Μια πρωτοποριακή οπτικοακουστική παράσταση για φωνή, σαξόφωνο, λούπες και ψηφιακές εικόνες. Συνειδητοποιημένη αβανγκάρντ για μια νέα ανάγνωση της αφροαμερικανικής ιστορίας.

H συνθέτρια, περφόρμερ και αυτοσχεδιάστρια Matana Roberts, από τις πιο εμβληματικές φυσιογνωμίες της σύγχρονης αβανγκάρντ, έρχεται στη Μικρή Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση στις 4 Νοεμβρίου 2016.

Στη μοναδική τέχνη της συνδυάζει την ισχυρή αφροαμερικανική της ταυτότητα με επιρροές από το πιο πρωτοποριακό πνεύμα της Βόρειας Αμερικής.

Με έμπνευση μια θρυλική μορφή της αφροαμερικανικής ιστορίας, μια σκλάβα με το ψευδώνυμο Coin Coin, η οποία αφού κέρδισε την ελευθερία της, οργάνωσε μια πρότυπη κοινότητα στη Λουιζιάνα, στην οποία πολλά χρόνια αργότερα ανατράφηκε ο παππούς της, η Ρόμπερτς σχεδιάζει ένα πολύπτυχο 12 δίσκων έχοντας ήδη ολοκληρώσει τα τρία πρώτα «κεφάλαια»: Gens de couleur libres (2011), Mississippi Moonchile (2013), River Run Thee (2015). Σε αυτή τη δουλειά της, για λογαριασμό της καναδικής ανεξάρτητης εταιρείας Constellation (Godspeed You! Black Emperor), χτίζει ένα χαλί ακουστικών ηχογραφήσεων, κειμένων και ηλεκτρονικών εφέ, ενώ ο αντίλογος έρχεται από το τραγούδι και το σαξόφωνο.

Κατά τη Ρόμπερτς, το τελευταίο της άλμπουμ είναι κυρίως φωνητικό και βαθιά αφηγηματικό μέσα από την πειραματική δομή του.

Η Ρόμπερτς μεγάλωσε στο Σικάγο και αυτοδίδακτη δραστηριοποιήθηκε στη μουσική και τα πολυμέσα. Μέλος της περίφημης τζαζ/αβανγκάρντ κοινότητας του Σικάγου (Association for the Advancement of Creative Musicians), αργότερα εγκαταστάθηκε στη Νέα Υόρκη και είναι πλέον ομότιμη υφηγήτρια σε πανεπιστημιακούς θεσμούς όπως οι Brecht Forum, Copeland, ICASP, Van Lier κ.α. Η ίδια, εντούτοις, θεωρεί πως η ουσιαστική της εκπαίδευση αποκτήθηκε σε προγράμματα ανοιχτών καλλιτεχνικών σπουδών σε δημόσια ιδρύματα. Πληθωρική προσωπικότητα με πολυεπίπεδα δείγματα γραφής, είχε βασικό ρόλο σε δύο κυκλοφορίες του γκρουπ Sticks and Stones, συνέχισε με έργα για σύνολα ή σόλο, κινήθηκε στην ποίηση, το θέατρο και το χορό (Merce Cunningham), όμως η παραγωγή Coin Coin μοιάζει να είναι το «έργο ζωής» της.

Συντελεστές

Matana Roberts: σαξόφωνο, φωνή, electronics και βίντεο

Όλες οι συνθέσεις είναι της Matana Roberts και έχουν κυκλοφορήσει από την caprustha/BMI.

ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ ΔΡΑΣΗ
Παρασκευή 4 Νοεμβρίου
Μετά τη συναυλία, συζήτηση του κοινού με τη Matana Roberts

Συντονισμός: Eric Lewis, Διευθυντής του IPLAI (Ινστιτούτο για τη Δημόσια Ζωή των Τεχνών και των Ιδεών), Καθηγητής Φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο McGill (Καναδάς)

Διαβάστε περισσότερα

Οι παραστάσεις της Ματάνα Ρόμπερτς συνδυάζουν προετοιμασμένο υλικό με ζωντανή ερμηνεία σαξοφώνου, τραγουδιού και βοκαλισμών. Οι μίξεις δεν είναι προκαθορισμένες, αλλά αποφασίζονται πάνω στη ροή, επί σκηνής.

Η Ρόμπερτς έχει συμπράξει με πλήθος ομότεχνών της, όπως είναι οι Rob Mazurek, Latasha Diggs, Pauline Oliveros, Jayne Cortez, Amina Claudine Meyers, καθώς και με κορυφαίους παλιότερους και νεότερους τζαζ μουσικούς, όπως οι Vijay Iyer, Antony Braxton, Roscoe Mitchell.

Η σχέση της με την Constellation δεν περιορίζεται στην κυκλοφορία των δικών της άλμπουμ, καθώς έχει συμμετάσχει επίσης σε ηχογραφήσεις των Godspeed You! Black Emperor και Thee Silver Mt. Zion Memorial Orchestra, που αποτελούν ιδρυτικά μέλη της καναδικής αναρχικής κολεκτίβας.

Η καθημερινότητά της είναι μοιρασμένη ανάμεσα στη δημιουργική και την εκπαιδευτική –με την ευρεία έννοια– ενασχόληση. Έχει πραγματοποιήσει μεγάλο αριθμό ομιλιών, εργαστηρίων και επισκέψεων σε πανεπιστήμια και σχολές.

Το 2014, η Ρόμπερτς τιμήθηκε με τα βραβεία Doris Duke Impact και Herb Alpert. Στο δεύτερο από τους δύο θεσμούς έχει υπάρξει άλλες 6 φορές υποψήφια για βράβευση.

Οι βιντεοπροβολές των παραστάσεών της αποσκοπούν στην ενοποίηση ήχου, εικόνας, δράσης και φυσικής σκηνικής παρουσίας. Είναι το κλειδί της σκηνοθεσίας μέσα σε ένα άνετο, αβίαστο γενικό πλαίσιο, ικανό συνεχώς να αναδιαμορφώνεται.

Η ίδια τονίζει: «Είμαι αφοσιωμένη σε μια εργασία που θυμίζει σε κάθε άνθρωπο ότι μπορεί να απλώσει το χέρι, να σηκωθεί, να έχει φωνή αδιαφορώντας για διακρίσεις… Σε έναν ιδεώδη κόσμο, η έννοια της “διαφοράς” είναι ψευδαίσθηση κατασκευασμένη για λόγους οικονομικών διαχωρισμών από μια ελιτίστικη λόγια ιεραρχία…»