Το Φεστιβάλ Αθηνών παρουσιάζει την Καμεράτα – Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής στην όπερα «Alessandro» του G.F. Handel σε σκηνοθεσία της διάσημης Λουσίντα Τσαίλντς,

μουσική διεύθυνση του Γιώργου Πέτρου και στον πρωταγωνιστικό ρόλο τον σταρ-κόντρα τενόρο Μαξ Εμάνουελ Σένσιτς.

Η φαντασμαγορική παράσταση που γοήτευσε κοινό και κριτικούς στη Γερμανία και τη Γαλλία και μεταδόθηκε από το παγκόσμιας εμβέλειας μουσικό κανάλι ΜΕZZO απευθείας από την Βασιλική Όπερα των Βερσαλλιών

Η πρώτη της παρουσίαση στο κοινό του Βασιλικού θεάτρου του Λονδίνου, το Μάιο του 1726, αποτέλεσε θρίαμβο, φτάνοντας τον εντυπωσιακό αριθμό των 13 παραστάσεων!

Διακόσια ογδόντα εφτά χρόνια μετά, o Alessandro, η αριστουργηματική όπερα του Γ.Φ.Χαίντελ σε λιμπρέτο Πάολο Αντόνιο Ρόλλι που γνωρίσαμε πρόσφατα μέσα από την πολυβραβευμένη πρώτη ηχογράφηση της Καμεράτα, Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής για την DECCA, παρουσιάζεται στο πλαίσιο μιας νέας συναρπαστικής παραγωγής που φέρει τις υπογραφές δύο διεθνώς αναγνωρισμένων καλλιτεχνών: του Γιώργου Πέτρου στη μουσική διεύθυνση της Ορχήστρας και της διάσημης αμερικανίδας χορεύτριας – χορογράφου Λουσίντα Τσάιλντς στη σκηνοθεσία.

Τα σκηνικά και τα κοστούμια της παραγωγής είναι του Πάρι Μέξη και οι φωτισμοί του Γιώργου Τέλλου.

Τους ρόλους της όπερας ερμηνεύουν κορυφαίοι ερμηνευτές της μουσικής του 18ου αιώνα: ο παγκοσμίου φήμης κροάτης κόντρα-τενόρος Μαξ Εμάνουελ Σένσιτς(Max Emanuel Cencic) τον Μέγα Αλέξανδρο, η μέτζο σοπράνο Μπλαντίν Στάσιεβιτς (Blandine Staskiewicz) τη Ρωξάνη, ενώ η  σλοβάκα σοπράνο Αντριάνα Κουσέροβα (Αdriana Kučerová) την επί σκηνής αντίζηλό της, Λισάουρα. Τον Ταξίλη ερμηνεύει ο κόντρα τενόρος Χαβιέ Σαμπάτα (Xavier Sabata), τον Κλείτο ο μπάσος Πάβελ Κουντίνοφ, τον Λεονάτο ο τενόρος Χουάν Σάντσο (Juan Sancho), ενώ τον Κλέωνα ο έλληνας κόντρα τενόρος Νίκος Σπανός. 

Ενταγμένη στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Αθηνών 2013, η όπερα που το κοινό θα έχει τη ευκαιρία να απολαύσει στις 28 και 30 Ιουνίου (9.00 μ.μ.) στην αίθουσα Αλεξάνδρα Τριάντη του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, παρουσιάζεται σε παραγωγή της Καμεράτα, Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής (Μουσικός & Εκπαιδευτικός Οργανισμός Ελλάδας) και πραγματοποιείται με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Η όπερα, που έγινε δεκτή με ενθουσιασμό από το κοινό του Λονδίνου του 18ου αιώνα αποτελεί ένα «tour de force» για τους τρεις πρωταγωνιστές που καλούνται να αναμετρηθούν με τα όρια της φωνητικής και δραματικής του αντοχής καθώς οι τεχνικές απαιτήσεις των τριών ρόλων τους είναι σχεδόν εξωπραγματικές!

Στη σύγχρονη σκηνική μεταφορά της όπερας, η πρωτοπόρος του σύγχρονου αμερικανικού χορού Λουσίντα Τσάιλντς, με πολύχρονη εμπειρία σε μεγάλες οπερατικές παραγωγές στις οποίες έχει μετάσχει είτε ως χορογράφος, είτε ως σκηνοθέτης, εμπνέεται από την ατμόσφαιρα της εποχής της πρώτης εκείνης παρουσίασης του έργου στο Λονδίνο και σκηνοθετεί μία παράσταση που βασίζεται στην ιδέα του “θεάτρου, μέσα στο θέατρο”. Τοποθετεί λοιπόν τη δράση να εξελίσσεται παράλληλα σε δύο χωρο-χρόνους: στα σκοτεινά παρασκήνια ενός κινηματογραφικού στούντιο της δεκαετίας του ’30, αλλά και στο λαμπερό κόσμο του πλατό, όπου γυρίζεται ταινία με θέμα τον μεγάλο Αλέξανδρο, με τους τρεις πρωταγωνιστές να ερωτοτροπούν, να τσακώνονται, να σκευωρούν, αλλά και να μπλέκουν σε κωμικές καταστάσεις μπροστά και πίσω από το ‘πλατό’.  Το αποτέλεσμα είναι μια φαντασμαγορική παράσταση που ακροβατεί ανάμεσα στην αισθητική του μπαρόκ εντυπωσιασμού και την αισθητική των ασπρόμαυρων αμερικάνικων ταινιών του 30’, αίσθηση που ενισχύουν τα εντυπωσιακά σκηνικά και αστραφτερά κοστούμια διά χειρός Πάρι Μέξη αλλά και οι εμπνευσμένοι φωτισμοί του Γιώργου Τέλου.

Παράλληλα η υπέροχη, όσο και απαιτητική μουσική του Χαίντελ, την οποία θα απολαύσουμε μέσα από τη μοναδική ερμηνεία της βραβευμένης για την ηχογράφηση του έργου, Καμεράτα (σε όργανα εποχής), σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Πέτρου, αρχιμουσικού που έχει χαρακτηριστεί ως ένας από τους σημαντικότερους “Χαιντελικούς μαέστρους” της εποχής μας (Opera news – Δεκέμβριος 2012), αλλά και τις εξαίσιες φωνές των λυρικών σολίστ με εξέχουσα αυτή του διάσημου κόντρα τενόρου Μαξ Εμάνουελ Σένσιτς στον ομώνυμο ρόλο,  αποτελούν αναμφισβήτητα εγγύηση για ένα 3-ωρο απολαυστικό ακρόαμα, που φιλοδοξεί να ικανοποιήσει και τους πιο απαιτητικούς.

Ο ‘Αλεσάντρο’ τη νέα παραγωγή όπερας της Καμεράτα έκανε θριαμβευτική πρεμιέρα στο Στάατσθέατερ του Βισμπάντεν (25/5/13) με το κοινό να παραληρεί χειροκροτώντας τους συντελεστές για 15 ολόκληρα λεπτά και με το γερμανικό Τύπο να εκθειάζει τις υπέροχες ερμηνείες, τα εντυπωσιακά κοστούμια και τα σκηνικά. «Μια τεράστια επιτυχία» έγραψε για την παράσταση η Allgemeine-zeitung, ενώ η Main Spitze «‘Standing ovation’ (όρθιο χειροκρότημα) και πολλά μπράβο για την αθηναϊκή παραγωγή». Την ίδια στιγμή η Forum opera σημειώνει «Αυτή η ενέργεια που χαρακτηρίζει τους συντελεστές της παράστασης είναι ακριβώς ο τρόπος με τον οποίο θα θέλαμε να ακούμε πάντα τη μουσική του Χαίντελ». Αντίστοιχης υποδοχής έτυχε και η παρουσίασή της στις Βερσαλλίες (Βασιλικό Θέατρο) την οποία “κάλυψε” σε απευθείας αναμετάδοση το γαλλικό κανάλι ΜΕΖΖΟ, δίνοντας την ευκαιρία σε εκατομμύρια τηλεθεατές να την απολαύσουν ζωντανά. Μετά την Αθήνα ο Αlessandro θα παρουσιαστεί σε μορφή κονσερτάντε στο Φεστιβάλ «Enescu» του Βουκουρεστίου (8/9/13), στην Κοντσέργκεμπάου (Concertgebow) του Άμστερνταμ (21/9/13), στη Σάλ Πλεϊέλ (Salle Playel) του Παρισιού (23/9/13) και στο Τεάτερ Αν-ντερ-βίν (Theater an der Wien) -(25/9/13).

Δημιουργία του 1726 για τη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου, ο Alessandro (HWV 21) σε τρεις πράξεις του Γκέοργκ Φρήντριχ Χαίντελ, συγκεντρώνει όλα εκείνα τα γνωρίσματα που είχαν οι όπερες της εποχής εκείνης: ένα θέμα ιστορικό με πρωταγωνιστή έναν γνωστό ήρωα της αρχαιότητας, τον Μέγα Αλέξανδρο, μια ερωτική ιστορία γεμάτη πάθη, έντονο παρασκήνιο και ίντριγκες τόσο σε πολιτικό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο, λαμπερούς πρωταγωνιστές, αλλά και μια υπέροχη, όσο και εξαιρετικά απαιτητική παρτιτούρα που περιέχει υπέροχες άριες για κολορατούρα και αναδεικνύει τη μοναδική τέχνη των ‘καστράτι.

Το λιμπρέτο του Paolo Antonio Rolli, βασισμένο με τη σειρά του στο λιμπρέτο της La superbia d’Alessandro του ιταλού Ortensio Mauro, αναφέρεται στο θριαμβευτικό ταξίδι του μεγάλου μακεδόνα στρατηλάτη στη Ινδία και τη διαμάχη του με τον ρωμαίο στρατηγό Κλείτο. Τα γεγονότα αυτά ωστόσο, λειτουργούν ως αφορμή για το ξετύλιγμα μιας φανταστικής μπαρόκ ιστορίας που ελάχιστη σχέση έχει με τους ιστορικούς χαρακτήρες που όλοι γνωρίζουμε. Άντ’ αυτού, η πλοκή της όπερας επικεντρώνεται στο ερωτικό τρίγωνο που αναπτύσσεται μεταξύ των τριών πρωταγωνιστών: του μεγάλου Αλεξάνδρου, της Περσίδας πριγκίπισσας Ρωξάνης και της πριγκίπισσας Λιζάουρας από την Σκυθία, και που οφείλεται στην αναποφασιστικότητα του πρώτου να επιλέξει σε ποιά από τις δύο υποψήφιες θα χαρίσει τον έρωτά του. Οι υπόλοιπες ‘ιστορικές’ προσωπικότητες που παρελαύνουν από τη σκηνή, όπως οι στρατηγοί Κλείτος και Λεωνάτος, ο βασιλιάς της Ινδίας Ταξίλης κ.ά., περιορίζονται σε δευτερεύοντες ρόλους.

Ο Χαίντελ έγραψε το έργο το 1726 για τρεις από τους διασημότερους τραγουδιστές της εποχής εκείνης,  τον καστράτο Senesino, τη αγαπημένη του λονδρέζικου κοινού σοπράνο Francesca Cuzzoni και την περίφημη Faustina Bordoni, μετέπειτα σύζυγο του εξίσου διάσημου συνθέτη όπερας Α. Hasse, η οποία έκανε το ντεμπούτο τους στη σκηνή του Λονδίνου. 

Όπως ήταν αναμενόμενο, η συνύπαρξη τριών σταρ τέτοιου μεγέθους στη σκηνή του Λονδίνου, πυροδότησε συζητήσεις και κουτσομπολιά, τα οποία ο δαιμόνιος Χαίντελ χρησιμοποίησε για να ενισχύσει τη δημοσιότητα της παραγωγής, εισάγοντας μάλιστα στην όπερα στοιχεία από την πραγματική ζωή των τριών πρωταγωνιστών και την επαγγελματική τους αντιπαλότητα.

H διεθνής περιοδεία του Alessandro πραγματοποιείται με την ευγενική υποστήριξη της AUSTRIA CARD G.m.b.H., μέλους του LYKOS Group.

                 

Γενική Γραμματεία Πολιτισμού                 

Με τη συγχρηματοδότηση της Ελλάδας και της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Στα ιταλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους

Μέγας χορηγός της Καμεράτα, Ορχήστρας των Φίλων της Μουσικής για την περίοδο 2011-2013 είναι το Ίδρυμα Ωνάση.