Η τραγική φάρσα των χαμένων δυνατοτήτων αλλά και η αλαζονεία που έρχεται από την ψευδαίσθηση ότι πάντα υπάρχει χρόνος, πως o χρόνος είναι εκεί και μας περιμένει, πως αν δεν μπορέσουμε εμείς να πραγματοποιήσουμε τις μεγάλες ιδέες μας, θα το κάνουν οι ίδιες μόνες τους. Όπως οι σπόροι που πέφτουν ξαφνικά στο πάτωμα ή στο μάρμαρο και να! Ένα κυπαρίσσι ή μια ελιά… αλλά τελικά δεν γίνεται έτσι.

Όση δύναμη και όσο πάθος κι αν βάζει ο Τσέχοφ στα στόματα των ηρώων του, πάντα κάτι θα λείπει γιατί προφανώς ακόμη και η έννοια άνθρωπος μέσα στα έργα του και τις νουβέλες του – όπως σε αυτή που είναι από τις πιο σημαντικές — είναι κάτι πολύ σχετικό που πάντα ξαναμετριέται και ξαναζυγίζεται και ξαναδοκιμάζεται. Δεν είσαι αρκετά “άνθρωπος” αν έχεις ωραίες ιδέες. Ο θάλαμος αρ. 6 είναι μια τιμωρία επί της γης. Ένα καθαρτήριο. Μια αδυσώπητη αλήθεια, μία σκληρή πληρωμή για όσα δεν έκανες. Ήθελες αλλά δεν έκανες. Ή έκανες όσα δεν ήθελες. Τότε έχεις μπροστά σου μια χαμένη ζωή, μάλλον, λέει ο Τσέχοφ και λέω μάλλον γιατί με αυτό τον συγγραφέα τίποτα δεν είναι βέβαιο.

Στον θάλαμο αρ. 6, που είναι μια από τις πιο προχωρημένες νουβέλες του 20ου αιώνα, ο Τσέχοφ κάνει ένα μικρό ρεσιτάλ κινηματογραφικής ματιάς, λιτής έκφρασης, ευστοχίας, διαλεκτικής σκέψης. Το φρενοκομείο είναι ένας χώρος με ταυτότητα που σίγουρα στη χώρα μας πολλοί μπορούν να καταλάβουν. Διαπερνάει πολλές πλευρές της κοινωνικής και πολιτικής μας ζωής. Ένας μικρόκοσμος.

Παρόλα αυτά δεν ξέρω αν είναι αυτό που με συγκινεί τόσο πολύ όσο η αδυναμία των ανθρώπων, των ηρώων του να ξεπεράσουν το πεπρωμένο τους ή ακόμη και να αλλάξουν τον κόσμο. Κι έτσι ο Θάλαμος αρ.6 γίνεται ένα δοκιμαστήριο αντοχής αλλά και θυσιαστήριο μαζί.

* Με αφορμή τον Θάλαμο αρ. 6 του Α. Τσέχοφ

Info: H Γιολάντα Μαρκοπούλου γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε Κινηματογράφο στο Boston University College of Communication/ Film Production Department. Ήταν βοηθός του Μιχάλη Κακογιάννη, του Στάθη Λιβαθινού και των Rimini Protokoll. Το 2007 δημιούργησε την Polyplanity Productions (www.polyplanity.com) και ξεκίνησε την λειτουργία του “Συνεργείου” (www.synergyo.gr). Έχει σκηνοθετήσει παραστάσεις (Tejas Verdes, Νεκροί Ταξιδιώτες, το Χώμα, Ε_ΦΥΓΑ κ.α.) και μικρού μήκους ταινίες (Πυραμίδες της Αθήνας,  It’s ok my friend! κ.α.). Τα τελευταία 5 χρόνια έχει δημιουργήσει μαζί με την ΜΚΟ Αμάκα και το Συνεργείο την ομάδα θεάτρου προσφύγων Station Athens.

* Αναδημοσίευση από το περιοδικό Culturenow Mag, τεύχος 32

Ο Θάλαμος αρ. 6 του Α. Τσέχοφ σε σκηνοθεσία Γιολάντας Μαρκοπούλου παρουσιάζεται τον Μάιο στην μικρή σκηνή του Θεάτρου Οδού Κεφαλληνίας. Περισσότερες πληροφορίες.