Τα έργα τέχνης του Νίκου Τερζή δηλώνουν παρών στο πρώτο κάλεσμα της εποχής τους, με τις κλωστές να υφαίνουν μια προειδοποιητική κωδωνοκρουσία στον ορίζοντα. Στη σειρά «Μαντήλια», ο Νίκος ανασύρει από τον εθιμικό βίο της Θράκης το κέντημα του μαντηλιού για το αγαπημένο πρόσωπο που ξενιτεύεται και ως “άλλος θεματοφύλακας” της σύγχρονης παράδοσης οικειοποιείται την κεντητική τέχνη, για να αναπαραστήσει αλληγορικές εντυπώσεις από τις τραγικές πραγματικότητες και αγωνίες της παρούσας κρίσης.

Η Γεωργία Κουρκουνάκη, υπ. Διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης σημειώνει: «Με εκκίνηση την ψυχική σχέση του μαντηλιού με τον άνθρωπο του λαού, κεντά τα σημεία του καιρού του ως σύγχρονα θεριά που η απεικόνιση τα εξευμενίζει για να προστατέψει τον φέροντά της. Το μαντήλι του αποχωρισμού αποκτά τον δικό του ηχηρό λόγο και από ύφασμα που θα συνοδέψει κατάσαρκα τον ξενιτεμένο γίνεται καμβάς ξορκισμού των δεινών, μα και έκφραση διαμαρτυρίας. Κάθε βελονιά και κάθε συστροφή του χεριού μετατρέπονται σε περιφρονητικούς δείκτες ενός δριμύ “κατηγορώ”, που αφυπνίζουν τη συνείδησή μας.

Με τη μετατόπιση του μικρού κεντημένου υφάσματος στον παρόντα χρόνο, ο Νίκος πράττει μια σαφή πολιτική δήλωση για το αδιέξοδο και τον εγκλωβισμό της εποχής μας. Τα ποικίλματα με τα διακοσμητικά θέματα και τα βουκολικά τοπία έχουν δώσει τη θέση τους σε λιτές συνθέσεις, που επικαλούμενες άλλοτε το χιούμορ και άλλοτε την ειρωνεία, συμπυκνώνουν μηνύματα και σκέψεις για τους πυλώνες της κρίσης. Η οικονομία της σύνθεσης με έμφαση στην απέριττη φόρμα και στον συνθηματικό λόγο ισχυροποιεί την οπτική επικοινωνία και τη σαφήνεια των αλληγορικών εικόνων που δημιουργούνται, δίχως να αφήνει περιθώρια παρερμηνειών.

Τα «Μαντήλια» γίνονται αιχμηρή ποίηση κεντημένη με βελόνα και κλωστή. Κάθε φόρμα μετατρέπεται σε σύνθημα που διατρέχει τον χώρο από άκρη σε άκρη, καλώντας μας σε ετοιμότητα. Τα έργα τέχνης του Νίκου μάς υπενθυμίζουν την άγραφη μοίρα εκείνων που αντιμετωπίζουν τα ‘“θεριά” προ των πυλών και επιστρέφουν ακέραιοι. Κλωστές και ύφασμα διεκδικούν την προσοχή μας, όπως η προειδοποιητική βολή από μακριά».

Νίκος Τερζής

Ο Νίκος Τερζής γεννήθηκε στο Αμμόβουνο Ορεστιάδας Έβρου. Ζει και εργάζεται μεταξύ Στοκχόλμης και Θεσσαλονίκης. Σπούδασε από το 1980 – 1987 στην Ακαδημία Τεχνών της Βαρσοβίας στην Πολωνία χαρακτική, ζωγραφική, και αφίσα. Από το 1987 έως το 1990 έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην τέχνη της αφίσας και ζωγραφική στην ίδια σχολή. Δίδαξε από το 1987 έως το 1990 ως βοηθός στα τμήματα αφίσας και ζωγραφικής της Ακαδημίας Τεχνών της Βαρσοβίας.

Από το 2001 διδάσκει ζωγραφική στο Folk High School του Lunnevad και στο Grafikskola Stockholm στη Σουηδία. Είναι μέλος του Σουηδικού οργανισμού Τεχνών KRO, μέλος των Σουηδών εικονογράφων – σκιτσογράφων S.T. και μέλος του Ομίλου Καλλιτεχνών του Δήμου Huddinge, καθώς και μέλος του Δ. Σ. του Μουσείου Λιθογραφίας στη Στοκχόλμη.Έργα του βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, δημοτικές πινακοθήκες, σε πολιτιστικούς φορείς και μουσεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Έχει κάνει πολλές ατομικές εκθέσεις και συμμετείχε σε ακόμη περισσότερες ομαδικές, στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Βραβεία και διακρίσεις:
2018 Aydın Doğan International Cartoon Competition 2017 Χαρακτικής. Μουσείο τέχνης, Ιάσιο, Ρουμανία
2014 Φεστιβάλ γλυπτικής στο Δήμο του Huddinge, Σουηδία
2014 Μπιενάλε κοινωνικοπολιτικής αφίσας στο Auschwitz της Πολωνίας
2012 11η Διεθνής Μπιενάλε Μινιατούρας του Μιλάνοβατς, Σερβία
2012 Βραβείο καλλιτεχνικής αφίσας κοινωνικοπολιτικού περιεχομένου στη Σουηδια, «kolla på affischen»