Η έκθεση In the Realm of the Senses, σε επιμέλεια του διακεκριμένου συγγραφέα, κριτικού και ιστορικού τέχνης Δρ. David Anfam, εξερευνά το σύνολο της ιδιαίτερης και πολύπλευρης παραγωγής της Benglis στη διάρκεια των  τελευταίων 50 χρόνων, από το 1969 έως σήμερα. Παρουσιάζονται 36 γλυπτικά έργα που απαρτίζουν μια αναδρομή στις διαφορετικές εικόνες, ιδέες και μεθόδους της Benglis. Επίσης, περιλαμβάνει τρία σημαντικά ιστορικά εκθέματα που γενναιόδωρα παραχώρησε το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Στα χαρακτηριστικά υλικά της Benglis συγκαταλέγονται το κερί, ο μπρούτζος, το αλουμίνιο, το μάρμαρο, το λατέξ, το κεραμικό και το γυαλί. Στα θέματα περιλαμβάνονται «fallen paintings» (όπως το εμβληματικό Baby Contraband), «knots», «lagniappes», «torsos», «pleats» και «fountains». Οπτικές συνομιλίες διαμορφώνονται ανάμεσα σε υφές (υγρή, κέρινη, μεταλλική), χρώματα και προσανατολισμούς (οριζόντια ρευστά σχήματα απέναντι σε κάθετα τοτεμικά γλυπτά). Έρχεται στο προσκήνιο η ακτινοβολία και ο επιβλητικός αισθησιασμός που διαποτίζουν το έργο της Benglis, όπως και έμμεσες αναφορές της στην Ελλάδα και ιδίως την αρχαία γλυπτική. Το έργο Fancy Work (1979) αντηχεί τις πτυχώσεις του χιτώνα της Νίκης της Σαμοθράκης (220-190 π.Χ.). Η Ελλάδα έχει υπάρξει μια μόνιμη μούσα στην πλούσια φαντασία της Benglis, όπως η ίδια έχει περιγράψει ως «παγωμένη χειρονομία».

Όπως σημειώνει ο επιμελητής David Anfam, «Η έκθεση In the Realm of the Senses τιμά μια καλλιτέχνιδα που ξεκίνησε ως πρωτοπόρος του Μετα-Μινιμαλισμού στα τέλη της δεκαετίας του 1960 και εξακολουθεί να δημιουργεί με ενθουσιασμό στον εικοστό πρώτο αιώνα. Στις αρχές του 1968, ο κριτικός και γκαλερίστας της Νέας Υόρκης Klaus Kertess επεσήμανε ότι ‘το δέρμα, η έλξη, ο αισθησιασμός’ ήταν ανάμεσα στις βασικές της ανησυχίες. Οι έντονες σωματικές αισθήσεις συνεχίζονται και σήμερα – καθώς η τέχνη της Benglis αλλάζει διαρκώς, ακροβατώντας με χάρη και τόλμη ανάμεσα στη στασιμότητα και την κίνηση, τη φύση και τη σάρκα».

Lynda Benglis

H Lynda Benglis (γεν. το 1941 στο Λέικ Τσαρλς της Λουϊζιάνα) από τη δεκαετία του 1960 ξεχωρίζει για τις ελεύθερες, εκστατικές μορφές της που είναι συγχρόνως παιχνιδιάρικες και ρεαλιστικές, οργανικές και αφηρημένες.

Η Benglis ξεκίνησε την καριέρα της στο μεσουράνημα της Postminimal τέχνης, ωθώντας τις παραδόσεις της ζωγραφικής και της γλυπτικής σε νέες κατευθύνσεις. Το έργο της -που αποτελείται από μια ποικιλία υλικών, από κερί μελισσών, λάτεξ και αφρό πολυουρεθάνης μέχρι πρόσφατες καινοτομίες με γύψο, χρυσό, αεροποιημένα μέταλλα, γυαλί, κεραμικά και χαρτί- επιδεικνύει μια διαρκή γοητεία με τη διαδικασία. Ο εναγκαλισμός των ρευστών μορφών, του χρώματος και των αισθησιακών επιφανειών παίζει ιδιαίτερο ρόλο στη διαρκή αναζήτησή της για ιδιοδεκτικές, αισθησιακές εμπειρίες που προκύπτουν από τη δημιουργία και τη θέαση της γλυπτικής.

Έργα της περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων στις συλλογές των: Tate, Λονδίνο, Dallas Museum of Art, Τέξας, Museum of Contemporary Art, Σικάγο, Museum of Contemporary Art, Λος Άντζελες, Τhe Museum of Modern Art, Νέα Υόρκη, National Gallery of Victoria, Μελβούρνη, Solomon R. Guggenheim Museum, Νέα Υόρκη. Μεταξύ άλλων διακρίσεων, η Benglis έχει λάβει την υποτροφία Guggenheim Fellowship και δύο εθνικές χορηγίες για την τέχνη (National Endowment for the Arts) των Η.Π.Α.

David Anfam

Με βάση το Λονδίνο, ο David Anfam είναι εκτελεστικός διευθυντής της Art Exploration Consultancy Ltd όπως και Senior Consulting Curator του Clyfford Still Museum στο Ντένβερ και διευθυντής του ερευνητικού κέντρου του μουσείου. Τα ακαδημαϊκά ενδιαφέροντα του Δρ. Anfam εστιάζουν στη μοντέρνα και σύγχρονη αμερικανική τέχνη, αν και εκτείνονται σε ένα ευρύτατο φάσμα.

Στα βιβλία του περιλαμβάνονται τα Abstract Expressionism (Thames & Hudson, 1990/2015), Mark Rothko: The Works on Canvas – A Catalogue Raisonné (Yale University Press, 1998/2019) που το 2000 έλαβε το Mitchell Prize for the History of Art και Anish Kapoor (Phaidon Press, 2009). Από το 1990 ο Anfam έχει συνεισφέρει κείμενα σε περισσότερους από εβδομήντα καταλόγους εκθέσεων, ανάμεσά τους οι Edward Hopper (Tate Modern, 2004), David Smith: A Centennial (Solomon R. Guggenheim Museum, Νέα Υόρκη, 2006), Robert Motherwell’s Elegies to the Spanish Republic (Dominique Lévy, Νέα Υόρκη, 2015) και Pier Paolo Calzolari (White Cube, Λονδίνο, 2018).

Πήρε το διδακτορικό του (1984) από το Courtauld Institute of Art. Τακτικός συνεργάτης του The Burlington Magazine, ο Anfam έχει παραδώσει διαλέξεις σε ιδρύματα όλου του κόσμου – ανάμεσά τους τα: The Museum of Modern Art, Νέα Υόρκη, The State Hermitage Museum, Αγία Πετρούπολη και Gemäldegalerie, Staatliche Museen zu Berlin, Βερολίνο. Πιο πρόσφατα, επιμελήθηκε την έκθεση Abstract Expressionism -τη μεγαλύτερη ανασκόπηση του είδους της που έγινε ποτέ στην Ευρώπη- η οποία εγκαινιάστηκε στη Royal Academy of Arts του Λονδίνου το 2016 και ταξίδεψε στο Guggenheim του Μπιλμπάο.


Κεντρική φωτογραφία θέματος:  The Graces, 2003-2005 Χυτή πολυουρεθάνη, μολύβι, ανοξείδωτο ατσάλι (i) 241,3 x 76,2 x 68,6 εκ. (ii) 261,6 x 66 x 66 εκ. (iii) 287 x 54,6 x 58,4 εκ. © Lynda Benglis. Με την άδεια της VAGA at ARS, Νέα Υόρκη Ευγενική παραχώρηση της γκαλερί Cheim & Read, Νέα Υόρκη | Knossos, 1978 Συρματόπλεγμα, βαμβακερό ύφασμα, γύψος, γκέσο, κόλλα, φύλλο χρυσού 154,3 x 52 x 20,3 εκ. Ιδιωτική Συλλογή, ευγενική παραχώρηση της γκαλερί Καλφαγιάν, Αθήνα-Θεσσαλονίκη || Installation view ©Πάνος Κοκκινιάς  Ευγενική παραχώρηση NEON