητα της.

Στοιχεία από το φιλμ Hometown εμφανίζονται μέσα στο άρθρο. Και το Hometown και το Chaos Theory ασχολούνται με τον γνωσιακό κόσμο των παιδιών και τα αινίγματα που περιλαμβάνει, έπειτα από την παρουσίαση του Information Skies που παρουσίασε δύο πρωταγωνιστές που “αποδεικνύουν στους εαυτούς τους ότι υπάρχουν, επειδή υπάρχει βιντεο-καταγραφή της ύπαρξης τους: μια βιντεο-καταγραφή που τους ηρωοποιεί ως πρωταγωνιστές μιας μεγάλης ιδέας, και η οποία στην ουσία αλλοιώνει εν μέρει τον τρόπο που αντιλαμβάνονται την ζώη τους και την πραγματικότητα”. [μέρος μιας συζήτησης με τ@ K Allado-McDowell, 2021]

Το φίλμ Hometown εστιάζει με υπνωτικό βλέμμα σε δύο πόλεις -την Βυρηττό και το Κίεβο- που συγχωνεύονται για να δημιουργήσουν το σκηνικό της ζωής των δύο χαρακτήρων του φιλμ, των Ghina Abboud και Lera Luchenko. Μαζί με τις πόλεις, επίσης συγχωνεύονται το εικονικό και το πραγματικό, σχηματίζοντας ένα περιβάλλον από βιομηχανικά κτίρια, εγκαταλελειμμένες εκτάσεις και άγριους κήπους ταιριασμένα με φωσφορίζοντα animations.

Οι δύο γυναίκες μιλούν η μια στην άλλη στην μητρική τους γλώσσα και ο θεατής έχει την εντύπωση ότι εν τέλει μιλούν στον εαυτό τους, με τους υπότιτλους στα αγγλικά και τα Ουκρανικά να ‘καίνε’ την οθόνη με νέον ροζ χαρακτήρες. Το σενάριο του Hometown εμπνέεται από παιδικά ποιήματα γνωστά ως γλωσσοδέτες (“twisters”/“topsy-turvies”). Σε αυτά τα ποιήματα, οι δύο όψεις ενός νομίσματος, το θετικό και το αρνητικό, ενώνονται για να δημιουργήσουν ένα στίχο, δίνοντας έτσι μια αμφιλεγόμενη αίσθηση πραγματικότητας σε σχέση με τη γλώσσα.

Το Chaos Theory εστιάζει στα παιδιά και τους γονείς και την μεταξύ τους σχέση. Η X (Valentina Di Mondo), το παιδί, είναι περιπετειώδης και κοινωνική. Η ενήλικας, Y/Z (Georgina Dávid/Lucie de Bréchard), παρουσιάζεται σκεπτική, αλλά πάντα αφιερωμένη στην φροντίδα της X. Μετά την διαδρομή τους σε ένα ταξίδι με ασανσέρ, τις βλέπουμε σε ένα φωτεινό σταυροδρόμι όπου η Y/Z μιλά στην X:

Τι είναι παρόν
Τι είναι σωματικό
Σαν την ίδια την χαρά;

H X επεμβαίνει σε αυτό το μονόλογο με παιχνιδιάρικους αφορισμούς και ατάκες:
Μας βλέπω σε πράγματα που δεν είναι εμείς
Στις ζωγραφιές των θέσεων του λεωφορείου.

Η X μιλάει για ένα όνειρο που είχε για οκτώ κύκνους. Όταν οι κύκνοι εμφανίζονται, η φαντασία γίνεται πραγματικότητα; το παιχνίδι αλλά και η έννοια του ανήκειν έχουν τον τελευταίο λόγο.

Tο έργο των Metahaven περιλαμβάνει την δημιουργία φιλμ, την συγγραφή κειμένων και το design. Ατομικές εκθέσεις περιλαμβάνουν: Field Report, RMIT, Melbourne, 2020, Turnarounds, e-flux, New York (2019), Version History, ICA, London (2018), Earth, Stedelijk Museum, Amsterdam (2018), Hometown, Izolyatsia, Kyiv (2018), Information Skies, Auto Italia, London (2016), The Sprawl, Yerba Buena Center for the Arts, San Francisco (2015), and Islands in the Cloud, MoMA PS1, New York (2013). Πρόσφατα βιβλία τους είναι τα PSYOP: An Anthology (Koenig Books, London, 2018) και Digital Tarkovsky (Strelka Press, Moscow, 2018) το οποίο έχει μεταφραστεί και στα ελληνικά με τον ομώνυμο τίτλο από τις εκδόσεις Τοποβόρος (Δεκέμβριος 2020).

To Passphrases διοργανώνεται σε συνεργασία με το Mondriaan Fund της Ολλανδίας.