“Η Αφροδίτη με τη γούνα ” του αμερικανού θεατρικού συγγραφέα Ντέιβιντ Άιβς, θα παρουσιαστεί στο Θησείον, ένα θέατρο για τις τέχνες σε σκηνοθεσία Γιώργου Οικονόμου.

 

Η αστεία, σέξι, ευφυής ιστορία που απέσπασε βραβείο Τόνι καθώς και πλήθος άλλων βραβείων στο Μπρόντγουέι έρχεται να σαγηνεύσει και να «εξάψει» το ελληνικό κοινό αυτόν τον θεατρικό χειμώνα… Ο Γιώργος Οικονόμου, μετά τον “Ιβάν και τα σκυλιά” και το “Σέρλοκ Χολμς” και “ο Σκύλος των Μπάσκερβιλ”, σκηνοθετεί το Η Αφροδίτη με τη γούνα με δύο από τους πιο ταλαντούχους ηθοποιούς της νέας γενιάς, τη Βίκυ Παπαδοπούλου και τον Γιώργο Παπαγεωργίου, στους πιο κωμικούς και παράλληλα τολμηρούς τους ρόλους…

Το θεατρικό έργο του David Ives έγινε πρόσφατα ταινία από τον Ρομάν Πολάνσκι και θα προβληθεί στις ελληνικές αίθουσες τον χειμώνα.

Ο Τόμας, φέρελπις θεατρικός συγγραφέας και σκηνοθέτης, έχει πρόσφατα γράψει το έργο “Η Αφροδίτη με τη γούνα”, μια διασκευή του παλιού μυθιστορήματος Venus in Furs του αυστριακού Λέοπολντ Βον Μαζόχ, βιβλίο από το οποίο βγήκε ο όρος «μαζοχισμός». Αναζητά μια νέα, όμορφη, θελκτική και εύστροφη ηθοποιό για την κεντρική ηρωίδα. Δε ζητάει πολλά, αλλά καμία δεν πληρεί τους όρους… Ώσπου εμφανίζεται σα σίφουνας η Βάντα, μια νεαρή ηθοποιός εντελώς αντισυμβατική, εντελώς λάθος για το ρόλο και εντελώς αποφασισμένη να πρωταγωνιστήσει στην Αφροδίτη με τη Γούνα.

Και το παιχνίδι αρχίζει. Όρια ξεπερνιούνται, οι ρόλοι θύτη και θύματος αλλάζουν με καταιγιστικούς ρυθμούς. Ο εκκωφαντικός κρότος της εκρηκτικής τους σχέσης δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητος. Γοητευτικό και σκοτεινά αστείο, κάτι ανάμεσα σε δράμα που σε ταράζει και κωμωδία που σε διασκεδάζει, “Η Αφροδίτη με τη γούνα”αποτελεί μια εντυπωσιακή διείσδυση στην τέχνη της υποκριτικής μέσα κι έξω απ’ τη σκηνή.

Η ταυτότητα της παράστασης
Μετάφραση:Δάφνη Οικονόμου
Σκηνοθεσία:Γιώργος Οικονόμου
Σκηνικά – κοστούμια:Κώστας Βελινόπουλος
Μουσική επιμέλεια:Γιώργος Οικονόμου
Φωτισμοί:Γιάννης Δρακουλαράκος
Βοηθός Σκηνοθέτη:Παναγιώτης Καφούσιας
Παίζουν οι ηθοποιοί:Βίκυ Παπαδοπούλου, Γιώργος Παπαγεωργίου
Σε
συμπαραγωγή με τη Λυκόφως του Γιώργου Λυκιαρδόπουλου

Σημείωμα συγγραφέα
Τι θα μπορούσε να είναι πιο ταιριαστό από το να παίζεται το έργο μου “Η Αφροδίτη με τη γούνα” στο σπίτι του Διόνυσου, της Αφροδίτης και των Βακχών; Ετσι και αλλιώς, μάλλον κάπου υπάρχει μια «θεά» στο έργο. Μια θεά τουλάχιστον, που κρύβεται και στοιχειώνει τη δράση του. Γίνονται αναφορές στις Βάκχες του Ευριπίδη κατά τη διάρκεια του έργου, πράγμα διόλου τυχαίο, εφόσον υπάρχουν πολλές ομοιότητες μεταξύ του σπουδαίου κλασσικού κειμένου και του “Venus Im Pelz” του Λεοπόλδου φον Ζάχερ-Μάζοχ, από το οποίο άντλησα υλικό για το θεατρικό μου.


Αγαπούσα πάντα και με συνέπαιρναν τα έργα του αρχαίου αθηναϊκού θεάτρου. Η πληρότητα της πλοκής, ο ωκεανός των συναισθημάτων, το μίγμα της ποίησης και καθημερινού ρεαλισμού, η αμεσότητα του δράματος – όλα ασκούν ακόμα μαγεία μέσα μου.


Στην πραγματικότητα, πριν είκοσι χρόνια έμαθα αρκετά ελληνικά για να μπορώ να διαβάζω
Ευριπίδη στο πρωτότυπο κείμενο – μόνο που η ζωή με προσπέρασε, έτσι ώστε έμεινα με λίγα μόνο απομεινάρια εκείνων των ελληνικών. Είναι ένα από τα σχέδια μου όταν γεράσω να επανέλθω στα ελληνικά και να τα ξαναμάθω ώστε να μπορώ να “ξανα-επισκεφτώ” τον Σοφοκλή, τον Αισχύλο και φυσικά τον Ευριπίδη. Θέλω ελπίζω ότι οι τρεις τους – αλλά και οι Θεοί, ειδικά ο Διόνυσος- θα δουν με αγάπη το έργο μου και ειδικά αυτήν την παραγωγή.

Ίσως ο κι Αριστοφάνης να ξεπροβάλει χαμογελαστός από το βάθος για να δει τι παίζεται στη σκηνή απόψε.

Μέχρι τότε, Ηail Αφροδίτη!
David Ives

Σημείωμα σκηνοθέτη
Ακρόαση για ένα ρόλο. Έναν συναρπαστικό γυναικείο ρόλο. Νεαρά ηθοποιός ψάχνει για δουλειά, νεαρός σκηνοθέτης-συγγραφέας ψάχνει για νεαρά ηθοποιό. Ψάχνει και δεν βρίσκει. Το έργο του Ντέιβιντ ‘Αιβς “Η Αφροδίτη με τη γούνα” περιγράφει αυτήν ακριβώς τη διαδικασία με κείμενο αναφοράς το ομώνυμο μυθιστόρημα του Λεοπόλδου Σαχερ Μαζόχ, του συγγραφέα του 19ου αιώνα από το όνομα του όποιου βγήκε ο όρος μαζοχισμός. Η διαδικασία της ακρόασης μοιάζει στρωτή και οριοθετημένη. Οι ρόλοι διακριτοί. Το παιχνίδι όμως που θα παιχτεί πάνω σε ένα καμβά στερεοτύπων, κρυφών κι «αμαρτωλών» προσωπικών επιθυμιών, ακραίων διεκδικήσεων, λαγνείας και διαστροφής ανατρέπει κάθε προηγούμενο κανόνα.

“Η Αφροδίτη με τη γούνα” είναι ένα έργο γραμμένο με σπάνια τεχνική μαεστρία, διεισδυτικότητα και χιούμορ. Ένα έργο που μέσα από μια «απλή» ακρόαση στήνει ένα πολύ περιπετειώδες, επικίνδυνο αλλά και πικάντικο ταξίδι. Οι χαρακτήρες ταξιδεύουν στον χρόνο και στους πλέον μύχιους πόθους τους. Διεκδικούν τα πάθη τους και συγκρούονται για τη λύτρωση με κομψότατη πάντα βαρβαρότητα.

Τα πάντα σκηνοθετούνται κι όμως τίποτα δεν είναι απόλυτα στέρεο σ’ αυτό το έργο. Το θύμα σκηνοθετεί τον θύτη κατασκευάζοντας ένα αισθησιακό σκηνικό υποταγής και συχνά ανεξέλεγκτης βίας που μας ταξιδεύει από τα σανατόρια της Τρανσυλβανίας του1870 σε μια καταιγίδα κι ένα στούντιο στο σημερινό Μανχάταν… κι από κει στο θέατρο Θησείο. Το επικίνδυνο φλερτ με τη βία, το φετίχ και την υποταγή υπηρετεί επικινδύνως υψηλα ιδεώδη και διεκδικεί τις δάφνες μιας ρομαντικής διαχρονικότητας. Τη διαχρονικότητα της Αφροδίτης. Της Αφροδίτης με τη γούνα. Very Kinky!
Γιώργος Οικονόμου

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα
David Ives

O Ντέιβιντ Άιβς γεννήθηκε στο Σικάγο το 1950. Σπούδασε στο Northwestern University και αργότερα στο Yale School of Drama συγγραφή θεατρικού έργου. Στη δεκαετία του 1990 έγραφε στο New York Times Magazine, στο The New Yorker και σε άλλα έντυπα.

Το πρώτο του έργο, με τίτλο Canvas ανέβηκε το 1972 και τρία χρόνια αργότερα ακολούθησε το Saint Freud. Στα τέλη του 1980, άρχισαν να παίζονται μονόπρακτες κωμωδίες του στο ετήσιο φεστιβάλ του Manhattan Punch Line. Το 1993 άλλες μονόπρακτες κωμωδίες του παίζονταν με τεράστια επιτυχία για 606 παραστάσεις.

Ακολούθησαν πολλά έργα με αποκορύφωμα το 2008, όταν δύο έργα του είδαν το φως της σκηνής στη Νέα Υόρκη Is He Dead? και New Jerusalem.

Το 2010 έγραψε το έργο “Η Αφροδίτη με τη Γούνα” που παίχτηκε με μεγάλη επιτυχία στο Classic Stage Company. Το 2011 το έργο ανέβηκε εκ νέου στο Broadway, στο Manhattan Theatre Club και στη συνέχεια μεταφέρθηκε με τους ίδους ηθοποιούς στο Lyceum Theatre. “Η Αφροδίτη με τη γούνα” μεταφέρθηκε πρόσφατα και στον κινηματογράφο από τον Ρομάν Πολάνσκι, παίχτηκε μάλιστα στο Φεστιβάλ Καννών 2013.

Το 2001 άρχισε να ασχολείται με την παιδική λογοτεχνία γράφοντας το Monsieur Eek. Ακολούθησαν τα έργα Scrib (2005) και Voss (2008).

Λίγα λόγια για τον σκηνοθέτη
Γιώργος Οικονόμου

Σπούδασε και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο της Οξφόρδης: Φιλοσοφία,Πολιτικές Επιστήμες και Οικονομικά (Oxford University-PPE BA,MA). Ακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές σκηνοθεσίας στο Bristol Old Vic Theatre School. Στο θέατρο ήταν βοηθός σκηνοθέτη των: Adrian Noble, Anthony Page, Christopher Dennys, Bill Bufery, Glen Watford, Michael Cacoyiannis. Ηταν Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου (2006-2010). Δίδαξε υποκριτική στο Βristol Old Vic. Ηταν ιδρυτής και καλλιτεχνικός διευθυντής του διεθνούς Observer Oxford Theatre Festival.

Εχει σκηνοθετήσει τις παραστάσεις: Pillars of the Community (Bristol Theatre Royal), Ηλέκτρα (Oxford Playhouse), The Tutor (Oxford), Οιδίπους Τύραννος (Bristol Old Vic), The Line (Bristol Old Vic), Perlimplin and Belissa (Burton Theatre), The Bear – Jubilee (Bristol Old Vic), To XΙΤ (Θέατρο Κάππα, με τον Δημήτρη Χορν), Επτά επί Θήβας (συν-σκηνοθεσία με τον Γιάννη Τσαρούχη), Γάμος και Συνουσία (Θέατρο Πολύτεχνο), Εγκλήματα Καρδιάς (Θέατρο Πανελλήνιο), Γιατί να Ερωτεύονται οι Ανόητοι (Θέατρο Κάβα), Φωνές από το Σκοτάδι (Μέγαρο Μουσικής Αθηνών), Δον Κιχώτης (Ηρώδειο και Θέατρο Ολύμπια), Εγώ Δεν (Θέατρο Προσκήνιο), Η Γραμμή (ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου), Οικογενειακό Δίκαιο (Εθάλ Λεμεσού), Μη με λες Φωφώ (Φεστιβάλ Αθηνών), Παραστάσεις Μονοπράκτων και Αναλογίων (ΔΗΠΕΘΕ Ρόδου), Σκηνικές Οδηγίες (Θέατρο Ντενίση-Βολανάκη), Ο Ιβαν και τα Σκυλιά (Θέατρο Προσκήνιο), Σέρλοκ Χολμς- Ο σκύλος των Μπάσκερβιλ (Θέατρο Αμιράλ).

Στην τηλεόραση έχει σκηνοθετήσει και δουλέψει ως πραγωγλος και βοηθός σκηνοθέτη σε δεκάδες ωτοκιμαντερ, σειρές και ταινίες. Ηταν Broadcast Venue Manager(BVM): 2004 Athens Olympics και 2008 Beijing Olympics.

 

Κριτική της παράστασης