Η νέα έκθεση, με τίτλο “Klimt. Inspired by Van Gogh, Rodin, Matisse…” που πρόκειται να παρουσιαστεί στο Μπελβεντέρε (Κάτω Μπελβεντέρε), από τις 3 Φεβρουαρίου 2023 μέχρι και τις 29 Μαΐου 2023, προβάλλει και απαντά σε ενδιαφέροντα ερωτήματα σχετικά με τον μετρ του Βιενέζικου Μοντερνισμού, που δεν είναι άλλος από τον Γκούσταφ Κλιμτ. Εντέλει ποιες ήταν οι επιρροές του μεγάλου καλλιτέχνη; Είχε γνωρίσει ποτέ το έργο του Ματίς και πόσο γνώριζε τον Βαν Γκογκ;
Αποτέλεσμα της συνεργασίας μεταξύ του Μπελβεντέρε στη Βιέννη και του Μουσείου Βαν Γκογκ στο Άμστερνταμ, η έκθεση χαράσσει μια πορεία που ξεκινά από τους προκατόχους του Κλιμτ και μας οδηγεί μέχρι και τους καλλιτέχνες της δικής του εποχής.
Τα έργα του Κλιμτ θα συνδιαλεχθούν με εκείνα σημαντικών διεθνών καλλιτεχνών, οι οποίοι και τον επηρέασαν. Μεταξύ αυτών εντοπίζονται και οι Μονέ, Ροντέν, Βαν Γκογκ, ο Γουίστλερ και αρκετοί ακόμη καλλιτέχνες.
Νευραλγικό στοιχείο του πονήματος των δύο ιδρυμάτων είναι η έρευνα που πραγματοποιούν ήδη από το 2015 και η οποία εστιάζει στο να καθοριστεί ποια μπορεί να ήταν τα έργα, συναφών με τον ίδιο καλλιτεχνών, που συνάντησε ο Κλιμτ στη διάρκεια της ζωής του. Γι’ αυτόν το σκοπό, μελετήθηκαν αρκετοί μεγάλοι χώροι τέχνης, αλλά και λιγότερο γνωστές ιδιωτικές συλλογές, ώστε να χαρτογραφηθεί η έλευση της διεθνούς μοντέρνας τέχνης στη Βιέννη· μια εξέλιξη που έλαβε χώρα στην αλλαγή του αιώνα. Εξίσου ενδελεχώς μελετήθηκαν και τα ταξίδια του ίδιου του Κλιμτ, ενώ η μελέτη της πρόσληψης της τέχνης εκείνη την εποχή βασίστηκε σε παρουσιάσεις εκθέσεων και κριτικές που εντοπίστηκαν σε περιοδικά και εφημερίδες, όπως το Ver Sacrum.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφουν οι: Markus Fellinger, Edwin Becker και Renske Suijver
Γκούσταφ Κλιμτ
Ο Γκούσταφ Κλιμτ γεννήθηκε το 1862 στη Βιέννη. Σπούδασε στο Vienna School of Decorative Arts, όπου έλαβε συντηρητική, κλασική εκπαίδευση στην τέχνη. Ως εκ τούτου, τα πρώιμα έργα του χαρακτηρίζονται από το κλασικό στυλ που κυριαρχούσε στα τέλη του 19ου αιώνα στην ακαδημαϊκή ζωγραφική.
Το 1883 άνοιξε το δικό του στούντιο, μαζί με τον μικρότερο αδελφό του και έναν φίλο τους. Καθώς ακολουθούσαν το κλασικό στυλ που ήταν ιδιαίτερα δημοφιλές στην υψηλή κοινωνία της Βιέννης, δέχονταν αρκετές παραγγελίες για έργα σε δημόσιους χώρους. Στα 1890 έγιναν μέλη της επίσημης Ένωσης Αυστριακών Καλλιτεχνών. Η συντηρητική αυτή ομάδα ήλεγχε και την πλειονότητα των εκθέσεων της Βιέννης.
Το 1892 ο Κλιμτ έχασε τόσο τον πατέρα όσο και τον αδελφό του, κάτι που επηρέασε βαθύτατα την τέχνη του. Ο καλλιτέχνης άρχισε να αναζητά ένα πιο προσωπικό και ελεύθερο στυλ το οποίο προέκυπτε από μια πληθώρα επιρροών και βασιζόταν εν πολλοίς στους συμβολισμούς. Στα 1897 το ώριμο, προσωπικό του στυλ είχε αρχίσει πια να επικρατεί και τότε ήταν που δημιούργησε το κίνημα του Ζετσεσιονισμού.
Το 1900 εκτέθηκε για πρώτη φορά η «Φιλοσοφία», ένα έργο στο οποίο το γυμνό και οι σκοτεινοί συμβολισμοί ήταν κυρίαρχα στοιχεία και που αποτελούσε τη μία από τις τρεις τοιχογραφίες που ο Κλιμτ δημιούργησε για το Πανεπιστήμιο της Βιέννης, οι οποίες τελικά απορρίφθηκαν.
Παράλληλα, στα 1900 είχε ξεκινήσει και η «Χρυσή Περίοδος» του καλλιτέχνη. Μερικά από τα πιο χαρακτηριστικά έργα αυτής της περιόδου είναι το «Φιλί» (1908), η «Ιουδίθ» (1901), αλλά και το πορτρέτο της Adele Bloch-Bauer Ι (1907). Το συγκεκριμένο έργο, μαζί με άλλα, κατασχέθηκε από τους Ναζί κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και επιστράφηκε στην οικογένεια Bloch-Bauer μόλις το 2006, έπειτα από μια εκτενή νομική μάχη.
Το 1911 το έργο του Κλιμτ «Θάνατος και Ζωή» κέρδισε το πρώτο βραβείο στη διεθνή έκθεση της Ρώμης, κάτι που ο καλλιτέχνης αντιμετώπιζε ως ένα από τα σημαντικότερα επιτεύγματά του.
Ο Κλιμτ υπήρξε ένας επιδραστικός καλλιτέχνης, με τις τοιχογραφίες του να οδηγούν στη σύνδεση της τέχνης με την αρχιτεκτονική, μια σύνδεση που θα επηρέαζε αργότερα το Μπάουχαους και τον Κονστρουκτιβισμό.
Πηγές: belvedere.at | Britannica | Biography | Sotheby’s | Artsy
Κεντρική εικόνα θέματος: Γκούσταφ Κλιμτ, Avenue in the Park of Schloss Kammer, 1912, Belvedere, Wien. Ανακτήθηκε από: belvedere.at. Λεπτομέρεια του έργου.