Στον Πολυχώρο του ξενοδοχείου ANEROUSSA στο Μπατσί της Ανδρου, παρουσιάζονται σε μία θερινή συνομιλία, σημαντικά έργα της διαδρομής δύο σπουδαίων ζωγράφων-δημιουργών του ΜΑΝΩΛΗ ΧΑΡΟΥ και του ΠΑΥΛΟΥ ΣΑΜΙΟΥ που έφυγε πολύ πρόσφατα από κοντά μας.

Ειδικά εφέτος, το 2021 και μετά την επώδυνη εμπειρία της πρόσφατης πανδημίας, η έκθεση «Κοινός Μύθος» εκφράζει την βαθιά επιθυμία όλων μας, καλλιτεχνών και οργανωτών, για σταθερή συνέχιση μιας δημιουργικής πορείας.

Σάμιος και Χάρος με ατομικά ατελιέ στο Παρίσι και την Αθήνα, έχουν εκτεθεί σε ανανεωτικά, διεθνή, εκσυγχρονιστικά και γόνιμα ρεύματα. Με το εικαστικό τους έργο δημιουργούν τον ΚΟΙΝΟ τους ΜΥΘΟ από υποδόριες ευαισθησίες και εσωτερικές αναζητήσεις, την αγάπη τους για το υγρό στοιχείο, το φως, την διαφάνεια, την θάλασσα, το τοπίο, τον άνθρωπο, την ένταση στο χρώμα, δημιουργώντας ένα έντονο προσωπικό ύφος.

Με το έργο τους ενεργοποιούν και αφυπνίζουν μέσα μας πολλαπλά κύτταρα από μνήμες, όνειρα, επιθυμίες και συνειρμούς. Έτσι όλοι, δημιουργοί και θεατές, αναδημιουργώντας τον ΚΟΙΝΟ μας ΜΥΘΟ, συμμετέχουμε σε μία μέθεξη που ολοκληρώνεται και γίνεται ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΙΚΗ, ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΚΑΙ ΔΙΑΛΟΓΟΣ, συνδέοντας τον ρεαλισμό με την μαγεία και την ομορφιά της ζωής.

Οι ίδιοι οι δημιουργοί με τις προσωπικές τους σκέψεις, παρουσιάζουν την δουλειά τους:

«…Οι εμπειρίες που κερδίζεις, εκείνα που βλέπεις, εκείνα που σου αρέσουν και εκείνα που αφήνεις, αλλάζουν κάθε τόσο και μαζί τους αλλάζεις κι εσύ. Αυτό αποτυπώνεται και στον καμβά. Η σπονδυλική στήλη παραμένει όμως. Περίπου τα ίδια χρώματα και ένα συνδετικό σχέδιο αυστηρό. Το χέρι πίσω από το πινέλο είναι πάντα το ίδιο. Η αίσθηση που το καθοδηγεί μεταλλάσσεται μόνο… τα έργα απευθύνονται σε εκείνους που δίνουν έμπνευση στα όνειρά μας, έτσι η τέχνη γίνεται πλέον διάλογος, γίνεται επικοινωνία…»
ΠΑΥΛΟΣ ΣΑΜΙΟΣ

«…Η δουλειά του καλλιτέχνη έχει νόημα όταν συμβαίνει σε παράλληλη σχέση και διάλογο, με το τι συμβαίνει γύρω του. Όλα τα έργα μου είναι εικόνες τις οποίες με κάποιο τρόπο έχω δει, δεν είναι ποτέ παραμύθια ή εικόνες μυθοπλασίας. Είναι εικόνες αναφοράς τις οποίες προσπαθώ να παγώσω. Η δουλειά του καλλιτέχνη έχει πάντα το στοιχείο της αναμέτρησης, με τα υλικά, με την αρχική ιδέα, με το χρόνο, με την ίδια την ιστορία την αντίληψη του κόσμου, των γεγονότων κλπ. περνά μέσα από την ανάλυση. Η τέχνη όμως σε πλησιάζει μέσα από την συγκίνηση. Δεν είναι το ζητούμενο να την καταλάβεις, πρέπει να την αισθανθείς….»
ΜΑΝΩΛΗΣ ΧΑΡΟΣ

Η έκθεση παρουσιάζεται στον Πολυχώρο του ξενοδοχείου ANEROUSSA με στόχο την καθιέρωση και περαιτέρω ενίσχυση της “πολιτιστικής συν θήκης” στην Άνδρο με την παρουσίαση του έργου καταξιωμένων δημιουργών. Η συμμετοχή σε αυτήν των σημαντικών καλλιτεχνών ΠΑΥΛΟΥ ΣΑΜΙΟΥ και ΜΑΝΩΛΗ ΧΑΡΟΥ, τιμά με τον καλύτερο τρόπο τα 35 και πλέον χρόνια δυναμικής παρουσίας του ξενοδοχείου ANEROUSSA στην Άνδρο. Αποτελεί συνέχεια στην προσπάθεια για υλοποίηση δράσεων κοινωνικής ευθύνης, που πραγματοποιούνται τα τελευταία έξη χρόνια για όλη την καλοκαιρινή περίοδο στο ξενοδοχείο ANEROUSSA.

Βιογραφικά

Ο ΠΑΥΛΟΣ ΣΑΜΙΟΣ γεννήθηκε στην Αθήνα στις 28 Οκτωβρίου 1948 και πέθανε στις 4 Φεβρουαρίου 2021.

Από μικρός ασχολήθηκε με τη ζωγραφική και το σχέδιο βοηθώντας τον πατέρα του στο εργαστήριο παπουτσιών. Αγάπησε τη θρησκευτική ζωγραφική που τον κέρδισε από πολύ νωρίς και εργάστηκε στο εργαστήρι Αγιογραφίας του Διονύση Καρούσου μέχρι τα δεκαοκτώ του χρόνια. Παράλληλα, παρακολούθησε μαθήματα σχεδίου στο Εργαστήρι του Πάνου Σαραφιανού και φοίτησε στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Καθηγητές του ήταν ο Νίκος Νικολάου στο Προκαταρκτικό και ο Γιάννης Μόραλης στο Εργαστήριο Ζωγραφικής. Σπουδαίος δάσκαλος του, επίσης, ήταν και ο Γιάννης Τσαρούχης, τον οποίο γνώρισε στο Παρίσι τη δεκαετία του `70. Την ίδια εποχή, ο Σάμιος ήταν στη μοναδική παρέα του Μαγεμένου Αυλού, όπου συναναστράφηκε τον Μάνο Χατζηδάκι.

Από το 1978 έως το 1992 έζησε και εργάστηκε στο Παρίσι.

Το 2000 διορίστηκε καθηγητής στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, όπου ηγήθηκε του Εργαστηρίου Βυζαντινής Τέχνης και Παραδοσιακών Τεχνικών (Βυζαντινές Εικόνες, Εγκαυστική, Χειρόγραφα, Fresco). Η θητεία του ολοκληρώθηκε το 2016. O ίδιος έχει ζωγραφίσει με την τεχνική του fresco πολλές μικρές εκκλησίες.

Έχει πραγματοποιήσει 79 ατομικές εκθέσεις και έχει λάβει μέρος σε σημαντικές ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Σημαντική ήταν η μεγάλη αναδρομική του έκθεση που φιλοξενήθηκε τον Νοέμβριο του 2014 στο Μουσείου Μπενάκη, με τίτλο “Ζωγραφική Απολογία”. Επίσης, από τις πιο σημαντικές εκθέσεις του των τελευταίων ετών ήταν η έκθεση του με τίτλο “Broken History-Σπασμένη Ιστορία”, που φιλοξενήθηκε το 2019 στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο.

Η τελευταία ατομική του έκθεση πραγματοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία τον Σεπτέμβριο – Οκτώβριο του 2020 στην γκαλερί Σκουφά, με τίτλο “Καφέ Παράδεισος”.

Ήταν παντρεμένος με τη Μαρία Ξανθάκου. Από τον πρώτο του γάμο απέκτησε δύο κόρες, την Πανδώρα και την Αφαία, οι οποίες ζουν στο Παρίσι.

Ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΧΑΡΟΣ γεννήθηκε στα Κύθηρα το 1960, σπούδασε ζωγραφική και χαρακτική στο École Nationale Supérieure des Beaux-Arts (ENSBA) στο Παρίσι (1978- 1982). Στη συνέχεια, συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές στην επικοινωνία εικόνας στο École Nationale Supérieure des Arts Décoratifs (1982-1983).

Το 1984 βραβεύτηκε για τα λιθογραφικά του έργα με το γαλλικό βραβείο “Prix des Fondations” από την ENSBΑ, (1984), ακολουθούμενο από το Βραβείο Ακαδημίας Αθηνών για καλλιτέχνες κάτω των 40, το 1988.

1999 προσκεκλημένος καλλιτέχνης στο Πανεπιστήμιο Princeton ΗΠΑ.

Ο Χάρος έχει πραγματοποιήσει περισσότερες από τριάντα ατομικές εκθέσεις σε μουσεία και γκαλερί στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει επίσης συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και διεθνείς events σε διάφορες πόλεις παγκοσμίως. Θεωρείται ένας από τους σημαντικούς σύγχρονους Έλληνες καλλιτέχνες της γενιάς του.

Έχει ασχοληθεί μετέχοντας ενεργά σε κοινωνικά δίκτυα, ως μέλος του ΔΣ του ΚΕΘΕΑ, εκλεγμένος ΔΣ στη τοπική αυτοδιοίκηση, κ.α.

Έργα του βρίσκονται σε μεγάλες ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, ΗΠΑ, καθώς και σε δημόσιες συλλογές Μουσείων και Βιβλιοθηκών εντός και εκτός Ελλάδας. Επίσης, έργα του εμφανίζονται σε οίκους δημοπρασιών στο Λονδίνο (Bonham’s, Sotheby’s κλπ.), στο Παρίσι κ.α.