Οι θρησκευτικοί διχασμοί πάντα αποτελούσαν αφορμή για πολέμους και αιματηρές συγκρούσεις, από την περίοδο των Σταυροφοριών που στο όνομα του Θεού αλληλοσκοτώνονταν χριστιανοί και μουσουλμάνοι μέχρι τη νύχτα του Αγίου Βαρθολομαίου κατά την Αναγέννηση οπότε και έλαβε χώρα η σφαγή των Γάλλων προτεσταντών (Ουγενότων) από τους Καθολικούς στο Παρίσι στις 24 Αυγούστου 1572, ανήμερα του Αγίου Βαρθολομαίου. Και ύστερα από την προσπάθεια εκχριστιανισμού των Ιαπώνων που κατέληξε σε φριχτά βασανιστήρια μέχρι την εξολόθρευση και αλληλοεξόντωση Καθολικών και Προτεσταντών στην Ιρλανδία, σχετιζόμενη και με πολιτικές εκφάνσεις. Η Λουίζ Κένεντι, Ιρλανδή η ίδια, αυτό πραγματεύεται σε αυτό το εξαιρετικά συγκινησιακά φορτισμένο βιβλίο μέσα από την φωνή και την προσωπικότητα της πρωταγωνίστριάς της Κούσλα Λάβερι.

Η Ιρλανδία έχει πλούσια λογοτεχνική παραγωγή, είναι μια χώρα με πλούσια παράδοση τόσο στη λογοτεχνία όσο και στο θέατρο και θα μπορούσε κανείς να ομολογήσει πως αν και Βόρειοι μοιάζουν πολύ με ανθρώπους του Νότου ως προς την εξωστρέφεια, την φιλικότητα και τη ζωντάνια που εκπέμπουν. Η Ιρλανδία ωστόσο τα τελευταία χρόνια χτυπήθηκε καίρια από πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά προβλήματα, τα οποία ξεπέρασε με πολύ κόπο και ισχυρό τίμημα. Η Ιρλανδία, με την πλούσια ιστορία της και την μυθολογία της, ίσως άγνωστη στους πολλούς, έχει κυρίαρχη συμβολή στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά. Η Ιρλανδία είναι από τις χώρες εκείνες που έχουν χαρίσει στο παγκόσμιο λογοτεχνικό στερέωμα προσωπικότητες όπως ο Τζέιμς Τζόις, ο Όσκαρ Ουάιλντ, ο Σάμουελ Μπέκετ, ο Τζόρτζ Μουρ αλλά και οι πιο σύγχρονοι Τζον Μπάνβιλ, Αν Γκρίφιν, Colm Toibin, Άννα Μπερνς και Μάϊκ Μακόρμακ. Η Λουίζ Κένεντι λοιπόν πορεύεται σε αυτό το ένδοξο μονοπάτι με τις διακρίσεις που έχει ήδη λάβει και την εντάσσουν στην ιρλανδική σχολή.

Προσπαθώντας να επιβιώσει κανείς σε ένα περιβάλλον τοξικό εν μέσω ταραχών

Είναι εξαιρετικά επώδυνο και οδυνηρό να προσπαθείς να ζεις σε μια χώρα όπου όλα μυρίζουν μπαρούτι και κάθε μέρα είναι κρίσιμη για να μην βρεθείς στο λάθος σημείο τη λάθος στιγμή και πέσεις θύμα βάναυσων πρακτικών που οδηγούν σε στυγνές δολοφονίες ανθρώπων, όπως αυτή του Μάικλ Άγκνιου. Η συγγραφέας περιγράφει στιγμές αγωνίας και φόβου για μια δασκάλα την Κούσλα, η οποία μάλιστα κατηγορείται για συμμετοχή σε πράξεις τρομοκρατίας ενώ την ημέρα διδάσκει σε Καθολικό σχολείο και είναι υπεύθυνη για πολλά παιδιά, τα οποία ενδεχομένως να αντιμετωπίζουν και προβλήματα ακραίας φτώχειας. Δίνει έναν καθημερινό αγώνα, όχι πάντα κάτω από τις πιο εύκολες συνθήκες και λόγω της ηλικίας της, είναι μόλις 24 χρονών, δρα κάτω από έναν ενθουσιώδη πλην επικίνδυνο για εκείνην παρορμητισμό. Είναι όμως μια κοπέλα γενναία και περήφανη, ένα κορίτσι που καθρεφτίζει την κοινωνία της Ιρλανδίας, ειδικά στην επαρχία μιας και ζει σε μια περιοχή κοντά στο Μπέλφαστ, στο επίκεντρο δηλαδή των ταραχών.

Η συνάντησή της με τον Προτεστάντη δικηγόρο Μάικλ Άγκνιου είναι ένα στοίχημα τόσο για την ίδια όσο και για εκείνον, μια γνωριμία που δείχνει να μην έχει μέλλον ακόμα πριν ξεκινήσει, είναι η αγάπη που προσπαθεί να υπερκεράσει και να ξεπεράσει τα εμπόδια των διαφορών τους. Είναι αυτές οι διαφορές που αφορούν τους ίδιους μιας και το εξωτερικό περιβάλλον και οι εξωγενείς παράγοντες είναι αυτοί που θα διαδραματίσουν πρωταρχικό ρόλο, σχόλια και διάφορες φήμες θολώνουν το τοπίο και οι δύο τους βρίσκονται στο επίκεντρο σχολιασμών. Η συγγραφέας, μέσω της Κούσλα, θα αναδείξει ένα κατά κύριο λόγο κοινωνικό φαινόμενο καθώς η περίπτωσή τους θυμίζει πολύ εκείνο των κοινωνικών ανισοτήτων μεταξύ πλούσιων και φτωχών που απασχολεί συγγραφείς από γεννήσεως κόσμου.

Η Κένεντι όμως με την αιχμηρή πένα της θα θίξει και το ζήτημα του αλκοολισμού και της βίας, ένα άλλο καίριο κοινωνικό φαινόμενο απόρροια της ανισορροπίας που επικρατεί στο ενδοοικογενειακό περιβάλλον με τις διαφωνίες ανάμεσα στο ζευγάρι να επηρεάζουν την ομαλή διαβίωση των παιδιών, τα οποία είναι συνήθως και τα εξιλαστήρια θύματα των γονέων τους. Αυτό προκύπτει και από την παρέμβαση της Κούσλα σε πολλές περιπτώσεις όπου διαγιγνώσκει προβλήματα, στα οποία κάνει αναφορά στο σχολείο όπου εργάζεται με απώτερο και μόνο σκοπό να βοηθήσει. Δεν εργάζεται όμως μόνο στο σχολείο αλλά και στο κοινωνικό παρατηρητήριο, στο μπαρ του αδελφού της, όπου σερβίρει τα βράδια γίνεται μάρτυρας διαφόρων συζητήσεων και αντεγκλήσεων, εκεί ουσιαστικά διαφαίνεται η αληθινή ταυτότητα των ανθρώπων όπου υπό την επήρεια μέθης ξεδιπλώνουν το πραγματικό τους πρόσωπο.

Όπως οι περισσότεροι συγγραφείς, έτσι και η Κένεντι αυτό με το οποίο καταπιάνεται είναι η ανάλυση του ανθρώπινου χαρακτήρα, τα τρωτά σημεία και οι αδυναμίες του σύγχρονου ανθρώπου έτσι όπως διαμορφώνονται και μέσα από τις κοινωνικές ζυμώσεις κάθε εποχής. Αυτά τα στοιχεία και αυτά τα δεδομένα, τα οποία άλλωστε και πραγματεύονται στα βιβλία της με το δικό της ξεχωριστό τρόπο, είναι και η πεμπτουσία της αφηγηματικής δεξιοτεχνίας της πέρα από την πλοκή με την οποία ντύνει τις ιστορίες τους. Οι πρωταγωνιστές εξάλλου αντανακλούν τις προσωπικότητες και την ψυχοσύνθεση των ίδιων των συγγραφέων ενώ οι άνθρωποι τους οποίους περιγράφουν είναι αυτοί που κυκλοφορούν ανάμεσά μας, άνθρωποι της διπλανής πόρτας με τα δικά μας χαρακτηριστικά, άνθρωποι κοινοί, ταπεινοί και ευάλωτοι, άνθρωποι σε κρίση που αναζητούν λύσεις.

Αποσπάσματα από το βιβλίο

“Μια νευρική περίπολος, στρατιώτες που προχωρούσαν σκυμμένοι, ο τελευταίος άντρας – αγόρι, στην πραγματικότητα – να σαρώνει το πεζοδρόμιο με το όπλο του περπατώντας προς τα πίσω”

“Δύο Καθολικοί πολίτες πυροβολήθηκαν και σκοτώθηκαν σ’ ένα σπίτι στο συγκρότημα εργατικών κατοικιών Μάουντ Βέρνον, στο βόρειο τμήμα της πόλης. Η Προτεσταντική Ομάδα Κρούσης, έχει αναλάβει την ευθύνη”

Διαβάστε επίσης:

Λουίζ Κένεντι – Υπερβάσεις: Μια συγκινητική ιστορία από την περίοδο των Ταραχών στην Ιρλανδία