Η Kuad Gallery και η επιμελήτρια  Beral Madra παρουσιάζουν την ατομική έκθεση της Καλλιόπης Λεμού «I Am I Between Worlds and Between Shadows», η οποία θα εγκαινιαστεί στις 11 Σεπτεμβρίου 2013 στο Ιωακείμιο Σχολείο Θηλέων στην Κωνσταντινούπολη,ένα ελληνικό εκπαιδευτικό ίδρυμα που σταμάτησε τη λειτουργία του το 1988.

Να σημειωθεί σε αυτό το σημείο πως η έκθεση, δεν αποτελεί έκθεση της Μπιενάλε αλλά πραγματοποιείται στο πλαίσιο των παράλληλων εκθέσεων με την 13η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης. 

Η έκθεση πραγματεύεται την κακομεταχείριση και κακοποίηση των γυναικών και το λάβωμα της αξιοπρέπειας τους. Η κοινωνική και πολιτική κρίση στις πατριαρχικές/ανδροκρατούμενες κοινωνίες, παραμένει ένα άλυτο  ζήτημα και πολλά από τα θέματα που προσδιορίστηκαν στο Πρόγραμμα Δράσης του Πεκίνου το 1995 (BPFA) παραμένουν πιεστικά (Γυναίκες και φτώχεια, Η βία κατά των γυναικών, Οι γυναίκες και τα μέσα ενημέρωσης, Γυναίκες και περιβάλλον, Το κορίτσι). Οι γυναίκες ανά τον κόσμο ακόμη και σήμερα αντιμετωπίζουν και  ανέχονται  συμπεριφορές που με διάφορους τρόπους είναι προσβλητικές, τραυματικές, καταπιεστικές και αποπνικτικές.

Σε αυτό το έργο η Λεμού επισημαίνει την ανθρώπινη αξιοπρέπεια ως τον εσώτερο πυρήνα της ανθρώπινης ύπαρξης καθώς και την προσπάθεια των γυναικών να την διατηρήσουν. Επτά υποβλητικά γλυπτά στέκουν  απομονωμένα το ένα από το άλλο, απόμακρα νησιά, περιβεβλημένα από τους ατομικούς, ξεχωριστούς τους μικρόκοσμους, εκφράζοντας  την εμπειρία της μοναξιάς  μετά τη βία. Ταυτόχρονα, μια ηχητική εγκατάσταση, που περιλαμβάνει μαθητικές φωνές, τραγούδια παιδιών και αναγνώσεις παραμυθιών με έντονο συμβολικό χαρακτήρα, ‘ζωντανεύει’ τους εγκαταλελειμμένους χώρους του σχολείου. Κατασκευασμένα από  σίδερο και πολυεστέρα με ρινίσματα σιδήρου, τα γλυπτά που έχουν μορφή  εν μέρει γυναίκας και εν μέρει ζώου, φέρνουν στο νου τις αμέτρητες γυναίκες που έπεσαν θύματα σωματεμπόρων, τα εκατομμύρια ανήλικων κοριτσιών που σε πολλά μέρη του κόσμου εξαναγκάστηκαν σε διακανονισμένους γάμους, τη στυγνή βία που άμεσα ή έμμεσα αγγίζουν όλες τις γυναίκες. Αλλά το θέμα αναφέρεται επίσης και στις καθημερινές  βιαιότητες, στον αγώνα της γυναίκας να συνδυάσει πολλαπλούς ρόλους προκειμένου να επιτύχει, και τις καθημερινές  θυσίες της γυναικείας υπόστασης που προκαλούν οδύνη σε ατομικό επίπεδο και τραυματίζουν την κοινωνία συνολικά.

Παρότι η καλλιτέχνις προβάλλει διαστρεβλώσεις, αναπηρίες και παραμορφώσεις στα γλυπτά της, που συμβολίζουν τα αποτελέσματα της βίας στη ψυχή της γυναίκας, εντούτοις αναγνωρίζει την εσωτερική της αξιοπρέπεια, προκαλώντας την συμπάθεια για την ανθρώπινη ύπαρξη, που διαρκώς αναζητά την προσωπική της αλήθεια. 

Καλλιόπη Λεμού: Γλύπτρια και δημιουργός εγκαταστάσεων μεγάλης κλίμακας. Από το 2006 έως το 2009 δημιούργησε εγκαταστάσεις σε δημόσιους χώρους με θέμα τη παράνομη μετανάστευση, μεταξύ των οποίων το At Crossroads στην Πύλη του Βρανδεμβούργου στο Βερολίνο (Akademie der Kunste, 2009), το Κύκλιο Ταξίδι στην Κωνσταντινούπολη  (santralistanbul, 2007-2008) και τα Πορθμεία στην Ελευσίνα (2006-2009).

Το 2011 παρουσίασε την τριλογία εκθέσεων Navigating in the Dark στο Μουσείο Μπενάκη (Αθήνα), στο Τζαμί του Ιμπραΐμ Χαν και στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (Κρήτη) και στην κρύπτη της εκκλησίας του Αγ. Παγκρατίου  (Λονδίνο), ενώ παράλληλα συνεργάστηκε και με τον Θεόδωρο Τερζόπουλο. Συμμετείχε στην ομαδική έκθεση Πολυγλωσσία στη Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Ιδρύματος Ωνάση. Την τελευταία δεκαετία έχει εκθέσει εκτενώς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Η γλυπτική της εγκατάσταση Perpetual Transitions παραμένει μόνιμα στο Ωνάσειο Πολιτιστικό Ίδρυμα στην Νέα Υόρκη. Παρομοίως το Round Voyage  εκτίθεται μόνιμα στο Bilgi University στην Κωνσταντινούπολη και το Pledges for a Safe Passage στο Τσανάκκαλε. Το 2013 προσκλήθηκε να συμμετέχει στο συνέδριο «The Imagination of Human Rights» στο Bielefeld University στη Γερμανία, καθώς και στις συναντήσεις Venice Agendas  και Venice Forum  που πραγματοποιήθηκαν κατά τη διάρκεια της έναρξης της 55ης Μπιενάλε της Βενετίας.  www.kalliopilemos.com

Beral Madra: Eπιμελήτρια, κριτικός τέχνης, ιδρύτρια και καλλιτεχνική διευθύντρια της Kuad Gallery (www.kuadgallery.com). Υπήρξε επίσης ιδρύτρια της Gallery BM (1984-1990) και του BM Contemporary Art Centre (1990-2012). Το 1987 και 1989 συντόνισε την 1η και 2η Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης. Έχει επιμεληθεί εκθέσεις καλλιτεχνών στην 43η, 45η, 49η, 50η και 51η Μπιενάλε της Βενετίας και συνεπιμελήθηκε την έκθεση Modernities and Memories: Recent Works from the Islamic World στην 47η Μπιενάλε της Βενετίας.

Το 2009 επιμελήθηκε το Περίπτερο της Κεντρικής Ασίας  (53η Μπιενάλε Βενετίας) και το 2011 το Περίπτερο του Αζερμπαϊτζάν (54η Μπιενάλε Βενετίας). Από το 1984 μέχρι σήμερα η Madra έχει οργανώσει περισσότερες από 250 εκθέσεις διεθνών και Τούρκων καλλιτεχνών στην Κωνσταντινούπολη και το εξωτερικό. Ενδεικτικά έχει επιμεληθεί τις εκθέσεις Sanat,Τέχνη (14 Έλληνες και Τούρκοι καλλιτέχνες) (1992), Berlin in Istanbul (Berlin 1998), Sheshow (Sofia, 2002), Registering the Distance- Istanbul/Los Angeles, Crazyspace, (Santa Monica 2003), Neighbours in Dialogue (Sarajevo 2008), Next Wave, Exhibition of 17 Women Artists from Turkey, Berlin Academy Pariser Platz (Berlin 2009), 2010-2011 Cityscapes, Lothringer 13, Munich and Istanbul Siemens Art Gallery και προσφάτως την ατομική έκθεση της Ρωσίδας Aidan Salakhova στο Moscow Museum of Modern Art (2012). Είναι επιμελήτρια/σύμβουλος στη Sinopale από το 2006 (www.sinopale.org) και το 2012 διορίστηκε καλλιτεχνική διευθύντρια της 3ης Διεθνούς Μπιενάλε του Çanakkale (www.canakkalebienali.com.tr).

Η έκθεση πραγματοποιείται στo πλαίσιo του προγράμματος παράλληλων εκδηλώσεων της 13ης Μπιενάλε της Κωνσταντινούπολης.

Επιμέλεια έκθεσης: Beral Madra