Από την πρώτη μας πρόβα ήδη, είχα φανταστεί το artwork του δίσκου μας. Για κάποιο λόγο καθ’όλη την διάρκεια της συνεργασίας μας με τον Χαιρέτη είχα στο μυαλό μου και εικόνες πέρα από ήχους. Θυμάμαι να πηγαίνω μια βόλτα και να βλέπω έναν εγκατελελημένο εξκαφέα σε ένα χωράφι και να παίρνω τηλέφωνο τον Γιάγκο και να του λέω πως βρήκα πού θα κάνουμε φωτογράφηση. Το αποτέλεσμα είναι αυτή η φωτογραφία να μας ακολουθεί στα tour και να βρίσκεται στο οπισθόφυλλο του νέου μας δίσκου.

Πριν 2.5 χρόνια περίπου βρέθηκα στην Κρήτη με την άρπα μου για να ηχογραφήσω με τον Ψαραντώνη. Βρέθηκαμε για καφέ με τον Χαιρέτη στα Ανώγεια και συζητώντας καταλήξαμε ό,τι και οι δύο ενδιαφερόμασταν να πειραματιστούμε ελεύθερα, χωρίς περιορισμούς και στόχους, καθαρά για το παίξιμο. Μερικούς μήνες μετά, την πρώτη φορά που παίξαμε, βγήκε το Intro, το πρώτο κομμάτι του δίσκου μας που το λέμε Draft.

Ο συνδυασμός μας έχει ενδιαφέρον σε διάφορα επίπεδα, από το ηχητικό, το οπτικό και των προσωπικοτήτων. Πέρα από τα ηχοχρώματα, το ενδιαφέρον στο συνδυασμό της άρπας και του λαούτου είναι πως κουβαλάνε και τα δύο έντονα στερεότυπα τα οποία καλούμαστε και θέλουμε να απομυθοποιήσουμε. Είναι κοινό μας στοιχείο να θέλουμε να παρουσιάσουμε μια άλλη οπτική των οργάνων αυτών. Άλλωστε στην πραγματικότητα το σχήμα μας αποτελείται από ηλεκτρικό λαούτο και ηλεκτρική άρπα.

Δεν προλάβαμε να τελειώσουμε την πρώτη πρόβα και είχαμε ήδη κανονίσει το πρώτο μας tour στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Αποκορύφωμα ήταν η συναυλία μας στο Vera Groningen θρυλικό venue που έχουν παίξει oι Nirvana, Neil Young, U2. Στις συναυλίες μας είχαμε θέσει σαν κανόνα να αφήνουμε χώρο για αυτοσχεδιασμό και να βλέπουμε ανάλογα με την μέρα, την διάθεσή μας και την διάθεση του κοινού πού οδηγούμαστε ηχητικά. Από ένα σημείο και μετά, κάπως άρχισαν να παίρνουν μορφή οι αυτοσχεδιασμοί μας και κατέληξαν να είναι δομημένα κομμάτια αλλά πάλι με αρκετό χώρο για αυτοσχεδιασμό. Έτσι, πήγαμε στο studio του Coti Κ. και ηχογραφήσαμε. Μετά από λίγο καιρό προσθέσαμε άλλα δύο κομμάτια στο studio του Νίκου Ασημάκη. Μετά από πολύ editing, mixing κι έχοντας ακούσει τα κομμάτια άπειρες φορές, πήγαμε ξανά πίσω στον Coti για το mastering.

Αν δεν ήμουν μέρος αυτού του δίσκου και τον άκουγα, θα ήθελα να έπαιζα σε αυτόν. Δημιουργήσαμε έναν όμορφο ηχητικό διάλογο μεταξυ δύο διαφορετικών μουσικών συστημάτων και προσεγγίσεων. Ο κόσμος του παραδοσιακής κρητικής μουσικής κι ο κόσμος της πειραματικής άρπας: Δυο κόσμοι φαινομενικά αταίριαστοι που όμως συνυπάρχουν και συμπληρώνουν ηχητικά ο ένας τον άλλον.

Βιογραφικά

Η Maria Christina Harper είναι avant garde αρπίστα με επιρροές από την ελληνική παραδοσιακή μουσική, την πειραματική σκηνή και τη και τη jazz. Σπούδασε με υποτροφία στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου κι απέκτησε το μεταπτυχιακό της στην μουσικοθεραπεία στο Roehampton University. Ίδρυσε το σόλο σχήμα MC & the 7 Pedals και κέρδισε το πρώτο βραβείο στο Διεθνή διαγωνισμό άρπας στην Ουαλία. Χρησιμοποιεί πρωτοποριακές τεχνικές στην άρπα και κυκλοφόρησε το album της Gluten Free, από την Valentine Records (UK) το 2017.  Διδάσκει στο University of Roehampton του Λονδίνου και είναι υποψήφια διδάκτορας στο τμήμα σύνθεσης του University of Surrey.

Ο Γιάγκος Χαιρέτης ασχολήθηκε με την μουσική από πολύ μικρή ηλικία, παίζοντας λαούτο κι άλλα Κρητικά παραδοσιακά όργανα. Μεγαλώνοντας στα Ανώγεια, γενέτειρα μεγάλων μουσικών όπως ο Ψαραντώνης και ο Νίκος Ξυλούρης, παράλληλα με τα κρητικά του ακούσματα, επηρεάστηκε από συγκροτήματα όπως οι Led Zeppelin, οι Doors και οι Deep Purple, γεγονός που δημιούργησε το ιδιαίτερο ύφος στο παίξιμο του λαούτου. Αυτό προσέλκυσε τον Γιάννη Αγγελάκα που τον κάλεσε να ηχογραφήσει μαζί του το album “Όσο κι αν δέρνει ο Άνεμος” (2012). Έχει εμφανιστεί σε πολλά μέρη στην Ελλάδα και έχει περιοδεύσει με το σχήμα Αγγελάκας και Επισκέπτες. 

***

Διαβάστε επίσης:

Draft: Νέο άλμπουμ από τους Hairetis Harper