Ο Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ παρουσιάζει την πρώτη μονογραφική έκθεση της Lynda Benglis (γεν. 1941) στην Ελλάδα, μια χώρα που έχει παίξει σημαντικό ρόλο στη ζωή και την πορεία της καλλιτέχνιδας.

Υπό την επιμέλεια του συγγραφέα, κριτικού και ιστορικού τέχνης Δρ. David Anfam, η έκθεση In the Realm of the Senses είναι αφιερωμένη στην αυθεντική και πολύπλευρη παραγωγή της ελληνικής καταγωγής Benglis και αφορά ένα μεγάλο χρονικό διάστημα 50 χρόνων, από το 1969 έως σήμερα. Παρουσιάζονται περισσότερα από 30 έργα, μεταξύ αυτών και ορισμένα εμβληματικά όπως το Baby Contraband (1969).

Τα έργα έχουν επιλεγεί ώστε να καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα των υλικών που χρησιμοποιεί και της εικονογραφίας της Benglis, δίνοντας το αποτέλεσμα μιας μίνι ρετροσπεκτίβας. Η Ελλάδα έχει υπάρξει μια μόνιμη μούσα στην πλούσια φαντασία της Benglis. Το έργο της διαποτίζεται από το μεσογειακό σκηνικό, την ελαφρότητα και έναν επιβλητικό αισθησιασμό που συχνά φέρνει στο προσκήνιο έμμεσες αναφορές στην Ελλάδα, όπως εμφανίζονται στο Fanfarinade (1979).

Η έκθεση In the Realm of the Senses δοξάζει μια καλλιτέχνιδα που ξεκίνησε ως πρόδρομος του μεταμοντερνισμού στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και συνεχίζει να δημιουργεί με μια χαρούμενη γονιμότητα στον εικοστό πρώτο αιώνα.

Lynda Benglis

H Lynda Benglis (γεν. το 1941 στο Λέικ Τσαρλς της Λουϊζιάνα) από τη δεκαετία του 1960 ξεχωρίζει για τις ελεύθερες, εκστατικές μορφές της που είναι συγχρόνως παιχνιδιάρικες και ρεαλιστικές, οργανικές και αφηρημένες.

Η Benglis ξεκίνησε την καριέρα της στο μεσουράνημα της Postminimal τέχνης, ωθώντας τις παραδόσεις της ζωγραφικής και της γλυπτικής σε νέες κατευθύνσεις. Το έργο της -που αποτελείται από μια ποικιλία υλικών, από κερί μελισσών, λάτεξ και αφρό πολυουρεθάνης μέχρι πρόσφατες καινοτομίες με γύψο, χρυσό, αεροποιημένα μέταλλα, γυαλί, κεραμικά και χαρτί- επιδεικνύει μια διαρκή γοητεία με τη διαδικασία. Ο εναγκαλισμός των ρευστών μορφών, του χρώματος και των αισθησιακών επιφανειών παίζει ιδιαίτερο ρόλο στη διαρκή αναζήτησή της για ιδιοδεκτικές, αισθησιακές εμπειρίες που προκύπτουν από τη δημιουργία και τη θέαση της γλυπτικής.

Έργα της περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στις συλλογές των: Tate, Λονδίνο, Dallas Museum of Art, Τέξας, Museum of Contemporary Art, Σικάγο, Museum of Contemporary Art, Λος Άντζελες, Τhe Museum of Modern Art, Νέα Υόρκη, National Gallery of Victoria, Μελβούρνη, Solomon R. Guggenheim Museum, Νέα Υόρκη. Μεταξύ άλλων διακρίσεων, η Benglis έχει λάβει την υποτροφία Guggenheim Fellowship και δύο εθνικές χορηγίες για την τέχνη (National Endowment for the Arts) των Η.Π.Α.

David Anfam

Με βάση το Λονδίνο, ο David Anfam είναι εκτελεστικός διευθυντής της Art Exploration Consultancy Ltd όπως και Senior Consulting Curator του Clyfford Still Museum στο Ντένβερ και διευθυντής του ερευνητικού κέντρου του μουσείου. Τα ακαδημαϊκά ενδιαφέροντα του Δρ. Anfam εστιάζουν στη μοντέρνα και σύγχρονη αμερικανική τέχνη, αν και εκτείνονται σε ένα ευρύτατο φάσμα.

Στα βιβλία του περιλαμβάνονται τα Abstract Expressionism (Thames & Hudson, 1990/2015), Mark Rothko: The Works on Canvas – A Catalogue Raisonné (Yale University Press, 1998/2019) που το 2000 έλαβε το Mitchell Prize for the History of Art και Anish Kapoor (Phaidon Press, 2009). Από το 1990 ο Anfam έχει συνεισφέρει κείμενα σε περισσότερους από εβδομήντα καταλόγους εκθέσεων, ανάμεσά τους οι Edward Hopper (Tate Modern, 2004), David Smith: A Centennial (Solomon R. Guggenheim Museum, Νέα Υόρκη, 2006), Robert Motherwell’s Elegies to the Spanish Republic (Dominique Lévy, Νέα Υόρκη, 2015) και Pier Paolo Calzolari (White Cube, Λονδίνο, 2018).

Πήρε το διδακτορικό του (1984) από το Courtauld Institute of Art. Τακτικός συνεργάτης του The Burlington Magazine, ο Anfam έχει παραδώσει διαλέξεις σε ιδρύματα όλου του κόσμου – ανάμεσά τους τα: The Museum of Modern Art, Νέα Υόρκη, The State Hermitage Museum, Αγία Πετρούπολη και Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin, Βερολίνο. Πιο πρόσφατα, επιμελήθηκε την έκθεση Abstract Expressionism -τη μεγαλύτερη ανασκόπηση του είδους της που έγινε ποτέ στην Ευρώπη- η οποία εγκαινιάστηκε στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου το 2016 και ταξίδεψε στο Guggenheim του Μπιλμπάο.

ΝΕΟΝ

Ο Πολιτιστικός και Αναπτυξιακός Οργανισμός κοινής ωφέλειας ΝΕΟΝ ιδρύθηκε το 2013 από το συλλέκτη και επιχειρηματία Δημήτρη Δασκαλόπουλο. Ο ΝΕΟΝ φιλοδοξεί να φέρει το σύγχρονο πολιτισμό κοντά στο σύγχρονο πολίτη, αναδεικνύοντας τη δυνατότητα της καλλιτεχνικής δημιουργίας να αφυπνίσει, να συγκινήσει, να παρακινήσει. Συγχρόνως, επιδιώκει να συμβάλει στην ευρύτερη προσπάθεια αναβάθμισης της πόλης και της καθημερινότητας του πολίτη. Να συμβάλει στην αποκατάσταση της σχέσης του πολίτη με τη λειτουργία και τα δρώμενα της πόλης του.

Ο ΝΕΟΝ δεν περιορίζεται σε ένα μόνον χώρο. Έδρα του είναι ολόκληρη η πόλη, το ευρύτερο αστικό περιβάλλον. Είναι ένας ζωντανός και ενεργός συνομιλητής με την κοινωνία, τους θεσμούς και το κοινό.

Ο ΝΕΟΝ υλοποιεί τους στόχους του μέσα από εκθέσεις, εκπαιδευτικά προγράμματα, εκδηλώσεις και συζητήσεις, προγράμματα χορηγιών και υποτροφιών και τη δημιουργία ενός δικτύου διεθνών συνεργασιών και ανταλλαγών. Ο ΝΕΟΝ συμπράττει με θεσμικούς φορείς πολιτισμού και ενισχύει τη δραστηριότητα δημοσίων και ιδιωτικών φορέων με σκοπό τη διάδοση της σύγχρονης τέχνης. Ο ΝΕΟΝ επιδιώκει να αναδείξει τον πολιτισμό ως βασικό μοχλό προόδου και ανάπτυξης.


Κεντρική φωτογραφία θέματος: Lynda Benglis, Catalina, 1980, Χρωματισμένος γύψος, στήριγμα από μεταλλικό σύρμα, 137.2 x 57.2 x 26.7 εκ. © Lynda Benglis. Ευγενική παραχώρηση καλλιτέχνιδος, της Thomas Dane Gallery και της Pace Gallery | Φωτογραφία: Todd White Photography