Ένα ταξίδι από το ξεκίνημα έως και την κορύφωση του μουσικού Ρομαντισμού, θα κάνει η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, στις

5 Ιουλίου, στο Ηρώδειο, με σολίστ, έναν από τους πιο ταλαντούχους νέους μουσικούς, τον 22χρονο κλαρινετίστα Διονύση Γραμμένο, υπό την μουσική διεύθυνση του εκλεκτού αρχιμουσικού Στέφανου Τσιαλή, που διαπρέπει στη Γερμανία.
Σ΄αυτήν την δεύτερη κατά σειρά συναυλία που θα δώσει η ορχήστρα στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, επέλεξε να συμπεριλάβει στο πρόγραμμα της το γαλήνιο Κοντσέρτο για κλαρινέτο και ορχήστρα του Μότσαρτ, ένα αριστούργημα του βιεννέζικου κλασικισμού, το οποίο είναι και το τελευταίο συμφωνικό έργο που ολοκλήρωσε ο ευφής Αυστριακός μουσουργός, πριν από τον θάνατό του, τον Δεκέμβριο του 1791.

Στην συναυλία θ’ ακουστεί επίσης, η ορχηστρική Εισαγωγή της όπερας Ευρυάνθη του Καρλ Μαρία φον Βέμπερ (1786-1826), καθώς και η περίφημη Ενάτη Συμφωνία «του Νέου Κόσμου» του Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904), ένα «πολιτικό» έργο…διμερούς σημασίας, το οποίο γράφτηκε από τον Τσέχο συνθέτη στις ΗΠΑ το 1893 κι έκτοτε άσκησε καταλυτική επίδραση στην εξέλιξη της συμφωνικής μουσικής τόσο της Βοημίας, όσο και της Βορείου Αμερικής.

ΔΥΟ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΡΓΑ

Από τα σημαντικότερα λυρικά έργα του Βέμπερ, η «μεγάλη, ηρωική, ρομαντική όπερα» Ευρυάνθη (1823), παίζεται σπανιότατα λόγω του αδύναμου λιμπρέττου της. Η εισαγωγή της, όμως, θεωρείται εξαιρετικό δείγμα του πρώιμου γερμανικού Ρομαντισμού και προάγγελος του Βάγκνερ.

Στο γραμμένο κατά παραγγελία το 1791, Κοντσέρτο για κλαρινέτο και ορχήστρα, ο 35χρονος Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791), εμφανίζεται πιο στοχαστικός και εσωστρεφής. Φαίνεται μάλιστα να εγκαταλείπει το εξωστρεφές παιχνίδι της διακοσμητικής δεξιοτεχνίας, υπέρ της διερεύνησης κάθε δυνατότητας του σολιστικού οργάνου, αξιοποιώντας τα ηχοχρώματα του κλαρινέτου με ευαισθησία, κομψότητα και πλαστικότητα.

Ο 51χρονος Τσέχος Ντβόρζακ ήταν ήδη διάσημος όταν το 1839 έγραψε, κατόπιν παραγγελίας, την Συμφωνία αρ.9, στη Νέα Υόρκη όπου βρισκόταν, έχοντας αναλάβει καθήκοντα καλλιτεχνικού διευθυντή και καθηγητή στο νεοϊδρυθέν Εθνικό Ωδείο της Μουσικής. Επηρεασμένος κυρίως από την μουσική παράδοση της Βοημίας, το έργο είχε τεράστια απήχηση. Χάρισε άμεσα διεθνή αναγνώριση στην γενέτειρα του συνθέτη, αλλά, ταυτόχρονα, λειτούργησε στις ΗΠΑ ως πρότυπο για την δημιουργία εγχώριας συμφωνικής μουσικής. Η Συμφωνία «του Νέου Κόσμου» παραμένει και σήμερα το δημοφιλέστερο έργο του Ντβόρζακ.

ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Γεννημένος στην Κέρκυρα το 1990, ο Διονύσης Γραμμένος ξεκίνησε τη διεθνή του σταδιοδρομία, αποσπώντας το Α΄ Βραβείο στον Πανευρωπαϊκό διαγωνισμό  «Eurovision Young Musicians 2008». Σήμερα, σε ηλικία μόλις 22 ετών, έχει συμπράξει με ορχήστρες και σύνολα όπως η Συμφωνική Ορχήστρα, αλλά και η Ορχήστρα Δωματίου της Βιέννης, η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Κατάρ και το Κουαρτέτο Φιλαρμόνια του Βερολίνου. Εχει εμφανισθεί σε διάσημες αίθουσες και φεστιβάλ. Υπότροφος των ιδρυμάτων Α. Ωνάσης και Ι. Λάτσης, ηχογράφησε πρόσφατα το πρώτο του CD, ως σολίστ σε κοντσέρτα Nielsen και Spohr, με τη Ραδιοφωνική Συμφωνική Ορχήστρα της Βιέννης, υπό την μουσική διεύθυνση του Ari Rasilainen. Παράλληλα, έκανε το ντεμπούτο του ως μαέστρος με την Ορχήστρα Δωματίου της Βιέννης.

Ο Στέφανος Τσιαλής γεννήθηκε το 1964 στη Σύρο. Σπούδασε πιάνο στο Νέο Ωδείο Θεσσαλονίκης, μουσικολογία στο Πανεπιστήμιο της Κοπεγχάγης και διεύθυνση ορχήστρας στην Ανώτατη Μουσική Ακαδημία της Βιέννης με τον Καρλ Έστεραϊχερ και τον Ούρος Λάγιοβιτς. Παρακολούθησε σεμινάρια με τον Λ. Μπέρνσταϊν, τον Β. Νόυμαν και τον Ρ. Ρόυτερ.‘Εχει θητεύσει ως διευθυντής μουσικών σπουδών στην Κρατική Όπερα της Νότιας Θουριγγίας, ως  καλλιτεχνικός διευθυντής της Ορχήστρας Δωματίου της Κεντρικής Γερμανίας (1997-2004), ως αναπληρωτής γενικός μουσικός διευθυντής της Κρατικής Όπερας της Νότιας Θουριγγίας (2005-2009), καθώς και ως μόνιμος προσκεκλημένος μαέστρος της Συμφωνικής του Βερολίνου (2001-2004). Από τον Αύγουστο του 2009 είναι καλλιτεχνικός διευθυντής της Φιλαρμονικής της Θουριγγίας στην Γκότα. Τα τελευταία χρόνια διηύθυνε, μεταξύ άλλων, τις Συμφωνικές του Αμβούργου και της Νυρεμβέργης, την Κρατική της Βαϊμάρης, τις Φιλαρμονικές της Στουτγάρδης και της Κοπεγχάγης, την Τονκύνστλερ της Βιέννης, την ΚΟΑ, την ΚΟΘ, τη Φιλαρμονική «Ενέσκου», τη Φιλαρμονική του Βελιγραδίου, την Εθνική Ορχήστρα της Κούβας, τις Συμφωνικές του Μόντρεαλ και του Ουίννιπεγκ (Καναδάς) κ.ά.Έχει συμπράξει σε CD με έργα Ελλήνων συνθετών για τις εταιρείες Genuin και Centaur και θεωρείται διεθνώς κορυφαίος ερμηνευτής των ορχηστρικών έργων του Μίκη Θεοδωράκη.

ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΤΗΣ ΒΡΑΔΙΑΣ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ

Καρλ Μαρία φον Βέμπερ (1786-1826)
Εισαγωγή στην όπερα «Ευρυάνθη»

Βόλφγκανγκ Αμαντέους Μότσαρτ (1756-1791)
Κοντσέρτο για κλαρινέτο σε λα μείζονα, Κ.622

[Διάλειμμα]

Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904)
Συμφωνία αρ. 9, έργο 95, «του Νέου Κόσμου»

Σολίστ Διονύσης Γραμμένος (κλαρινέτο)

Μουσική διεύθυνση  Στέφανος Τσιαλής