Ένα αποκαλυπτικό πλάνο της Κούβας, από την επανάσταση του 1956 μέχρι σήμερα, παρουσιάζεται στην Κεντρική Σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση, από 19 έως 21 Δεκεμβρίου. Κι αν ξαναζούσε η Κούβα του Φιντέλ Κάστρο; Κι αν η νέα γενιά των Κουβανών οραματιζόταν μια άλλη ουτοπία; Κι αν οι τρομπέτες της Buena Vista ηχούσαν και πάλι; Ο συνιδρυτής των Rimini Protokoll, Στέφαν Κέγκι, γυρίζει 60 χρόνια πίσω, για να ανασυνθέσει τον μύθο της κουβανέζικης επανάστασης στο Granma. Αυτή τη φορά, η Ιστορία δεν γράφεται από τον Κάστρο και τους συντρόφους του, αλλά από τα εγγόνια τους.

Τέσσερις από τους απογόνους των comrades, που έμελλε να αλλάξουν το τοπίο της Κούβας τη δεκαετία του 1960, ανεβαίνουν στη σκηνή της Στέγης, για να τους υποδυθούν. Όμως, η περιπέτεια των προγόνων τους λαμβάνει μια άλλη διάσταση, όταν συναντά τις ελπίδες της γενιάς που γράφει τώρα Ιστορία.

Ο Στέφαν Κέγκι απευθύνθηκε σε περισσότερους από 50 απογόνους των Κουβανών επαναστατών, προκειμένου να συγκεντρώσει υλικό για την έρευνά του. Η ανταπόκρισή τους ήταν θερμή, πέραν κάθε προσδοκίας και αποφάσισε να επιλέξει τέσσερις από αυτούς για να αποτυπώσει την Κούβα, μέσα από τη ματιά τους. Αυτοί είναι ο Ντανιέλ (μαθηματικός και κινηματογραφιστής), ο Κριστιάν (προγραμματιστής υπολογιστών), η Μιλάγκρο (φοιτήτρια Ιστορίας) και η Νταϊάνα (μουσικός).

Granma ήταν η ονομασία του –αμερικανικής κατασκευής– σκάφους που μετέφερε τους Κουβανούς επαναστάτες από το Μεξικό στην Κούβα, το 1956. Μύθοι και πραγματικότητες, ουτοπίες και δυστοπίες, επαναστάτες του τότε και νέοι του σήμερα, παρελθόν και μέλλον, συναντιούνται σε μια θαρραλέα παράσταση θεάτρου ντοκουμέντου. Σε μια Κούβα που διαρκώς αλλάζει και τα σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά ερωτήματα αναζητούν επιτακτικά απαντήσεις, η προεπαναστατική μουσική της Αβάνας ακούγεται ακόμα.

Συντελεστές

Σύλληψη & Σκηνοθεσία: Stefan Kaegi
Σκηνικά: Aljoscha Begrich
Βίντεο: Mikko Gaestel
Μουσική Σύνθεση: Ari Benjamin Meyers
Σχεδιασμός Ήχου: Tito Toblerone, Aaron Ghantus
Δραματουργία: Aljoscha Begrich, Yohayna Hernández
Κοστούμια: Julia Casabona
Τεχνική Διεύθυνση & Σχεδιασμός Φωτισμών: Sven Nichterlein
Οργάνωση Παραγωγής: Maitén Arns
Με τους: Milagro Álvarez Leliebre, Daniel Cruces-Pérez, Christian Paneque Moreda, Diana Sainz Mena
Συνεργάτρια Βίντεο: Marta María Borrás
Δραματουργική Συνεργασία: Ricardo Sarmiento
Βοηθός Σκηνοθέτη: Noemi Berkowitz
Βοηθός Σκηνογράφου: Julia Casabona
Βοηθοί Παραγωγής: Federico Schwindt, Dianelis Diéguez
Ασκούμενοι: Joana Falkenberg (Σκηνικά), Ignacia González (Σκηνοθεσία), Lenna Stam (Κοστούμια)
Φωτογραφίες Παράστασης: Ute Langkafel
Διεύθυνση Περιοδείας: Maitén Arns, Federico Schwindt (στην περιοδεία)
Υπότιτλοι: Meret Kündig, Federico Schwindt (στην περιοδεία)
Μετάφραση στα γερμανικά: Meret Kündig, Franziska Muche, Anna Galt, Marta Vukovic, Adrien Leroux (Panthea)
Μετάφραση Υπερτίτλων στα ελληνικά: Κωνσταντίνος Παλαιολόγος
Μαθήματα τρομπονιού: Yoandry Argudin Ferrer, Diana Sainz Mena και Rob Gutowski
Έρευνα στην Κούβα από το Residencia Documenta Sur, σε συντονισμό του Laboratorio Escénico de Experimentación Social: Maité Hernandéz-Lorenzo (ερευνήτρια και δημοσιογράφος), Karina Pino Gallardo (κάτοικος), José Ramón Hernández Suárez (κάτοικος), Ricardo Sarmiento Ramírez (κάτοικος), Taimi Diéguez Mallo (κάτοικος) και Miriam E. González Abad (παραγωγός)
Μια παραγωγή των Rimini Protokoll και του Maxim Gorki Theater του Βερολίνου, σε συμπαραγωγή με το Emilia Romagna Teatro Fondazione (Ιταλία), το Festival Trans Amériques (Μόντρεαλ), το Kaserne (Βασιλεία), τη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, το Théatre Vidy (Λοζάνη), το Lugano Inscena-Lac (Λουγκάνο), το Zürcher Theaterspektakel (Ζυρίχη) και το Festival d’Avignon (Γαλλία)
Χρηματοδοτήθηκε από το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Πολιτιστικό Ίδρυμα, το Ελβετικό Συμβούλιο Τεχνών Pro Helvetia και το Υπουργείο για τον Πολιτισμό και την Ευρώπη του κρατιδίου του Βερολίνου. Σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Γκαίτε της Αβάνας
Διάρκεια παράστασης: 135 λεπτά

Διαβάστε περισσότερα

Ανάμεσα στους επαναπατρισθέντες με το “Granma” ήταν και ο Faustino Pérez, από τα πρωτοπαλίκαρα του Κάστρο, ο οποίος διετέλεσε πρώτος υπουργός Ανάκτησης Περιουσιών και Ανακατανομής του Πλούτου στη χώρα και ήταν ο παππούς του Ντανιέλ – του κεντρικού αφηγητή της παράστασης. Το όνομα “Granma” δόθηκε ως τίτλος, τιμής ένεκεν, στην επίσημη καθημερινή εφημερίδα-όργανο του Κομουνιστικού Κόμματος της Κούβας. Για τις ανάγκες της παράστασης, η Νταϊάνα, εγγονή ενός μουσικού που συμμετείχε στη θρυλική Orchestra Maravillas de Florida, ανέλαβε να διδάξει τρομπόνι στους τρεις συμπρωταγωνιστές της. Το Granma: Trombones from Havana έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα του στο Maxim Gorki Theater του Βερολίνου τον Μάρτιο του 2019.

Έγραψαν για την παράσταση

«Ένα πολύπλοκο πείραμα, ένα λαμπρό και ευφυές έργο.»
– Sergio Lo Gatto, Teatro e Critica, 11.4.2019

«Στο σύνολό της, είναι μια αληθινά εμπνευσμένη, ηχηρή και διδακτική παράσταση, Μια γοητευτική ανασκόπηση του παρελθόντος, μια διαυγής αξιολόγηση ενός παρόντος και ενός μέλλοντος που μένει να οικοδομηθεί πάνω σε έναν κοινό δρόμο μεμονωμένων προσπαθειών.»
–Bernard Schütze, Espace, 30.5.2019

«Η παράσταση των Rimini Protokoll είναι μοναδικά αυθεντική. […] Αναζωογονητική και απολαυστική για όλους, από τους γνώστες της πολιτικής έως τους παθιασμένους επαναστάτες. Για όποιον θέλησε ποτέ να κατανοήσει πού τοποθετείται αναφορικά με τη συλλογική ιστορία, το Granma είναι μια εξαιρετική αφετηρία.»
–Jasmine Winter, Montreal Theatre Hub, 29.5.2019

«Νηφάλιοκαιευφυές.»
–AnneDiaktine, liberation.fr, 21.7.2019

«Μαθαίνει κανείς πολλά στη δίωρη παράσταση Granma: από ενδιαφέρουσες ιστορικές λεπτομέρειες μέχρι τη θεμελιώδη αμφισημία κάθε ιστορικής ερμηνείας. Ηδιδακτική μέθοδος των RiminiProtokollαπαιτεί θάρρος. Και με τέτοιους συντελεστές, προκύπτει μια απολαυστική θεατρική βραδιά.»
–Alexandra Kedves, tagesanzeiger.ch,20.8.2019

«Βγαίνεις από την παράσταση με την αίσθηση ότι έχεις διευρύνει τους ορίζοντές σου και ότι έχεις μοιραστεί κάτι γνήσια ανθρώπινο με αυτούς τους νέους: η χώρα τους βρίσκεται σε ένα σταυροδρόμι, η ζωή τους δεν είναι εύκολη, μπορούν όμως να ελπίζουν τα πάντα. Τα αστραφτερά χαμόγελα και η συγκινημένη όψη των τεσσάρων περφόρμερ μπροστά στις επευφημίες αποδεικνύουν ότι τα αισθήματα υπήρξαν αμοιβαία.»
–Geneviève Bouchard, lesoleil.com, 3.6.2019

Rimini Protokoll

Η Helgard Haug, ο Stefan Kaegi και ο Daniel Wetzel αποτελούν μια ομάδα συγγραφέων και σκηνοθετών. Συνεργάζονται από το 2000 και έχουν ως βάση τους το θέατρο HAU στο Βερολίνο από το 2003. Για τα έργα τους, που είναι θεατρικά, ηχητικά, ραδιοφωνικά, κινηματογραφικά, αλλά και εγκαταστάσεις, δουλεύουν ανά δύο ή και οι τρεις μαζί, ενώ παρουσιάζουν και ατομικές δουλειές. Από το 2002, ως Rimini Protokoll εργάζονται συλλογικά για όλες τις παραγωγές τους.

Το έργο τους εστιάζει στη συνεχή εξέλιξη των θεατρικών εργαλείων και στην προσέγγιση της πραγματικότητας υπό ασυνήθιστες προοπτικές.Για παράδειγμα, για τους Χάουγκ, Κέγκι και Βέτσελ, μια συνάντηση των μετόχων της Daimler αντιμετωπίζεται ως θεατρική παράσταση. Ακόμα, έχουν ανεβάσει την παραγωγή 100% Stadt (100% Πόλη), με 100 αντιπροσωπευτικούς κατοίκους από πόλεις όπως το Βερολίνο, η Ζυρίχη, το Λονδίνο, η Μελβούρνη, η Κοπεγχάγη και το Σαν Ντιέγκο. Στο Βερολίνο και στη Δρέσδη, δημιούργησαν προσβάσιμες εγκαταστάσεις και ηχητικά έργα με θέμα τη Στάζι, στα οποία το κοινό μπορούσε να ακούσει τα πρωτόκολλα παρακολούθησης σε τηλέφωνα android. Στο Αμβούργο, ανέβασαν την παράσταση Weltklimakonferenz, μια προσομοίωση της Διάσκεψης του ΟΗΕ για την κλιματική αλλαγή. Η τελευταία δημιουργία τους είναι η τετραλογία Staat 1-4, που εστιάζει σε μετα-δημοκρατικά φαινόμενα.

Έχουν τιμηθεί με το βραβείο NRW Impulse Preis για το έργο Shooting Bourbaki (2003). Το Deadline (2004), το Wallenstein – Eine Dokumentarische Inszenierung (2006) και το Situation Rooms (2014)παρουσιάστηκαν στο Berliner Theatertreffen. Το Schwarzenbergplatz ήταν υποψήφιο για το αυστριακό θεατρικό βραβείο Nestroy το 2005. Επίσης, το Mnemopark κέρδισε το Βραβείο της Επιτροπής στο φεστιβάλ Politik Im Freien Theater στο Βερολίνο το 2005, ενώ το Karl Marx: Da sKapital –Erster Band (των Χάουγκ και Βέτσελ) κέρδισε το Βραβείο Κοινού στο Festival Stücke 2007 και το Mülheimer Dramatiker Preis.

Το 2008, πήραν το βραβείο Hörspielpreisder Kriegsblinden για το Karl Marx: Das Kapital –Erster Band (το Peymannbeschimpfung ήταν επίσης υποψήφιο). Οι Rimini Protokoll έχουν τιμηθεί επίσης με το Θεατρικό Βραβείο Faust το 2007, το Ευρωπαϊκό Βραβείο «Νέες Θεατρικές Πραγματικότητες» το 2008 και τον Αργυρό Λέοντα στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2011. Η διαδραστική εγκατάσταση-βίντεο Situation Rooms, με θέμα τη βιομηχανία όπλων, βραβεύτηκε στο 17ο Φεστιβάλ Μέσων της Ιαπωνίας. Η Χέλγκαρντ Χάουγκ και ο Ντάνιελ Βέτσελ έχουν τιμηθεί με τα βραβεία Deutscher Hörspielpreis der ARD (2014) και Deutscher Hörbuchpreis der ARD (2015). Το 2015, τιμήθηκαν επίσης με το Grand Prix Theater/Hans-Reinhart-Ring Award.