Τρίτος σταθμός της έκθεσης «Άλκης Πιερράκος. Lepanto: Η Ναυμαχία της Ναυπάκτου», μετά το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης στη Θεσσαλονίκη (10.10.2014-10.01.2015) και το Μουσείο Μπενάκη / Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα στην Αθήνα (5.02-28.03.2015) είναι το Λατινικό Παρεκκλήσι στο Παλαιό Φρούριο Κέρκυρας, από τις 8 Απριλίου έως τις 14 Ιουνίου. Η έκθεση προγραμματίζεται να παρουσιαστεί και στη Ναύπακτο το φθινόπωρο, κατά την επέτειο της Ναυμαχίας.

Το σημαντικότατο αυτό ιστορικό γεγονός που έλαβε χώρα τον Οκτώβριο του 1571, παρουσιάζεται από τον Άλκη Πιερράκο, με γρήγορες όσο και στιβαρές πινελιές σινικής μελάνης σε χαρτί, με το Ιόνιο Πέλαγος ως αφαιρετικό σκηνικό και τη ζωγραφική του ως αφηγηματική και εικονοπλαστική δύναμη. Τα σχέδια «εικονογραφούν» την κρίσιμη για την εξέλιξη του ευρωπαϊκού πολιτισμού Ναυμαχία της Ναυπάκτου, η οποία καθόρισε εν πολλοίς την Ευρωπαϊκή τύχη και ιστορία μετά από τη σύγκρουση των δυνάμεων του χριστιανικού δυτικού κόσμου και του Ισλάμ.

Την έκθεση συνδιοργανώνουν το Κρατικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου.   

Απόσπασμα από το επιμελητικό κείμενο

«Σε μια περίοδο που η υφήλιος ολόκληρη, ιδιαίτερα η Μεσόγειος, γνωρίζει πολέμους, βιαιοπραγίες, τρόμο, κοινωνικές και πολιτικές ανατροπές, οικονομικά αδιέξοδα, καταργήσεις και επαναπροσδιορισμούς αξιών, θρησκευτικό φανατισμό, το έργο του Α. Πιερράκου υπενθυμίζει ότι ο εικαστικός λόγος έχει την ικανότητα να λειτουργεί σε ένα ψυχολογικό και κοινωνικό επίπεδο, αφού επικαιροποιεί την ιστορική μνήμη, μεταφέρει μηνύματα και διεγείρει το συναίσθημα (….) Τα σχέδια της ναυμαχίας παραπέμπουν στις σημερινές, καθημερινές πια εικόνες άγριων συγκρούσεων και αποτρόπεων πράξεων, με δραματικές επιπτώσεις και πολλά αθώα θύματα σε όλο τον πλανήτη. Η ευρωπαϊκή παιδεία και συνείδηση του Άλκη Πιερράκου σε συνδυασμό με τη βίαιη και αναπόφευκτη επικαιρότητα, «πυροδότησαν» πιθανόν τη δημιουργία αυτών των έργων. Μέσα από την εμμονή στην απόδοση της κίνησης, την επανάληψη του θέματος, τη δυναμική των σχημάτων και των γραμμών, την αντίθεση φωτός και σκιάς, λευκού και μαύρου, τα σχέδια προσομοιάζουν σε κινηματογραφική προβολή, που παραπέμπει σε ένα νοητό τόπο, ένα απότατο χρόνο που συμπίπτει με την αρχή της ιστορίας του ανθρώπινου είδους».

Επιμέλεια έκθεσης: Κατερίνα Κοσκινά, Ιστορικός Τέχνης -Μουσειολόγος
Συντονισμός έκθεσης: Αλέξανδρος Παπαγιάννης-Καθηγητής Ε. Μ. Πολυτεχνείου, Άννα Μυκονιάτη, Ιστορικός Τέχνης-Επιμελήτρια ΚΜΣΤ

Η έκθεση πραγματοποιείται υπό την αιγίδα του Δήμου Κέρκυρας, με τη συνεργασία της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κέρκυρας, και την υποστήριξη της Association pour la Promotion de l’ Oeuvre d’ A. Pierrakos και του κ. Σπύρου Φλαμπουριάρη.

Βιογραφικό σημείωμα Άλκη Πιερράκου

O Άλκης Πιερράκος γεννήθηκε στις 21 Νοεμβρίου 1920 στη Θεσσαλονίκη. Μέχρι το 1947 έζησε στη Γιουγκοσλαβία, στη Θεσσαλονίκη και στην Αθήνα. Σπούδασε στη Gewerbeschule της Βασιλείας (1948-1952), στη Slade School of Fine Art και στη Central School of Arts and Crafts του Λονδίνου, όπου γνωρίστηκε και συνδέθηκε με τον Oskar Kokoschka. Το 1954 εγκαταστάθηκε μόνιμα στο Παρίσι, όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα. Από το 1980 περνά μεγάλα χρονικά διαστήματα στον Οξύλιθο της Εύβοιας. Υπήρξε μέλος και συντονιστής της ομάδας “La Ligne et le Signe” («Η Γραμμή και το Σημείο»), που είχε σκοπό να συνδυάσει τους περιορισμούς του σχεδίου με την ελευθερία του χρώματος. Το 1995 ιδρύθηκε στο Παρίσι η “Association pour la Promotion de l’ Oeuvre d’ A. Pierrakos” (APOAP – «Εταιρεία για την προώθηση του έργου του Άλκη Πιερράκου»).

Έχει παρουσιάσει τα έργα του σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.