Η Ταινιοθήκη της Ελλάδος σε συνεργασία με την Πρεσβεία της Ιαπωνίας στην Αθήνα διοργανώνει για άλλη μία χρονιά τις «Ημέρες …

Ιαπωνικού Κινηματογράφου» από τις 15 έως τις 17 Σεπτεμβρίου 2011. Θα προβληθούν 7 χαρακτηριστικές  ταινίες που σηματοδότησαν τον παλιό και νέο ιαπωνικό κινηματογράφο με ποικίλα θέματα.

Κλέφτες κι αστυνόμοι, γκάνγκστερ, συμμορίες, δοσμένα είτε με ρεαλισμό είτε με χιούμορ όπως στις ταινίες «Σημείο Βρασμού», «Κόκκινο Μαντήλι» και «Βίαιος Μπάτσος» σηματοδοτούν ένα είδος πολύ γνωστό στην Ιαπωνία, αυτό των αστυνομικών ταινιών. 

Η αναζήτηση της ταυτότητας των νέων ανθρώπων και η πορεία τους στη μεταπολεμική Ιαπωνία αλλά και οι αλλαγές που έγιναν στις κοινωνικές και πολιτιστικές δομές της μετά την ήττα της στον πόλεμο επηρέασαν βαθύτατα την καθημερινότητα του ιαπωνικού λαού και αποτυπώνονται κυρίως στις ταινίες «Οι θερμές πηγές του Ακίτσου» και «Ο άνθρωπος που σήκωσε καταιγίδα».

Οι τοπικές παραδόσεις εμπλέκονται με την σύγχρονη ζωή στην ταινία «Η μπαλάντα του Ναραγιάμα», μια ταινία ύμνο για τη ζωή, γεμάτη λυρισμό και ποίηση. 

Τέλος, μια κωμωδία που εμπεριέχει λίγο από τα παραπάνω είδη είναι το «Θα πάρετε κάτι;» του Τακέσι Κιτάνο, πολύ γνωστού σκηνοθέτη-σεναριογράφου, μια πολύπλευρη προσωπικότητα του σύγχρονου Ιαπωνικού κινηματογράφου που υπογράφει και άλλες δύο ταινίες του αφιερώματος («Βίαιος Μπάτσος» και «Σημείο Βρασμού»).

Η είσοδος στο αφιέρωμα είναι ελεύθερη και ο αριθμός θέσεων περιορισμένος

Οι ταινίες-Το πρόγραμμα

Ο άνθρωπος που σήκωσε καταιγίδα/ The man who raised a storm/ Arashi o yobu otoko
Ιαπωνία 1957 έγχρωμο 100΄
Σκηνοθεσία: Inoue Umetsugu
Σενάριο: I. Umetsugu, Nishijima Dai (βασισμένο σε κείμενο του I. Umetsugu)
Φωτογραφία: Iwasa Issen
Σκηνικά: Nakamura Kimihiko
Μουσική: Omori Seitaro
Ηθοποιοί: Ishihara Yujiro, Aoyama Kyoji, Sayo Fukuko, Katahara Mie, Okada Masumi, Oida Toshio, Kaneko Nobuo.

Η ταινία αναφέρεται στην προσπάθεια ενός ντράμερ να βρει δουλειά και να γίνει γνωστός στα τζαζ κλαμπ του Τόκιο. Οι αντιξοότητες που θα αντιμετωπίσει και η αντιπαλότητα στον χώρο θα τον οδηγήσουν σε κινήσεις απελπισίας που μόνο καταστροφή θα φέρουν. 

Είναι μια ματιά στην κοινωνία και κυρίως στην νεολαία της δεκαετίας του ’50 στην Ιαπωνία.  Οι επιρροές που δέχτηκε -από την Αμερική κυρίως- και η αλλοίωση του παλιού τρόπου ζωής και του πολιτισμού της είναι φανερές κάνοντας την προσπάθεια συγκερασμού των δύο αυτών κόσμων να είναι πολλές φορές επιζήμια για τον λαό της. (Σάββατο 17/9, ώρα: 20.00)

Η μπαλάντα του Ναραγιάμα/ The Ballad of Narayama/ Narrayama-bushi-ko)
Ιαπωνία 1983 έγχρωμο  120΄
Σκηνοθεσία: Shohei Imamura
Σενάριο: S. Imamura (από μια νουβέλα του Shichiro Fukazawa)
Φωτογραφία: Masao Tochizawa
Μουσική: Shinichiro Ikebe
Ηθοποιοί: Ken Ogata, Sumiko Sakamoto, Takejo Aki, Seiji Kurasaki, Junko Takada, Kaoru Shimamori, Tonpei Hidari.

Μια δυναμική ταινία γεμάτη λυρισμό και ποίηση που εξυμνεί την ανιδιοτέλεια και αυτοθυσία των φτωχών ανθρώπων που δουλεύουν σκληρά στις απομακρυσμένες ορεινές περιοχές της Ιαπωνίας. 
Η Ορίν, μια ηλικιωμένη γυναίκα γεμάτη ζωντάνια αποφασίζει να ανέβει στο βουνό Ναραγιάμα ακολουθώντας την ντόπια παράδοση, όπου οι ηλικιωμένοι πηγαίνουν εκεί τον χειμώνα για να πεθάνουν.  Αυτό το κάνουν για το καλό του χωριού τους και για να τιμήσουν τους φύλακες θεούς.  Αφού τακτοποιήσει όλα τα οικογενειακά θέματα παίρνει το δρόμο για το βουνό, μαζί με τον γιο της κλείνοντας έτσι τον κύκλο της ζωής της. (Πέμπτη 15/9,ώρα: 20.00)

Οι θερμές πηγές του Ακίτσου/ Akitsu Hot Springs/ Akitsu Onsen
Ιαπωνία 1962 έγχρωμο  113΄
Σκηνοθεσία: Yoshida Yoshishige
Σενάριο: Y. Yoshishige (βασισμένο στη νουβέλα του Fujiwara Shinji)
Φωτογραφία: Narushima Toichiro
Mουσική: Hayashi Hikaru

Hθοποιοί: Okada Mariko, Nagato, Nagato Hiroyuki, Hidaka Sumiko, Uno Jukichi, Nakamura Masako.
Σε μια ορεινή περιοχή της Οκαγιάμα, στα Δυτικά της Ιαπωνίας οι άνθρωποι προσπαθούν να μαζέψουν τα κομμάτια τους και να ξαναφτιάξουν τη ζωή τους ύστερα από την ήττα στον πόλεμο.  Μέσα από την ερωτική ιστορία ενός άντρα από την πόλη και μιας γυναίκας από μια απομονωμένη περιοχή με θερμές πηγές που ξεκινάει το 1945 και καταλήγει το 1962 αντανακλάται η αλλαγή των κοινωνικών συνθηκών στην Ιαπωνία ως συνέπεια του πολέμου.  Ο σκηνοθέτης Yoshida μαζί με τους Yoshishige Nagisa Oshima και Shinoda Masahiro έδωσε μια νέα πνοή στις Ιαπωνικές ταινίες μέσα από το κίνημα του Νέου Κύματος της Shochiku. (Παρασκευή 16/9, ώρα: 20.00)

Σημείο βρασμού/Boiling point /3 tai 4 ekkusu jugatsu
Ιαπωνία 1990 έγχρωμο  96΄
Σκηνοθεσία: Kitano Takeshi
Σενάριο: K. Takeshi
Φωτογραφία: Yanagishima Katsumi
Hθοποιοί: Ono Masahiko, Ishida Yuriko, Iguchi Takahito, Iizuka Minoru, Igawa Hisashi, Bengal, Beat Takeshi, Tokashiki Katsuo.

Η ταινία αυτή είναι η δεύτερη σκηνοθετική προσπάθεια του Beat Takeshi –που το πραγματικό του όνομα είναι Kitano Takeshi, ενός δημοφιλούς κωμικού της Ιαπωνικής τηλεόρασης.  Χρησιμοποιεί  πολλές φορές βίαιες σκηνές όμως ο κόσμος στον οποίο κινείται δεν είναι ανήθικος. Ο Takeshi ακολουθεί την παράδοση των γκανγκστερικών ιαπωνικών ταινιών. 
Με άξονα δύο συμμορίες γκάνγκστερ και έναν υπάλληλο βενζινάδικου που εμπλέκεται ανάμεσά τους κινεί τα νήματα των ηρώων του με μαεστρία δίνοντας ταυτόχρονα πολλές απολαυστικές κωμικές στιγμές παράλληλα με τις εκρήξεις βίας που συνυπάρχουν σε ένα φιλμ τέτοιου είδους.  (Πέμπτη 15/9, ώρα: 22.15)

Κόκκινο μαντήλι/ Red Handkerchief/ Akai hankachi
Μυθοπλασία, Ιαπωνία, 1964, έγχρ, 98΄
Σκηνοθεσία: Toshio Masuda I Σενάριο: Ei Ogawa, Iwao Yamazaki, Toshio Masuda I Φωτογραφία: Yoshio Mamiya I Σκηνογραφία: Kazuhiko Chiba I Μουσική: Harumi Ibe I Ηθοποιοί: Yujiro Ishihara, Hideaki Nitani, Ruriko Asaoka, Nobuo Kaneko, Shin Morikawa I Παραγωγή: Nikkatsu

Ο Μικάμι και ο Ισιζούκα, αστυνομικοί στη Γιοκοχάμα, κυνηγούν έναν ύποπτο σε μια υπόθεση ναρκωτικών. Αυτός ξεφεύγει και σκοτώνεται από ένα διερχόμενο φορτηγό. Αργότερα, οι ντετέκτιβ ανακρίνουν το Χιραόκα, μάρτυρα στην ίδια υπόθεση, αλλά εκείνος αρνείται να μιλήσει. Όταν αρπάζει το όπλο του Ισιζούκα ο Μικάμι αναγκάζεται να τον πυροβολήσει και τον σκοτώνει. Τέσσερα χρόνια μετά, ο Μικάμι έχει φύγει από το Σώμα και εργάζεται στην κατασκευή ενός φράγματος στα βόρεια της χώρας. Επιστρέφει, όμως, στη Γιοκοχάμα όταν μαθαίνει ότι η παλιά του αγαπημένη παντρεύτηκε τον Ισιζούκα, ο οποίος φαίνεται να είναι μπλεγμένος σε εκείνη την υπόθεση των ναρκωτικών… Ταινία δράσης σκηνοθετημένη από τον πολυβραβευμένο στη χώρα του Τόσιο Μασούντα, με πρωταγωνιστή το δημοφιλέστατο και πρόωρα χαμένο Γιουτζίρο Ισιχάρα. (Σάββατο 17/9, ώρα: 18.00)

Βίαιος μπάτσος/ Violent Cop/ Sono otoko, kyôbô ni tsuki
Μυθοπλασία, Ιαπωνία, 1989, έγχρ, 103΄

Σκηνοθεσία: Takeshi Kitano I Σενάριο: Hisashi Nozawa I Φωτογραφία: Yasushi Sasakibara I Σκηνογραφία: Masateru Mochizuki I Μοντάζ: Nobutake Kamiya I Μουσική: Daisaku Kume I Ηθοποιοί: Takeshi Kitano, Makoto Ashikawa, Hakuryu, Maiko Kawakami, Shigeru Hiraizumi I Παραγωγή: Sochiku-Fuji, Bandai
Ο Αζούμα είναι ένας βίαιος αστυνομικός, που φροντίζει την άρρωστη αδερφή του, την Ακάρι. Όταν ένας έμπορος ναρκωτικών βρίσκεται δολοφονημένος, ο Αζούμα ανακαλύπτει ότι στην υπόθεση εμπλέκεται και ένας άλλος αστυνομικός και φίλος του, ο Ιβάκι. Μετά το θάνατο του Ιβάκι, η κατάσταση γίνεται όλο και πιο ύποπτη. Ο Αζούμα τελικά πληροφορείται ότι τον Ιβάκι τον σκότωσε ο Κιγιοχίρο, τον οποίον και συλλαμβάνει. Οι άντρες του, όμως, απάγουν την Ακάρι, την αδερφή του Αζούμα… Το σκηνοθετικό ντεμπούτο του Τακέσι Κιτάνο στον κινηματογράφο. Ξεκίνησε ως κωμικός, χορευτής και ηθοποιός. Στις ταινίες του είναι χαρακτηριστική η χρήση της βίας. Το 1997 κέρδισε το Χρυσό Λιοντάρι στη Βενετία για την ταινία του Hana-bi. (Παρασκευή 16/9, ώρα: 22.00)

Θα πάρετε κάτι;/ Getting Any?/ Minnâ-yatteruka!
Μυθοπλασία, Ιαπωνία, 1994, έγχρ, 108΄
Σκηνοθεσία: Takeshi Kitano I Σενάριο: Takeshi Kitano I Φωτογραφία: Katsumi Yanagijima I Σκηνογραφία: Norihiro Isoda I Μοντάζ: Takeshi Kitano, Yoshinori Ohta I Μουσική: Senji Horiuchi, Hidehiko Koike I Ηθοποιοί: Dankan, Shoji Kobayashi, Tetsuya Yuki, Yuji Minakata, Ren Osugi I Παραγωγή: Office Kitano

Ο Ασάο είναι ένας ονειροπόλος μεσήλικας στο μυαλό του οποίου υπάρχει μόνο μια σκέψη: το σεξ. Στην προσπάθειά του να πραγματοποιήσει το «όνειρό» του μπλέκει σε διάφορες κωμικές περιπέτειες: ληστείες τραπεζών, κινηματογραφικές υπερπαραγωγές, πόλεμο συμμοριών και επιστημονικά πειράματα. Σατιρική κωμωδία, επεισοδιακή και υπερβολική κάποιες στιγμές, η ταινία περιέχει αναφορές στην τηλεοπτική καριέρα του Κιτάνο και στο παρελθόν του ως κωμικού, καθώς επίσης και στην ιαπωνική κοινωνία και τον κινηματογράφο. Ο διεθνούς φήμης Τακέσι Κιτάνο, γεννημένος στο Τόκυο το 1947, μας δείχνει εδώ μια άλλη πλευρά της προσωπικότητάς του. (Σάββατο 17/9, ώρα: 22.00)