Η Μαρίνα Αμπράμοβιτς (Marina Abramović) θα γράψει ιστορία το 2026 ως η πρώτη εν ζωή γυναίκα καλλιτέχνιδα που θα τιμηθεί με μια μεγάλη έκθεση στην Gallerie dell’Accademia στη Βενετία.
Η έκθεση «Marina Abramović: Transforming Energy», θα παρουσιαστεί από 6 Μαΐου 2026 έως τις 19 Οκτωβρίου 2026. κατά τη διάρκεια της 61ης Μπιενάλε Τέχνης της Βενετίας (Venice Biennale). Η έκθεση σηματοδοτεί τα 80ά γενέθλια της καλλιτέχνιδας και εγκαινιάζει έναν βαθύ διάλογο μεταξύ της πρωτοποριακής περφόρμανς τέχνης της και των αριστουργημάτων της Αναγέννησης που έχουν διαμορφώσει την πολιτιστική ταυτότητα της Βενετίας. Την επιμέλεια της έκθεσης έχει η Σάι Μπαϊτέλ (Shai Baitel), Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης (MAM) της Σαγκάης, σε στενή συνεργασία με την καλλιτέχνιδα.
Η έκθεση θα εκτυλίσσεται τόσο στις μόνιμες αίθουσες συλλογής του μουσείου όσο και στους προσωρινούς εκθεσιακούς χώρους του – κάτι που συμβαίνει για πρώτη φορά στην ιστορία του ιδρύματος – ενσωματώνοντας την πρακτική της Αμπράμοβιτς στην καρδιά της βενετσιάνικης κληρονομιάς.

Στον πυρήνα του, το “Transforming Energy” είναι μια συνάντηση μεταξύ παρελθόντος και παρόντος, υλικού και άυλου, σώματος και πνεύματος. Οι επισκέπτες προσκαλούνται να βιώσουν μια σειρά από διαδραστικά “Transitory Objects” – πέτρινα κρεβάτια και κατασκευές ενσωματωμένες σε κρυστάλλους – ξαπλώνοντας, καθισμένοι ή στέκοντας πάνω τους, ενεργοποιώντας αυτό που η Αμπράμοβιτς αποκαλεί «μετάδοση ενέργειας». Εμβληματικά έργα όπως τα “Imponderabilia” (1977), “Rhythm 0” (1974), “Light/Dark” (1977), “Balkan Baroque” (1997) και “Carrying the Skeleton” (2008) εμφανίζονται παράλληλα με προβολές πρώιμων παραστάσεων, ενώ νέα έργα που δημιουργήθηκαν για την περίσταση φέρνουν την δεκαετιών εξερεύνηση της αντοχής, της ευαλωτότητας και της μεταμόρφωσης σε έντονο ανάγλυφο.
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Ένα από τα σημαντικότερα έργα της έκθεσης είναι η παρουσίαση του έργου “Pietà” (με τον Ulay) (1983), το οποίο βρίσκεται σε άμεσο διάλογο με το έργο Pietà (περίπου 1575-76) του Τιτσιάνο, το τελευταίο, ημιτελές αριστούργημά του που ολοκληρώθηκε από την Palma Giovane. Αυτή η ιστορική αντιστοίχιση, στην 450ή επέτειο του έργου Pietà του Τιτσιάνο, αναδιατυπώνει τις αναγεννησιακές τυπολογίες της θλίψης, της υπέρβασης και της λύτρωσης μέσα από ένα σύγχρονο πρίσμα και υπογραμμίζει τον διαχρονικό ρόλο του ανθρώπινου σώματος ως τόπου, τόσο πόνου όσο και πνευματικής ανύψωσης.
Πηγή: gallerieaccademia.it
Photo Credit: Clara Melchiorre, via gallerieaccademia.it