Πέντε χρόνια μετά την επιτυχημένη Ελεγεία του ξεριζωμού, η διεθνούς φήμης ελληνίδα δημιουργός, επιστρέφει στο Μέγαρο Μουσικής και στην Αίθουσα

Χρήστος Λαμπράκης για τρεις μοναδικές παραστάσεις. Την Παρασκευή 19, Σάββατο 20 και Κυριακή 21 Νοεμβρίου (8.30 το βράδυ), η Ελένη Καραΐνδρου θα ταξιδέψει το κοινό στον γεμάτο εικόνες και νοσταλγία κόσμο της μουσικής της παρουσιάζοντας ένα νέο πρόγραμμα αποτελούμενο από το έργο Δαβίδ, σκηνική Καντάτα για μέτζο σοπράνο, βαρύτονο, βιόλα, όμποε, αφηγητή και ορχήστρα δωματίου σε ποίηση αγνώστου ποιητή της Χίου του 18ου αιώνα μαζί με  ολοκαίνουργιες αλλά και παλαιότερες συνθέσεις της για το θέατρο και τον κινηματογράφο, μερικές από τις οποίες θα ακουστούν για πρώτη φορά ζωντανά στο κοινό.

Μεγάλος αριθμός κορυφαίων ελλήνων και ξένων δεξιοτεχνών, οι περισσότεροι από τους οποίους τακτικοί συνεργάτες της συνθέτριας, συμμετέχουν στη συναυλία αυτή. Ο γνώριμος και πολύ αγαπητός στο ελληνικό κοινό από την εποχή του \”Μελισσοκόμου\” (1986) διάσημος νορβηγός σαξοφωνίστας Γιαν Γκάρμπαρεκ, και η αμερικανίδα βιολίστα αρμένικης καταγωγής  Κιμ Κασκασιάν την οποία απολαύσαμε πριν 12 χρόνια στο Μέγαρο Μουσικής στην παρουσίαση της μουσικής της ταινίας «Το βλέμμα του Οδυσσέα» (1998).

Μαζί τους η Καμεράτα, Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής ενισχυμένη, σπουδαίοι έλληνες σολίστ με επικεφαλής τον ομποΐστα Βαγγέλη Χριστόπουλο, οι τραγουδιστές Ειρήνη Καράγιαννη (μέτζο σοπράνο) και Τάσης Χριστογιαννόπουλος (βαρύτονος), η τσεμπαλίστα Κατερίνα Κτώνα και η Μικτή Χορωδία της ΕΡΤ υπό τον Αντώνη Κοντογεωργίου θα βρίσκονται στη σκηνή πλάι στην Ελένη Καραΐνδρου στο πιάνο και τον Αλέξανδρο Μυράτ που έχει τη μουσική διεύθυνση των συναυλιών. Σε ρόλο αφηγητή, ο Δημήτρης Καταλειφός.

Την καλλιτεχνική επιμέλεια των παραστάσεων έχει αναλάβει ο ιδρυτής και διευθυντής της γερμανικής δισκογραφικής εταιρίας ECM και διάσημος παραγωγός Μάνφρεντ Άϊχερ (Manfred Eicher), ενώ τη σκηνοθετική επιμέλεια υπογράφει ο Αντώνης Αντύπας. Τον ήχο στην αίθουσα έχει αναλάβει ο Γιώργος Καρυώτης και τους φωτισμούς ο φωτογράφος Ανδρέας Σινάνος.

Οι συναυλίες της Ελένης Καραΐνδρου πραγματοποιούνται στο πλαίσιο του Κύκλου «Ειδικές Εμφανίσεις» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.

Στο πρώτο μέρος του προγράμματος θα παρουσιαστεί το έργο Δαβίδ, σκηνική Καντάτα για μέτζο σοπράνο, βαρύτονο, βιόλα, όμποε, αφηγητή και ορχήστρα δωματίου σε ποίηση αγνώστου ποιητή της Χίου του 18ου αιώνα που η Ελένη  Καραΐνδρου  συνέθεσε πριν 30 ακριβώς χρόνια (1980) για την ομώνυμη παράσταση που ανέβασε ο Σπύρος Ευαγγελάτος με το «Αμφιθέατρο» στο Ομήρειο Πνευματικό Κέντρο της Χίου.

Δύο αποσπάσματα του έργου είχαν παρουσιαστεί με μεγάλη επιτυχία σε συναυλία της συνθέτριας το 1993 στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου. Στο Μέγαρο Μουσικής ο Δαβίδ θα παρουσιαστεί για πρώτη φορά ολοκληρωμένος και σε νέα επεξεργασία.

Ο Δαβίδ, θεατρικό-ποιητικό έργο, θρησκευτικής πνοής με σκηνές υψηλής δραματικής έντασης, αλλά ενίοτε και σκηνές γεμάτες πηγαίο λαϊκό χιούμορ, δημιούργησε, χάρη στο ζωντανό και ποιητικό λαϊκό γλωσσικό ιδίωμα που χρησιμοποιεί, ένα έδαφος πρόσφορο για την ανάδειξη μιας μουσικής γραφής που, αν και αναγνωρίσιμης ως προς το ύφος της συνθέτριας, διεισδύει στο κείμενο και φωτίζει το έργο με στοιχεία ‘μπαρόκ’ κοντινά στην εποχή του(1740 ή 1760).

Έργα που γράφτηκαν κυρίως για το θέατρο ή τον κινηματογράφο μερικά από τα οποία θα ακουστούν για πρώτη φορά σε συναυλία περιλαμβάνει το δεύτερο μέρος του προγράμματος. Με τη συμμετοχή της ορχήστρας και με κυρίαρχο το χρώμα του σαξοφώνου (Γιαν Γκάρμπαρεκ), της βιόλας (Κιμ Κασκασιάν) αλλά και του όμποε (Βαγγέλης Χριστόπουλος), θα ξεδιπλωθούν χρώματα και ρυθμοί από συνθέσεις που στην πρώτη τους μορφή είχαν γραφτεί για σημαντικές θεατρικές παραστάσεις όπως: «Ποιος φοβάται τη Βιρτζίνια Γούλφ» του Έντουαρντ Άλμπι και «Γυάλινος Κόσμος» του Τένεσι Ουίλιαμς (σκην. Αντώνη Αντύπα), «ο Θάνατος του Εμποράκου» του Άρθουρ Μίλλερ (σκην. Ζυλ Ντασσέν) κ.ά. Θα ακουστούν επίσης, έργα γραμμένα ειδικά για συναυλία: «Κλειστοί Δρόμοι», για βιόλα και ορχήστρα εγχόρδων  και «Adagio II» για σαξόφωνο και ορχήστρα εγχόρδων, συνθέσεις από το «10», τη σειρά που σκηνοθέτησε για την τηλεόραση η Πηγή Δημητρακοπούλου, βασισμένη στο ομώνυμο μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση και τέλος, συνθέσεις από τον κινηματογράφο και ειδικότερα από τις ταινίες του Θόδωρου Αγγελόπουλου, «Η σκόνη του Χρόνου», «ο Μελισσοκόμος», «Τοπίο στην Ομίχλη», «Το Βλέμμα του Οδυσσέα», «Ταξίδι στα Κύθηρα» και «Αιωνιότητα και μία μέρα».

Ο διάσημος νορβηγός Γιαν Γκάρμπαρεκ (σαξόφωνο), έχει συνεργαστεί με μεγάλους καλλιτέχνες προερχόμενους από διαφορετικές μουσικές παραδόσεις (Tigran Mansurian,  L. Shankar, Anouar Brahem, Ustad Fateh Ali Khan, Giya Kancheli) ερμηνεύοντας μουσικές από την Αρμενία, Ινδία, Πακιστάν, Γεωργία, κ.ά. Επηρεασμένος στα πρώτα του βήματα από το στυλ παιξίματος του αμερικανού σαξοφωνίστα Τζον Γουίλιαμ Κολτρέιν, ο Γκαρμπάρεκ σύντομα ανέπτυξε ένα προσωπικό ήχο, βασισμένο στον αυτοσχεδιασμό, με στοιχεία από τη φρι τζαζ, το τζαζ ροκ, τη φολκ και την ευρωπαϊκή αβανγκάρντ. Η καριέρα του, άρρηκτα συνδεδεμένη με τη γερμανική δισκογραφική ECM, απογειώθηκε τη δεκαετία του 70 μέσα από τις συνεργασίες του με κορυφαίους μουσικούς, της τζαζ και όχι μόνο. Συγκεκριμένα οι «δισκογραφικές συναντήσεις» που είχε με τους τους Κιθ Τζάρετ (συγκρότημα «Belonging»), Μπόμπο Στένσον (Κουαρτέτο «Garbarek-Stenson»),  Εγμπέρτο Γκισμόντι και Τσάρλυ Χάντεν («Magico Trio»), σήμερα θεωρούνται από τα πλέον αντιπροσωπευτικά δείγματα τζαζ μουσικής στο τέλος του 20ού αιώνα.

H αμερικανίδα δεξιοτέχνης της βιόλας Κιμ Κασκασιάν, ξεκίνησε τη διεθνή της σταδιοδρομία ως νικήτρια των μουσικών διαγωνισμών «Lionel Tetris» και του Μονάχου(ανάμεσα σε άλλους) με σειρά εμφανίσεων πλάι σε μεγάλες ορχήστρες και μαέστρους.

Με τακτικές εμφανίσεις σε μεγάλα μουσικά φεστιβάλ, έχει ερμηνεύσει έργα μουσικής δωματίου συμπράττοντας με σημαντικά κουαρτέτα εγχόρδων και καλλιτέχνες όπως ο Γκίντον Κρέμερ ή ο Γιο-Γιο Μα ενώ έχει συνεργαστεί στενά με πολλούς συνθέτες, μεταξύ αυτών οι: György Kurtág, Tigran Mansurian, Sofia Gubaidulina, Giya Kancheli και Betty Olivero.

Οι συνθέσεις και μεταγραφές που έχουν γραφτεί ειδικά για την Κιμ Κασκασιάν, χωρίς αμφιβολία έχουν επεκτείνει το ρεπερτόριο της βιόλας. Έχει πραγματοποιήσει σειρά ηχογραφήσεων για τη δισκογραφική ECM οι περισσότερες από τις οποίες έχουν βραβευτεί.