Η πολύ γνωστή  έκθεση «Καραβάτζιο-Μπερνίνι. Το μπαρόκ στη Ρώμη», που αρχικά είχε προγραμματιστεί να κλείσει στις 7 Ιουνίου, θα πάρει παράταση μέχρι τις 13 Σεπτεμβρίου 2020. Η έκθεση είχε δεχτεί 85.000 επισκέπτες τις πρώτες τέσσερις εβδομάδες λειτουργίας της, πριν τελικά κλείσει λόγω της πανδημίας του Covid – 19. Στην έκθεση παρουσιάζονται περισσότερα από 70 έργα ζωγραφικής και γλυπτικής των Καραβάτζο, Τζαν Λορέντζο Μπερνίνι και συγχρόνων τους, τα οποία αποτελούν δάνεια από μουσεία και ιδιωτικές συλλογές από όλον τον κόσμο.

Ο Τaco Dibbits, διευθυντής του Rijksmuseum δήλωσε: «Είναι εξαιρετικά σημαντικό να ανοίξουμε ξανά το μουσείο στο κοινό. Σε αυτές τις εποχές, η τέχνη είναι ένας είδος σωτηρίας. Θα κάνουμε ό,τι καλύτερο μπορούμε για να είναι το μουσείο ένα ασφαλές και ευχάριστο περιβάλλον για όλους».

Michelangelo Merisi da Caravaggio, Narcissus, Rome, c. 1600 Canvas, 113.3 × 94 cm Rome, Gallerie Nazionali d’Arte Antica, Palazzo Barberini Inv. no. 1569; gift of Vasilij Bogdanovič Khvoschinskij, 1916 Photo: Gallerie Nazionali d’Arte Antica – Bibliotheca Hertziana, Max Planck Institute for Art History/Enrico Fontolan

Η ασφάλεια των επισκεπτών και του προσωπικού παραμένει η πρώτη προτεραιότητα του Rijksmuseum. Για το σκοπό αυτό, έχουν ληφθεί  μέτρα για να διασφαλιστεί ότι οι επισκέψεις στο μουσείο θα είναι ψυχαγωγικές, αλλά και ασφαλείς. Προς το παρόν, οι επισκέπτες θα γίνονται δεκτοί στο μουσείο μόνο με online προ-κράτηση εισιτηρίων. Το Rijksmuseum δημιούργησε ένα σύστημα εισιτηρίων με χρονομετρημένη είσοδο, σύμφωνα με το οποίο οι επισκέπτες μπορούν να επιλέξουν την ημερομηνία και την προτιμώμενη χρονοθυρίδα εισόδου κατά την κράτηση εισιτηρίων τους.

©Eddo Hartman

Το μπαρόκ στο επίκεντρο

Η έκθεση «Καραβάτζο-Μπερνίνι. Το μπαρόκ στη Ρώμη» τιμά την μπαρόκ τέχνη των αρχών του 17ου αιώνα: ο ζωγράφος Καραβάτζο και ο γλύπτης Μπερνίνι παρουσίασαν μια καινούργια καλλιτεχνική γλώσσα η οποία απέρριπτε την κομψότητα και προκαλούσε συναισθήματα. Παρουσιαζόμενα μαζί, τα έργα τους αφηγούνται την ιστορία μιας καλλιτεχνικής επανάστασης που ξεκίνησε στη Ρώμη και είχε απόηχο σε όλη την Ευρώπη. Αναδεικνύουν τη ριζική ανανέωση των τεχνών που έλαβε χώρα μεταξύ 1600 και 1640.

Το Formafantasma, το στούντιο του οποίου ηγούνται οι Σιμόνε Φαρεσίν και Αντρέα Τριμάρκι, κρύβεται πίσω από τον σχεδιασμό της έκθεσης και επέλεξε ένα εκλεπτυσμένο, λιτό ύφος που θέτει τα μπαρόκ έργα τέχνης στο επίκεντρο. Συνηθίζεται να παρουσιάζουν έργα των Καραβάτζιο και Μπερνίνι σε σκοτεινούς χώρους με φωτισμό που αποσκοπεί στη δημιουργία δραματικής έντασης. Αντιθέτως, στην έκθεση στο Rijksmuseum, οι Φαρεσίν και Τριμάρκι δημιούργησαν ένα σύγχρονο περιβάλλον για την τέχνη του 17ου αιώνα, με χρήση απαλών χρωματικών τόνων και υφασμάτων της Kvadrat. Τα συνήθως σκοτεινά έργα του Καραβάτζιο έχουν περιβληθεί με απαλότερα χρώματα για να υποβαθμιστεί η αντίθεσή τους με τους φωτεινούς λευκούς τοίχους του μουσείου.

Gian Lorenzo Bernini, Medusa, Rome, 1638–40 Marble with traces of original patina, h. 46 cm Rome, Musei Capitolini, Palazzo dei Conservatori Inv. no. MC 1166 © Pinacoteca Capitolina. Foto: Andrea Jemolo

Τα σημαντικά εκθέματα

Στα highlight της έκθεσης περιλαμβάνονται τα έργα του Καραβάτζιο «Νάρκισσος», «Αγόρι το οποίο μια σαύρα δάγκωσε» και «Η Στέψη με αγκάθια». Επίσης, τα γλυπτά του Μπερνίνι που εκτίθενται περιλαμβάνουν έργα του που σπανίως τίθενται σε δημόσια θέα, όπως τα «Βάκχος», «Άγιος Σεβαστιανός» και «Προτομή της Μέδουσας». Η έκθεση περιλαμβάνει και έργα των Λουντοβίκο και Ανίμπαλε Καράτσι, ο Γκουίντο Ρένι, η Αρτεμισία Τζεντιλέσκι και ο Νικολά Πουσέν, μεταξύ άλλων.


Κεντρική φωτογραφία θέματος: ©Eddo Hartman