Λογοκρίνοντας μια ιρανική ερωτική ιστορία είναι ο τίτλος του βιβλίο του Ιρανού συγγραφέα Σαχριάρ Μαντανιπούρ, που κυκλοφορεί απο τις εκδόσεις Πατάκη …

Το Λογοκρίνοντας μια ιρανική ερωτική ιστορία είναι ένα εντυπωσιακά πρωτότυπο βιβλίο για το τι σημαίνει να ζεις, να ερωτεύεσαι και να είσαι καλλιτέχνης στο σημερινό Ιράν. Ένας συγγραφέας ονόματι Σαχριάρ παλεύει εδώ και χρόνια με τον πανίσχυρο λογοκριτή του Υπουργείου Πολιτισμού και Ισλαμικής Καθοδήγησης.

Τώρα, στο κατώφλι των πενήντα χρόνων του, έχοντας κουραστεί να γράφει καταθλιπτικές και κυνικές ιστορίες, συνειδητοποιεί ότι «ο κόσμος γύρω μας έχει αρκετούς θανάτους, καταστροφές και θλίψη». Ξεκινάει λοιπόν να γράψει μια μαγευτική ερωτική ιστορία, τοποθετημένη στο σημερινό Ιράν. Κι αυτό ίσως αποδειχτεί η μεγαλύτερη πρόκληση που έχει αντιμετωπίσει ως τώρα. Η όμορφη μαυρομαλλούσα Σάρα και ο παθιασμένος και περήφανος Ντάρα ερωτεύονται ανάμεσα στα σκονισμένα ράφια μιας δημόσιας βιβλιοθήκης, όπου ανταλλάσσουν κρυφά τα κωδικοποιημένα μηνύματά τους, χρησιμοποιώντας τις σελίδες των αγαπημένων τους βιβλίων.

Αψηφώντας το κράτος και τους επικριτικούς γονείς τους, συναντιούνται κρυφά στους πολυσύχναστους δρόμους, στα ίντερνετ καφέ και στους καταπράσινους κήπους της Τεχεράνης. Περιγράφοντας τις συναντήσεις και τις επιθυμίες της Σάρας και του Ντάρα, ο Σαχριάρ θα κινδυνεύσει περισσότερο κι από τους εραστές του…

Διανθισμένο με εντυπωσιακό χιούμορ και ειρωνεία, προκλητικό και συγχρόνως βαθιά συγκινητικό, το Λογοκρίνοντας μια ιρανική ερωτική ιστορία μάς ξεναγεί με αλησμόνητο τρόπο στην καρδιά ενός από τους πιο σαγηνευτικούς και εντούτοις λιγότερο κατανοητούς πολιτισμούς του κόσμου.

Ο Σαχριάρ Μαντανιπούρ γεννήθηκε το 1957 στο Σιράζ. Έχει κερδίσει πολυάριθμα βραβεία στο Ιράν για τα μυθιστορήματα, τα διηγήματα και τα δοκίμιά του, αν και την πενταετία 1992-1997 η λογοκρισία είχε απαγορεύσει την έκδοση των βιβλίων του. Το 2006 πήγε στις Ηνωμένες Πολιτείες με υποτροφία του International Writers Project, μιας διεθνούς οργάνωσης η οποία, σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Μπράουν, αναλαμβάνει τα έξοδα μετοίκησης και διαμονής συγγραφέων που διώκονται για πολιτικούς λόγους στην πατρίδα τους. Αυτή την εποχή διδάσκει ως επισκέπτης καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ και ζει στο Κέιμπριτζ της Μασσαχουσέττης. Έργα του έχουν δημοσιευτεί στα περιοδικά PEN America, The Literary Review και The Kenyon Review.

Στο Πρώτο Μέρος προσεγγίζεται το παιδικό βιβλίο σε σχέση με τη σύγχρονη διαδικτυακή και πολυπολιτισμική πραγματικότητα. Σημειώνονται ο ρόλος της πολιτείας και οι διαθέσεις του αναγνωστικού κοινού. Επίσης, παρουσιάζεται η εικόνα του παιδικού βιβλίου (γνώσεων και λογοτεχνικού) στην Ελλάδα και εξετάζονται από κοινωνιολογικής και παιδαγωγικής απόψεως ορισμένες θεματικές κατηγορίες λογοτεχνικών βιβλίων. Το Δεύτερο Μέρος περιέχει τρία σχέδια φιλαναγνωσίας: η «“Οικο”-ανάγνωση και Ανάγνωση» στηρίζεται στη συλλογιστική των φυσικών οικοσυστημάτων και στη διαδικασία νέων φιλαναγνωστικών στάσεων μέσα από τις διαδρομές της γνώσης και της αισθητικής συγκίνησης.

Το δεύτερο σχέδιο, «Γεω-ανάγνωση και Ανάγνωση», βασίζεται σε ένα επικοινωνιακό πλαίσιο όπου ο μαθητής-αναγνώστης με αφορμή τα βιβλία λογοτεχνίας και τη συγγραφική του δράση γνωρίζει μια άγνωστη σ’ αυτόν γεωγραφική περιοχή.

Στο τρίτο σχέδιο, «Κοσμο-ανάγνωση και Ανάγνωση», προτείνονται τρόποι και διαδικασίες στο επίπεδο της σχολικής πραγματικότητας οι οποίοι πέρα από την καλλιέργεια της φιλαναγνωσίας συμβάλλουν στην αποδοχή της ετερότητας και στο σεβασμό του «Άλλου».

Και τα τρία σχέδια συνθέτουν όψεις του εν εξελίξει κριτικού αναγνώστη μέσα από μια ανάλογα τρισυπόστατη διαμορφούμενη κοινότητα αναγνωστών.

Στο Τρίτο Μέρος, που είναι και το κατεξοχήν πρακτικό, αναφέρονται δραστηριότητες φιλαναγνωσίας που κατά καιρούς έχουν εφαρμοστεί σε διάφορα σχολεία:  α. Δραστηριότητες για τη γνωριμία του βιβλίου, β. Δραστηριότητες με αφορμή την ανάγνωση κάποιου βιβλίου και γ. Δραστηριότητες συγγραφής μιας ιστορίας. Επίσης, προτείνονται δραστηριότητες με αφορμή μια παραμυθική ιστορία και ένα μυθιστόρημα.

Το Τέταρτο Μέρος αναφέρεται ειδικότερα σε σημαντικούς πόλους της παιδευτικής διαδικασίας: στο σχολείο με εστίαση τη σχολική τάξη, στις βιβλιοθήκες, σε μαθήματα ειδικότητας και στη σχέση τους με το παιδικό βιβλίο, επίσης στην οικογένεια και τέλος στην επιλογή των βιβλίων και στους ρόλους των αναγνωστών από τη βρεφική ως και την εφηβική ηλικία.