Να τους συναντήσω, να συνομιλήσω μαζί τους και να με «αναλάβουν». Ήταν ξεκάθαρα μία πρόκληση. Το γεγονός ότι υπάρχει μία συμβουλευτική εταιρεία διαχείρισης ελεύθερου χρόνου, οι υπηρεσίες της οποίας κινούνται γύρω από τον άξονα της σύγχρονης τέχνης και του πολιτισμού και αφορούν σε ταξιδιώτες που επισκέπτονται την Αθήνα για προσωπικούς ή επαγγελματικούς λόγους, ξεπερνούσε όλα όσα γνώριζα μέχρι σήμερα για την απόλυτα εξατομικευμένη εμπειρία.

Από την Σοφία Μαυραντζά

Έτσι, για εμένα, όλα διαδραματίστηκαν την περασμένη Παρασκευή. Με την Αίγλη, υπεύθυνη για την περιήγησή μου, είχαμε ραντεβού στις 12 το μεσημέρι στο σταθμό μετρό του Ευαγγελισμού. «Πού θα πάμε;» της είπα. «Είναι έκπληξη» μου απάντησε για να σπεύσει να μου διευκρινίσει πως όλοι οι ενδιαφερόμενοι λαμβάνουν αναλυτικό πρόγραμμα περιήγησης. «Όσον αφορά σε εσένα και το εξατομικευμένο πρόγραμμά σου, υπολογίσαμε τα εξής: Το νεαρό της ηλικίας σου, τις σπουδές σου στην Αρχαιολογία, βάλαμε στο τραπέζι όλες τις εκθέσεις και αποφασίσαμε να είναι για εσένα μία έκπληξη η ξενάγησή σου». Και κάπως έτσι, οι άνθρωποι της In The Know ανέπτυξαν, ειδικά για εμένα, μια θεματική γύρω από τη σύγχρονη τέχνη στην Ελλάδα αλλά και την έννοια του αρχείου, η οποία δημιούργησε νοηματική σύνδεση και μια μοναδική αφήγηση!

Μέχρι να απολαύσω τον σύντομο περίπατο, ήμασταν ήδη έξω από την Gallery KALFAYAN, στο Κολωνάκι. Η πολυδιάστατη έννοια του «νήματος», όχι μόνο ως ένα υλικό πολιτισμικά και κοινωνικά φορτισμένο αλλά και εννοιολογικά ως ένα μέσο ένωσης μεταξύ δύο σημείων, βρίσκεται στο επίκεντρο της ομαδικής έκθεσης «Thread». Διεθνείς και Έλληνες καλλιτέχνες εκθέτουν τα έργα τους στην Ελλάδα, μια χώρα με ιστορία στην υφαντική και πλεκτική τέχνη, με ιδιαίτερες αναφορές του υλικού στη μυθολογία, στις επιστήμες και στην τέχνη.

Τι ανακάλυψα; Πόσες μνήμες μπορεί να ανασύρει το νήμα, πόσο στενά συνδεδεμένο είναι με τα παιδικά μας χρόνια, από τα παραμύθια, μέχρι το σπίτι της γιαγιάς τα καλοκαίρια. Ναι, είναι αλήθεια πως τα πλεκτά και τα υφαντά των αναμνήσεων μας αποτελούν αρχεία και τεκμήρια της πολιτιστικής μας κληρονομιάς. Το νήμα ενώνει, αποτελεί τον κρίκο που συνδέει τα σημεία του παρελθόντος με εκείνα του παρόντος και του μέλλοντος. Κατεβαίνοντας, παρέα με την gallery manager Γιούλη Καρατσίκη, στα «άδυτα» της Gallery, ένα συνωμοτικό βλέμμα ανταλλάξαμε με την Αίγλη και η έκπληξή μου έκδηλη: Τόσα έργα, τόσα βιβλία, τόσες αναφορές στην τέχνη, μία κατάσταση εν γένει τόσο σημειολογική, σε τόσα λίγα τετραγωνικά μέτρα.

Όταν η περιήγησή μας ολοκληρώθηκε, εκστασιασμένη ήδη, είπα στην Αίγλη: «Τι θα ακολουθήσει μετά από αυτό το μαγικό ταξίδι;». Η επαφή με την τέχνη, ειδικά όταν πρόκειται για μία tailor made εμπειρία, αποκτά μία ανεκτίμητη αξία και δημιουργεί ένα αδηφάγο αίσθημα ανακάλυψης.

Περπατήσαμε για λίγο στο ηλιόλουστο Κολωνάκι, για να φτάσουμε έξω από την Gallery CAN | Christina Androulidaki, στην οδό Αναγνωστοπούλου. Η διευθύντρια της Gallery, Χριστίνα Ανδρουλιδάκη, μας «εκπαίδευσε» με άρτιο τρόπο στη διεισδυτική ματιά της ατομικής παρουσίασης του έργου της Μαρίας Κριαρά The Pawnshop, το Ενεχυροδανειστήριο. Εξερευνώντας το εννοιολογικό έδαφος της πρακτικής της αρχειοθέτησης, η καλλιτέχνιδα αποπειράται να δημιουργήσει ένα νέο χώρο, μια μεταβαλλόμενη κατάσταση αναγέννησης των διηγήσεων του παρελθόντος. Χρησιμοποιεί οπτικά και γραπτά τεκμήρια, τα οποία αντλεί από έντυπες και ηλεκτρονικές πηγές, με σκοπό να απελευθερώσει τις εν λόγω διηγήσεις από τα κυρίαρχα σημαινόμενα, θίγοντας θέματα που έχουν να κάνουν με τη συλλογική μνήμη.

Τι ανακάλυψα; Πώς ένα φωτογραφικό τεκμήριο, μπορεί να αποτυπωθεί με το μολύβι τόσο πιστά ώστε να μοιάζει με καρτ ποστάλ, με πραγματική φωτογραφία. Πόσο εντυπωσιακό μπορεί να είναι το αποτέλεσμα. Πώς το παρελθόν καταφέρνει να αναβιώσει μέσα από το παρόν, χάρη στον γραφίτη. Εικόνες που υπάρχουν στο αρχείο αλλά δεν δημοσιεύθηκαν ποτέ, ξαναζωντανεύουν, μέσα από το βλέμμα και με την τέχνη της Μαρίας Κριαρά.

Και επίσης ανακάλυψα πως: «Every politician is an actor. Could be an astronaut. Of course, nobody compares with Jesus».

Τελευταίος μας σταθμός, η Gallery Eleftheria Tseliou, στην οδό Ηρακλείτου. Εκεί μας περίμενε η ίδια η Ελευθερία Τσέλιου, για να μας ξεναγήσει σε έναν ομολογουμένως ιδιαίτερο χώρο. Αυτός ο χώρος τέχνης έχει αφιερώσει το έργο του στην παρουσίαση ανερχόμενων Ελλήνων καλλιτεχνών, για να μεταμορφωθεί σε δημόσια βιβλιοθήκη, όπου οι επισκέπτες μπορούν να συναντήσουν μια σύγχρονη κάμαρα των θαυμάτων. Η σύλληψη και επιμέλεια του The library Show έγινε από τον Δαυίδ Σαμπεθάι και την Ελευθερία Τσέλιου, και η έκθεση μπορεί να θεωρηθεί μια εμπειρία αναζήτησης χαμένου θησαυρού, αφού ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να ξεφυλλίσει, να μυρίσει, να διαβάσει και να αγγίξει μοναδικές εκδόσεις, τις οποίες οι επιμελητές της έκθεσής δανείστηκαν από σημαντικά ιδιωτικά αρχεία και συλλογές όπως οι συλλογές των Marcel Duchamp – Richard Hamilton, Gerhard Richter, Nobuyoshi Araki, Gilbert and George, Yannis Tsarouchis και πολλών άλλων.

Τι ανακάλυψα; Τον ίδιο τον Ιούλιο Βερν: «Κύριε, είπα στον πλοίαρχο, σας ευχαριστώ, γιατί βάλατε αυτή την υπέροχη βιβλιοθήκη στη διάθεση μου. Υπάρχουν εδώ θησαυροί επιστήμης και θα ωφεληθώ πολύ απ’ αυτούς». Και μεγαλύτερη ανακάλυψη δεν έχω ξανακάνει.

Το συγκριτικό πλεονέκτημα της ομάδας της In The Know εστιάζεται στο γεγονός ότι απαρτίζεται από νέους, δημιουργικούς και καινοτόμους επαγγελματίες στο χώρο της αρχιτεκτονικής, του σύγχρονου design και της τέχνης, οι οποίοι επιθυμούν να διοχετεύσουν τις γνώσεις τους από τα πεδία της εξειδίκευσής τους στον τομέα του τουρισμού. Έτσι διαθέτει όλα τα «εργαλεία», ώστε να αναλάβει την εκπόνηση ημερήσιων προγραμμάτων (itineraries), στα οποία συμπεριλαμβάνονται προτάσεις για τις πολιτιστικές δράσεις που λαμβάνουν χώρα στην πόλη, αλλά και για τη διαμονή, το φαγητό, την ψυχαγωγία και τη μετακίνηση του επισκέπτη τις ημέρες παραμονής του σε αυτή, χαρτογραφώντας και αναδεικνύοντας με αυτόν τον τρόπο τη σύγχρονη Αθήνα, αναδεικνύοντας την Ελλάδα ως κορυφαίο τουριστικό προορισμό σε ετήσια βάση.


IN THE KNOW

Τζαφέρη 16, Γκάζι
t. +30 210 3411174, m. +30 698 6646969, e. [email protected]