Ως φορέας πολιτισμού, η Πινακοθήκη οφείλει να διατηρήσει το ρόλο της στην προαγωγή της Τέχνης, που αποτελεί μέσο γεφύρωσης ανθρώπων και λαών, ιδιαίτερα κατά τη ζοφερή αυτή εποχή για τις χώρες της Ευρώπης και τη συνακόλουθη δυστοκία που παρατηρείται στο πολιτιστικό τοπίο.

Στο πλαίσιο αυτό διοργανώνεται η έκθεση του Γιώργου Ρόρρη Γυναίκα, με έργα από τη Συλλογή Σωτήρη Φέλιου, που θα πραγματοποιηθεί στο Τμήμα Περιοδικών Εκθέσεων του Περιστυλίου των Ανακτόρων, από τις 8 Απριλίου έως τις 31 Μαΐου 2022.

Στα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση πρωταγωνιστεί η γυναικεία μορφή σε ποικίλες ηλικιακές φάσεις, στάσεις και στιγμές, πάντα σε οργανική και αδιάσπαστη ενότητα με τον ζωτικό χώρο του εργαστηρίου του ζωγράφου. “Ζωγραφίζω κυρίως γυναίκες γιατί με ενδιαφέρει η ετερότητα, ο άγνωστος κόσμος του άλλου που λέγεται γυναίκα” παραδέχεται ο ζωγράφος. Η στοργική ματιά του αποζητά να κατανοήσει τη γυναικεία φύση, να εντρυφήσει στα άδυτα της υπόστασής της και εν τέλει να την εξυμνήσει, αποτυπώνοντας το μεγαλείο της απλότητάς της σε μία προσπάθεια ψυχογράφησής της. Η νοσταλγική και ενίοτε μελαγχολική ατμόσφαιρα των έργων, αναδεικνύει την ποιητική αύρα που τα περιβάλλει και επιτείνει την δραματικότητα της σύνθεσης.

Σε μια περίοδο γενικευμένης κρίσης, με πολλαπλά τα θύματα της έμφυλης βίας, ανακύπτει σχεδόν επιτακτικά η ανάγκη για μία τέχνη που σέβεται και εξυψώνει τη γυναικεία φύση. Στον αντίποδα της κυρίαρχης αισθητικής, της επίπλαστης και αψεγάδιαστης εικόνας, η τέχνη του Γιώργου Ρόρρη εμμένει στην προβολή της σύγχρονης γυναίκας όπως πραγματικά είναι, χωρίς εξιδανίκευση και ωραιοποίηση. Στόχος του είναι να αποτυπώσει τη σύγχρονη Ελληνίδα, την απλή καθημερινή γυναίκα της εποχής που αγωνίζεται και ζει τη δική της ζωή. “Δεν με ενδιαφέρουν οι μιμητές ζωής, από τους οποίους βρίθει η εποχή μας” ξεκαθαρίζει. Ο ζωγράφος απεικονίζει τις γυναίκες με αγάπη, με σεβασμό στα σημάδια του χρόνου, τη φθορά, τις ατέλειες, την ευθραυστότητα, τη δύναμη, με την καθαρότητα της ματιάς του ειλικρινούς καλλιτέχνη που αναγνωρίζει πρωτίστως την δική του εύθραυστη και ατελή ανθρώπινη φύση.

“Μπλε Αλεξάνδρα” (2005-2006), λάδι σε μουσαμά, 220 x 230 εκ.

Ο Γιώργος Ρόρρης ανήκει στη Γενιά που εμφανίστηκε στην ελληνική καλλιτεχνική σκηνή μετά τα μέσα της δεκαετίας του 1980, με δεδομένη την ελευθερία έκφρασης που εξασφάλιζε ο πλουραλισμός του μεταμοντερνισμού. Από τους σημαντικότερους παραστατικούς ζωγράφους της γενιάς του, δημιουργεί έργα ρεαλιστικά, δουλεύοντας αποκλειστικά εκ του φυσικού με μοντέλα, σε εσωτερικό χώρο, το ατελιέ του. Επιτυγχάνει με μοναδική μαεστρία να αποδώσει την αύρα μιας σκηνής, αυτό το βαθύτερο και απροσδιόριστο στοιχείο που τον εμπνέει και εκφράζει τη σχέση της μορφής με τον χώρο, που έχει να κάνει με το είναι και όχι με το φαίνεσθαι, με την ουσία κάτω από την επιφάνεια των πραγμάτων. Ο ζωγράφος δεν ενδιαφέρεται να δημιουργήσει πίνακες εύπεπτους προς τέρψιν των οφθαλμών. Αντίθετα, επιδιώκει να προβληματίσει τον θεατή, να τον κάνει συμμέτοχο του έργου τονίζοντας πως “Σκοπός του έργου τέχνης είναι να προκαλέσει ανησυχία και όχι επανάπαυση”.

Ο Σωτήρης Φέλιος υπήρξε από τους πρώτους Έλληνες συλλέκτες που πίστεψαν και στήριξαν τη δουλειά του καλλιτέχνη, γι’ αυτό και σήμερα στη συλλογή του βρίσκονται κάποια από τα πιο εμβληματικά έργα του. Ο ίδιος άλλωστε αναφέρει πως “Η πρώτη αιχμαλωσία της ψυχής μου στα έργα του γίνεται απ’ την απλότητα τους, που είναι ευγένεια και σοφία μαζί, εκλεπτυσμένο γούστο και μεγάλη μαστοριά”.
Τριάντα (30) από τα έργα της Συλλογής Σωτήρη Φέλιου αποτελούν τον κορμό της έκθεσης που παρουσιάζεται στην Πινακοθήκη του Δήμου Κεντρικής Κέρκυρας, συνεχίζοντας για τρίτη χρονιά την επιτυχημένη συνεργασία των δύο φορέων.

Την ημέρα των εγκαινίων θα παρευρίσκονται τόσο ο συλλέκτης όσο και ο ζωγράφος, ο οποίος θα ξεναγήσει το κοινό στον κόσμο της τέχνης του εντός του εκθεσιακού χώρου, ενώ ταυτόχρονα η παρουσίαση θα προβάλλεται στον εξωτερικό χώρο του Περιστυλίου, προκειμένου να μπορούν όλοι οι παρευρισκόμενοι να την παρακολουθήσουν, καθώς βάσει υγειονομικών πρωτοκόλλων, ο αριθμός των ατόμων σε εσωτερικούς χώρους παραμένει περιορισμένος.

Στο πλαίσιο της έκθεσης, το Σάββατο 9 Απριλίου & ώρα 12:00, ο καλλιτέχνης θα πραγματοποιήσει εργαστήριο με σπουδαστές του Ζωγραφικού Εργαστηρίου ενηλίκων του Δήμου Ηλιούπολης, οι οποίοι θα μεταβούν από την Αθήνα προκειμένου να παρευρεθούν στα εγκαίνια και να συμμετάσχουν στη δράση.

Σε περίπτωση αυξημένου ενδιαφέροντος, δύναται να πραγματοποιηθεί δεύτερο εργαστήριο την Κυριακή 10 Απριλίου, εφόσον οι συμμετοχές ξεπεράσουν τις δέκα (10) και δηλωθούν έως τις 31 Μαρτίου 2022.

“Ελιά στο στήθος” (2007), λάδι σε μουσαμά, 40,2 x 22,3 εκ.

Γιώργος Ρόρρης

Γεννημένος το 1963, ο Γιώργος Ρόρρης σπούδασε Ζωγραφική στην Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών με καθηγητές τους Παναγιώτη Τέτση και Γιάννη Βαλαβανίδη (1982-1987), για να συνεχίσει τις σπουδές του στην École Nationale Supérieure des Beaux-Arts στο Παρίσι (1988-1991) με καθηγητή τον Leonardo Cremonini με υποτροφίες του Ιδρύματος Γουλανδρή και του Κοινωφελούς Ιδρύματος Αδελφών Π. Μπάκαλα.

Το 2001 τιμήθηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ενώ το 2006 έλαβε τιμητική διάκριση για το έργο του από το Κοινωφελές Ίδρυμα “Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης”.

Έχει παρουσιάσει μεγάλο αριθμό ατομικών εκθέσεων στην Αθήνα, το Παρίσι (1996) και τη Νέα Υόρκη (2004) ενώ έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και διεθνείς διοργανώσεις σε Ελλάδα, Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία, Η.Π.Α. κ.α.

Έργα του βρίσκονται σε σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές. Ζει και εργάζεται στην Αθήνα.

Η είσοδος στην έκθεση είναι ελεύθερη για το κοινό.
Οι εκθεσιακοί χώροι της Πινακοθήκης είναι covid free και η προσέλευση πραγματοποιείται με επίδειξη πιστοποιητικού εμβολιασμού ή νόσησης και σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα.