Στη νέα περιοδική έκθεση του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου συμμετέχουν έξι σύγχρονοι Ιάπωνες καλλιτέχνες (Yu Araki, Kei Imazu, Nobuaki Takekawa, Paramodel Hayashi Yashuhiko, Naoki Honjo) και ένας αρχιτέκτονας (Kengo Kuma), οι οποίοι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της σύγχρονης Ιαπωνικής καλλιτεχνικής παραγωγής. Τα έργα τους, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα δημιουργικών μέσων, όπως η ζωγραφική, η φωτογραφία, το βίντεο, οι εγκαταστάσεις και η αρχιτεκτονική, περιστρέφονται γύρω από δύο βασικούς θεματικούς άξονες που συνδέονται άρρηκτα με τις έννοιες της «Κληρονομιάς» και της «Αφομοίωσης»: το κορυφαίο αθλητικό γεγονός των Ολυμπιακών αγώνων και τη φιλοξενούσα πόλη του Τόκιο.

Σκοπός της έκθεσης είναι να παρουσιάσει στο ελληνικό κοινό την σύγχρονη ιαπωνική τέχνη μέσα από διαφορετικές δημιουργίες, που κύριο σημείο της μεταξύ τους διασύνδεσης είναι η επανάληψη στοιχείων του παρελθόντος. Οι πρωτοπόροι Ιάπωνες καλλιτέχνες, με λιτά εκφραστικά μέσα και σημειολογικές αναφορές σε αντικείμενα της παγκόσμιας ιστορικής και πολιτισμικής κληρονομιάς, ανιχνεύουν την επίδραση του παρελθόντος στο παρόν και το μέλλον μέσα από τη συνεχόμενη μεταβολή των ανθρώπινων βιωμάτων που σχετίζονται με την «κληρονομιά» και την «αφομοίωσή» της στο εκάστοτε παρόν.

Το άνοιγμα της έκθεσης είχε αρχικά προγραμματιστεί για τον Μάρτιο του 2020 ενόψει της Τελετής Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας του Τόκιο 2020, αλλά λόγω της παγκόσμιας πανδημίας έπρεπε αναγκαστικά να ανασταλεί. Μετά την επανέναρξη της λειτουργίας των μουσείων στη χώρα μας, το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο εγκαινιάζει τη νέα περιοδική έκθεση “Λαμπαδηδρομία προς Τόκιο – Κληρονομιά και αφομοίωση” με την ελπίδα ότι θα συμβάλλει στην κατανόηση και την εξοικείωση του ελληνικού κοινού με τη σύγχρονη ιαπωνική τέχνη αλλά και στην ενδυνάμωση των πολιτιστικών ανταλλαγών μεταξύ Ελλάδας και Ιαπωνίας.


Κεντρική φωτογραφία θέματος: Κέι Ιμάτζου, «Επαναπατρισμός», λάδι σε μουσαμά, 2015, Συλλογή του Τακαχάσι Ριουτάρο
(© ΥΠ.ΠΟ.Α/Β.Χ.Μ.)