ΕΠΙΤΥΜΒΙΟ

Τα κάρβουνα μες στην ομίχλη
ήτανε ρόδα ριζωμένα μέσα στην καρδιά σου
κι η στάχτη σκέπαζε το πρόσωπό σου
κάθε πρωί.

Μαδώντας ίσκιους από κυπαρίσσια
έφυγες τ’ άλλο καλοκαίρι.

Γιώργος Σεφέρης

Με το που αντίκρυσα την εγκατάσταση TεFRα της Μάρθας Δημητροπούλου με τα εκατοντάδες ερμητικά δοχεία φτιαγμένα από πευκοβελόνες η σκέψη μου ανέτρεξε σε προσπάθειες διαλογισμού, σε ασκήσεις νοητικής απελευθέρωσης και ψυχικής χαλάρωσης . Τόσο οι προ-σκέψεις, όσο και οι μετα-επιθυμιες του κάθε επισκέπτη της εγκατάστασης TεFRα θα αισθάνονταν σφραγισμένες με ασφάλεια σε αυτό το ζεν τόπο/τοπίο ώστε να κατανοήσουν την παροδικότητα της ύλης και τη νομοτέλεια της φθοράς.

Είναι εύλογο ότι η γλύπτρια κατασκευάζοντας 400 τεφροδόχους με το γνώριμο υλικό της πευκοβελόνας σχολιάζει με τον δικό της προσωπικό τρόπο όχι μόνο τη διάσταση της θνητότητας και του εφήμερου αλλά και την αρχέγονη σχέση μας με τον θάνατο μέσα από την άνιση πάλη του σύγχρονου πολιτισμού με τη φύση. Ειδικά όταν τα προηγούμενα γλυπτά της καλλιτέχνιδος, όπως Crown, 2009, Mercedes S500, 2013, Grand Chandelier, 2014 δονούνται στη συχνότητα του φετίχ και του υπέρτατου καταναλωτισμού. Πιστεύω πως η εγκατάσταση TεFRα έχει κάθε λόγο να αποτελέσει το κύκνειο άσμα της ενασχόλησης της Δημητροπούλου με αυτό το υλικό. Πρόκειται για μια δραματουργική αποθέωση του ακατέργαστου αλλά και ταυτόχρονα του φυσικού: η πευκοβελώνα ως προ-σκέψη, η πευκοβελώνα ως μετα-επιθυμία. Με τη νομοτέλεια ενός μαθηματικού ολοκληρώματος η TεFRα μας μεταφέρει στα πεδία του απειροστικού λογισμού αλλά με διαλογιστικές μεταβλητές. Η κάθε TεFRα-δόχος αποτελεί και ένα κομμάτι της διαμέρισης, ένα τρισδιάστατο δx. Η επίλυση αυτού του νοητικού ολοκληρώματος απαιτεί τη βαθιά ενδοσκόπηση του θεατή καθότι κάθε στοιχείο της διαμέρισης απευθύνεται άμεσα στο ψυχισμό του. Στη σποδό της επιθυμίας. Σίγουρα είναι μια πρωτόγνωρη μορφή διαφορικής γεωμετρίας που οι μεταβλητές ορίζονται με φροϋδικούς όρους ενώ η συνάρτηση που ολοκληρώνεται έχει ορίσματα όπως το Υψηλό/Τέλειο ή το Μηδέν/ Καταστροφή.

Δημήτρης Αντωνίτσης