Η Sharon Bezaly, το «δώρο του Θεού στο φλάουτο», όπως την αποκάλεσαν οι βρετανικοί Times, συμπράττει με την Κρατική Ορχήστρα

Θεσσαλονίκης στη συναυλία που θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 28 Ιανουαρίου 2011 και ώρα 21.00 στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης (Κτίριο Β’ ). Τη συναυλία θα διευθύνει ο Ερρίκος Φρεζής, πρύτανης σπουδών στο Πανεπιστήμιο των Τεχνών του Βερολίνου και διευθυντής του τμήματος Όπερας του Πανεπιστημίου.

Έντονα σκανδιναβική θα είναι η ατμόσφαιρα στο πρώτο μέρος της συναυλίας. Το πρόγραμμα θα ανοίξει η Σουίτα «Χόλμπεργκ» για ορχήστρα εγχόρδων, έργο 40 του νορβηγού συνθέτη Edvard Grieg (1843-1907). Ο Grieg συνέθεσε το έργο προς τιμήν του νορβηγού θεατρικού συγγραφέα Λούντβιγκ Χόλμπεργκ. Η σουίτα, η οποία αντιπροσωπεύει χορούς της εποχής μπαρόκ, κατά την οποία έζησε ο Χόλμπεργκ, γράφτηκε το 1884, αρχικά για πιάνο. Ένα χρόνο αργότερα ο συνθέτης ενορχήστρωσε το έργο του για ορχήστρα εγχόρδων.

Μετά την αριστουργηματική σουίτα του Grieg ακολουθεί το Κοντσέρτο για φλάουτο και ορχήστρα («Χοροί με τους ανέμους»), έργο 63 του Einojuhani Rautavaara (γεν. 1928). Εκ των σημαντικότερων συνθετών της Φινλανδίας, ο Rautavaara διαθέτει μια πλούσια εργογραφία, η οποία περιλαμβάνει συμφωνίες, κοντσέρτα, σονάτες, κουαρτέτα εγχόρδων, όπερες κ.ά. Το Κοντσέρτο, το οποίο θα παρουσιαστεί στη συναυλία, γράφτηκε το 1973 και αποτελεί ένα από τα πιο μεστά και περιεκτικά έργα του 20ου αιώνα για φλάουτο και ορχήστρα.

Η διακεκριμένη σολίστ Sharon Bezaly, η οποία παίζει με χρυσό φλάουτο 24 καρατίων, κατασκευασμένο ειδικά για εκείνη από τον οίκο Muramatsu, στην Ιαπωνία, θα εμφανιστεί στη σκηνή για το συγκεκριμένο Κοντσέρτο «οπλισμένη» με τέσσερα διαφορετικά φλάουτα!

Τη βραδιά θα κλείσει η Συμφωνία αρ. 101 σε ρε μείζονα («Το ρολόι») του Joseph Haydn (1732-1809) με τους χαρακτηριστικούς ρυθμικούς «χτύπους» στο αργό μέρος της. Η Συμφωνία γράφτηκε στο Λονδίνο το 1791 και δόθηκε εκεί σε πρώτη εκτέλεση στις 4 Μαρτίου 1974. Ανήκει στη σειρά των δώδεκα τελευταίων συμφωνιών, που έγραψε ο συνθέτης για τα δύο ταξίδια του στο Λονδίνο (1791 – 92, 1794 – 95).

ΟΙ ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Ο Ερρίκος Φρεζής διετέλεσε από το 2000 μέχρι το 2003 Πρώτος Διευθυντής της Φιλαρμονικής Ορχήστρας και της Όπερας του Freiburg (Γερμανία) πριν να διορισθεί τακτικός καθηγητής και διευθυντής του τμήματος Όπερας στο Πανεπιστήμιο των Τεχνών του Βερολίνου, όπου είναι και Πρύτανης Σπουδών.

Η σταδιοδρομία του ξεκίνησε το 1988 ως μουσικός προετοιμαστής στην Κρατική Όπερα της Βιέννης, όπου ήταν και βοηθός του μουσικού διευθυντή του Στούντιο Όπερας. Το 1990 μετέβη ως μουσικός προετοιμαστής στην Λαϊκή Όπερα της Βιέννης, το 1992 έγινε διευθυντής ορχήστρας και μουσικός προετοιμαστής στην Όπερα της Ulm, ενώ το 1994 ανέλαβε διευθυντής ορχήστρας και διευθυντής μουσικών σπουδών στην όπερα της Saarbrücken, διδάσκοντας παράλληλα στην εκεί Ανωτάτη Σχολή Μουσικής και στο Τμήμα Συγκριτικών Σπουδών του εκεί Πανεπιστημίου.

Στην πόλη αυτή ίδρυσε και τον συγκρότημα σύγχρονης μουσικής PanArte, με το οποίο πραγματοποίησε πρωτοποριακές καλλιτεχνικές εκδηλώσεις.

Περαιτέρω σημαντικοί σταθμοί στην σταδιοδρομία του: Συναυλίες με την Συμφωνική Ορχήστρα του BBC στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου, η Παγκόσμια Πρεμιέρα της Όπερας Viva la Vida του Μηνά Αλεξιάδη στο Φεστιβάλ της Φρανκφούρτης με το Ensemble Modern, οι πρωτοποριακές συναυλίες με έργα των Monteverdi και Nono με το Klangforum Wien στο Konzerthaus της Βιέννης καθώς και Eötvös και Scarlatti στο Φεστιβάλ της Ραδιοφωνίας της Δυτικής Γερμανίας, η Παγκόσμια Πρεμιέρα της Όπερας Vοyeur του Jörg Mainka στην Όπερα της Στουτγάρδης και η μετάδοση τής Παγκόσμιας Πρεμιέρας της όπερας swin swin του Tobias Schneid υπό την διεύθυνσή του από το τηλεοπτικό κανάλι 3SAT. Ως διευθυντής Όπερας μετακλήθηκε μεταξύ άλλων στο Teatro Massimo Bellini της Catania, στις Όπερες του Μάνχαϊμ, Στουτγάρδης, Βαϊμάρης, Γκράτς, Θεσσαλονίκης, την Όπερα Δωματίου Αθηνών, την Εθνική Λυρική Σκηνή, καθώς και Bienne και Soleure της Ελβετίας.

Ως συμφωνικός διευθυντής μετακλήθηκε για συναυλίες και ηχογραφήσεις από ορχήστρες όπως η Συμφωνική Ορχήστρα του BBC, η Συμφωνική Ορχήστρα Bellini στην Catania, η Συμφωνική Ορχήστρα της Ραδιοφωνίας του Saarbrücken, η Συμφωνική Ορχήστρα του Freiburg, το Πανεπιστήμιο της Ρώμης, η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών, η Δημοτική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, η Orchèstre d’Harmonie de Fribourg (Ελβετία) καθώς και στα Φεστιβάλ Ponte de Lima (Πορτογαλία), Hitzacker, Kurt Weill στο Dessau, Μενουχίν στο Gstaad, στην Biennale στο Ανόβερο και στο Théâtre du Châtelet του Παρισιού.

Η Sharon Bezaly, το «δώρο του Θεού στο φλάουτο», όπως την αποκάλεσαν οι Times του Ηνωμένου Βασιλείου, επιλέγηκε από το έγκυρο γερμανικό περιοδικό Klassik Echo ως «Δεξιοτέχνης της χρονιάς» για το 2002, ενώ το 2003 κέρδισε τον τίτλο «Νέα καλλιτέχνις της χρονιάς» στα Κλασικά Βραβεία των Καννών.

Το Classics Today τη θεωρεί «ασυναγώνιστη φλαουτίστα στον κόσμο σήμερα» και το περιοδικό International Record Review γράφει ότι «οι ηχογραφήσεις και οι συναυλίες της είναι κάτι παραπάνω από θρίαμβοι: είναι ο ορισμός του καλλιτεχνικού γεγονότος».

Μία από τους λίγους σολίστες φλάουτου αποκλειστικής απασχόλησης, η Sharon συμπράττει με κορυφαίες ορχήστρες και εμφανίζεται σε διεθνούς φήμης αίθουσες συναυλιών. Είναι η πρώτη μουσικός πνευστών η οποία διετέλεσε μόνιμη συνεργάτιδα της Residentie Orchestra της Χάγης την περίοδο 2007-2008 υπό τη διεύθυνση του μαέστρου Neeme Järvi.

Πρόσφατα ξεχώρισε: ως σολίστ στο φεστιβάλ London Proms με ραδιοτηλεοπτική κάλυψη και στη διοργάνωση «Last night of the Welsh proms» με τη Βασιλική Φιλαρμονική Ορχήστρα, καθώς και με τη Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ρότερνταμ και την Εθνική Ορχήστρα της Ισπανίας, στις συναυλίες στο Wigmore Hall και στο Concertgebouw του Άμστερνταμ και στα κοντσέρτα Musikverein της Βιέννης. Σύντομα θα πραγματοποιήσει περιοδείες στην Ισπανία, στην Ταϊβάν, στη Σιγκαπούρη, στην Αργεντινή και στην Αυστραλία.

Μέχρι σήμερα της έχουν αφιερωθεί δεκαεπτά κοντσέρτα διακεκριμένων συνθετών, τα οποία ερμηνεύει διεθνώς. Χάρη στον απόλυτο έλεγχο της κυκλικής αναπνοής, η Bezaly αγγίζει νέα όρια μουσικής ερμηνείας. Η Frankfurter Allgemeine Zeitung θεωρεί το εύρος του καλλιτεχνικού της διαμετρήματος αντίστοιχο με αυτό του David Oistrakh και του Vladimir Horowitz.

Παίζει με χρυσό φλάουτο 24 καρατίων, κατασκευασμένο ειδικά για την ίδια από τον οίκο Muramatsu, στην Ιαπωνία. Η ευρεία δισκογραφία της με τη δισκογραφική εταιρία BIS τής έχει χαρίσει τις μεγαλύτερες διακρίσεις της: Diapason d\’or (Diapason), Choc de la Musique (Monde de la Musique, Editor\’s Choice (Gramophone) και Stern des Monats (FonoForum).

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης είναι ένα από τα δύο σημαντικότερα συμφωνικά σχήματα της Ελλάδας. Το ρεπερτόριο που περιλαμβάνεται στο πρόγραμμά της ξεκινά από τη μουσική μπαρόκ και φθάνει μέχρι τις πρωτοποριακές συνθέσεις του 21ου αιώνα. Ιδρύθηκε το 1959 από τον Έλληνα μουσουργό Σόλωνα Μιχαηλίδη και κρατικοποιήθηκε το 1966. Πολλοί και σημαντικοί Έλληνες καλλιτέχνες ανέλαβαν τη διευθυντική «σκυτάλη» της.

Πρώτος ο ιδρυτής της και στη συνέχεια ο Γεώργιος Θυμής, ο Άλκης Μπαλτάς, ο Κάρολος Τρικολίδης, ο Κοσμάς Γαλιλαίας, ο Κωνσταντίνος Πατσαλίδης, ο Λεωνίδας Καβάκος και ο Μίκης Μιχαηλίδης. Σήμερα ο αριθμός των μελών της ορχήστρας ανέρχεται σε περίπου εκατόν είκοσι μουσικούς, με διευθυντή τον αρχιμουσικό Μύρωνα Μιχαηλίδη. Πέρα από τις τακτικές συμφωνικές της συναυλίες, καλύπτει ένα ευρύ φάσμα καινοτόμων καλλιτεχνικών δραστηριοτήτων, πραγματοποιώντας τακτικά παραστάσεις όπερας, μπαλέτου, με συνοδεία βωβού κινηματογράφου κλπ, δραστηριότητες που έχουν προσελκύσει νέο κοινό στην ορχήστρα κατά τα τελευταία χρόνια.

Στο πλαίσιο της διαμόρφωσης του μελλοντικού φιλόμουσου κοινού εντάσσεται η έντονη δραστηριότητά της με εκπαιδευτικές συναυλίες για παιδιά, νέους και όλη την οικογένεια. Ένας από τους βασικούς στόχους της ορχήστρας είναι η προβολή της ελληνικής μουσικής παρακαταθήκης με την παρουσίαση πολλών πρώτων εκτελέσεων πανελληνίως και παγκοσμίως. Στο ίδιο πλαίσιο εντάσσεται και η προώθηση νέων καλλιτεχνών, πολλοί από τους οποίους σήμερα είναι καταξιωμένοι στην ελληνική και διεθνή μουσική σκηνή. Πρωτοπορώντας στον ελληνικό μουσικό χώρο, ηχογραφεί με διεθνούς κύρους δισκογραφικές εταιρείες, όπως η BIS και η NAXOS.

Στις πρόσφατές της παραγωγές εντάσσεται η ηχογράφηση των Κοντσέρτων αρ. 3 και 4 του Μπετόβεν με σολίστα τον Aldo Ciccolini (ΕΜΙ Classics). Στον κατάλογο των Eλλήνων και ξένων αρχιμουσικών και σολίστ που έχουν συμπράξει με την Κ.Ο.Θ. συμπεριλαμβάνεται ένας μεγάλος αριθμός διάσημων προσωπικοτήτων: P. Domingo, J. Carreras, L. Pavarotti, S. Accardo, J. Anderson, V. Ashkenazy, P. Badura-Skoda, L. Berman, P. Fournier, B. L. Gelber, N. Gutman, J. Horenstein, A. Khatchaturian, L. Kogan, E. Kurtz, N. Magalov, M. Maisky, Ch. Mandeal, S. Mintz, W. Nelson, I. Pogorelich, R. Ricci, M. Rostropovich, G. Shaham, Y. Simonov, V. Spinakov, V. Tretjakov, Οδ. Δημητριάδης, Λ. Καβάκος, Κ. Κατσαρής, Θ. Κερκέζος, K. Πασχάλης, Δ. Σγούρος, M. Τιρίμος, Ε. Batiz, B. Berman κ.ά.

Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης πραγματοποιεί τις συναυλίες της στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Πέρα από τη συχνή και συστηματική παρουσία της σε πόλεις ολόκληρης της Βόρειας Ελλάδας, περιοδεύει σε όλο τον ελλαδικό χώρο. Εμφανίζεται ετησίως στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών και συμπράττει στα σημαντικότερα φεστιβάλ τόσο της χώρας όσο και του εξωτερικού (Φεστιβάλ Αθηνών-Ηρώδειο, Δημήτρια, Φιλίππων, Διεθνές Φεστιβάλ «Κύπρια»-Κύπρος, International Festival Zino Francescatti-Μασσαλία, Φεστιβάλ Ecléctic-Βαλένθια, κ.ά.).

Το Φεβρουάριο του 2007 η παραγωγή της ΚΟΘ “Impressions for saxophone and orchestra”, με σολίστα τον Θεόδωρο Κερκέζο, απέσπασε το βραβείο ποιοτικής δισκογραφίας Pizzicato “Supersonic” και προτάθηκε από τη NAXOS για δύο υποψηφιότητες βραβείων “Grammy”. Το Δεκέμβριο του 2007 πραγματοποίησε μια ιστορική συναυλία στην Αίθουσα Συναυλιών της Απαγορευμένης Πόλης του Πεκίνου, αφιερωμένη στο Ν. Καζαντζάκη, στο πλαίσιο του πολιτιστικού έτους της Ελλάδας στην Κίνα.

Τον Ιούνιο του 2008 κυκλοφόρησε στη διεθνή αγορά το νέο CD της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης με έργα του Ν. Σκαλκώτα, σε συνεργασία με τη δισκογραφική εταιρεία BIS, το οποίο περιλαμβάνει και πρώτες παγκόσμιες ηχογραφήσεις. Επίσης, τον Απρίλιο του 2009 κυκλοφόρησε το τρίτο CD της ορχήστρας με έργα του Ildebrando Pizzetti από την εταιρεία NAXOS, το οποίο αποτελεί παγκόσμια πρώτη ηχογράφηση έργων του Ιταλού συνθέτη. Το CD, με έργα εμπνευσμένα από την αρχαία ελληνική θεματολογία, απέσπασε την τιμητική διάκριση σε δισκογραφική εργασία ελληνικού ενδιαφέροντος που απένειμε τον Δεκέμβριο του 2009 η Ένωση Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών.

Toν Απρίλιο του 2009 η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης πραγματοποίησε μια ιστορική εμφάνιση στην αίθουσα Smetana Hall της τσεχικής πρωτεύουσας, συμπράττοντας με τη Φιλαρμονική Χορωδία της Πράγας και ερμηνεύοντας το Requiem του G. Verdi. Τον Νοέμβριο του 2009 εμφανίστηκε στην Ιταλία, στο Θέατρο Μαντσόνι στην Πιστόια και στο Θέατρο Βέρντι στη Φλωρεντία, ενώ τον Οκτώβριο του 2010 εμφανίστηκε στο Konzerthaus στο Βερολίνο