Η αναδρομικού χαρακτήρα έκθεση, που διοργανώνει ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας του Δήμου Αθηναίων, συγκεντρώνει 50 φωτογραφίες του καλλιτέχνη από το 2002 μέχρι σήμερα.

Το Hotel Splendid, όπως και το λεύκωμα Topheth (2018), αναφέρεται στην απώλεια και στην απουσία, στη βασανιστική αναζήτηση της συγκροτημένης υποκειμενικότητας. Ο φακός του Θεοδωρόπουλου είναι μαγικός: μεταμορφώνει καθημερινά αντικείμενα που συχνά περνούν απαρατήρητα, παράγοντας εικόνες «βιωματικής γλυπτικής».

Το Hotel Splendid είναι ένα παράθυρο απ’ όπου ατενίζουμε τον εσωτερικό κόσμο ενός φωτογράφου που θα μπορούσε να είναι γλύπτης και θα ήθελε να είναι κωμικός. Στις φωτογραφίες του Θεοδωρόπουλου συνυπάρχει το μεταφυσικό με το κωμικό, το βάρος με την ελαφρότητα, το ποιητικό με το αυτοσαρκαστικό. Αυτή η εκρηκτική συνύπαρξη, που συμβαίνει υπό την επιρροή του Κρόνου, του πλανήτη της μελαγχολίας, κρύβει απρόσμενες εκπλήξεις, όχι πάντοτε ευχάριστες.

Το σπίτι του Θεοδωρόπουλου στη Μαγκουφάνα -όπως ήταν γνωστή η περιοχή της Πεύκης- είναι ένα μουσείο προσωπικών αναμνήσεων και απατηλών συλλογικών ονείρων. Αυτό το σπίτι, απ’ όπου προέρχονται οι περισσότερες φωτογραφίες του, είναι μια κρύπτη, μια κρυψώνα, ένα εργαστήριο άβολων συναισθημάτων. Τα «μετατοπία» που προκύπτουν μέσα από την καταγραφή των αντικειμένων και των χώρων αυτού του σπιτιού αναδεικνύουν την πένθιμη γοητεία των κλινοσκεπασμάτων και των πτυχώσεων, τη γλυπτική διάσταση των πολυελαίων.

Για τον Θεοδωρόπουλο, η έκθεση Hotel Splendid είναι ένα ψυχογράφημα. «Είναι το σπίτι μου τα τελευταία 20 χρόνια» λέει ο καλλιτέχνης.

Οι φωτογραφίες που περιλαμβάνονται στο Hotel Splendid είναι κρυψώνες τόσο για τον ίδιο τον καλλιτέχνη όσο και για τους θεατές που είναι έτοιμοι να συλλάβουν την ιδιαιτερότητα αυτών των εικόνων.

Όπως σημειώνει ο Θεοδωρόπουλος, «Η φωτογραφία είναι μια αντανάκλαση του πραγματικού, ένα μοναδικό καθρέφτισμα μιας μοναδικής στιγμής φωτός που δεν θα επαναληφθεί ποτέ. Είναι πιο κοντά στην ποίηση, όπου μέσα από μικρά φευγαλέα θραύσματα ξαναντικρίζουμε και ξαναδιαβάζουμε τον κόσμο πάλι από την αρχή, και αυτό είναι ένα είδος εσωτερικής κάθαρσης ώστε να συνεχίσουμε να ζούμε. Μοιάζει με την εισπνοή που παίρνεις μετά από μια παρατεταμένη άπνοια ή με τον χιονισμένο Παρνασσό.»

Την επιμέλεια της έκθεσης υπογράφει ο Χριστόφορος Μαρίνος, ιστορικός τέχνης, επιμελητής εκθέσεων και δράσεων του ΟΠΑΝΔΑ.

Η έκθεση του Γιάννη Θεοδωρόπουλου συμμετέχει στο This is Athens City Festival του Δήμου Αθηναίων, καθώς και στο Gallery Walk, το οποίο θα πραγματοποιηθεί στις 12 και 13 Μαΐου και διοργανώνουν ο ΠΣΑΤ και η Art Athina σε συνεργασία με το Athens Culture Net του Δήμου Αθηναίων.

Γιάννης Θεοδωρόπουλος

Ο Γιάννης Θεοδωρόπουλος γεννήθηκε το 1962 στην Αθήνα, όπου ζει και εργάζεται. Σπούδασε φωτογραφία στη σχολή Focus (1988-1990) και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στο τμήμα Fine Arts του Goldsmiths College (1998-99). Το 1993 πραγματοποίησε την πρώτη ατομική του έκθεση στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων, στην αίθουσα Τσίλλερ. Από το 1999 μέχρι το 2014 συνεργάστηκε με την γκαλερί ΑΔ κάνοντας τέσσερις ατομικές εκθέσεις (1999, 2002, 2011 και 2014). Το 2008 πραγματοποίησε ατομική έκθεση στο παλαιοπωλείο Μαρτίνος, σε επιμέλεια της Χριστίνας Πετρηνού. Το 2012, με τον Νίκο Παπαδημητρίου, είχαν διπλή ατομική έκθεση με τον τίτλο New Golden Era στην γκαλερί Tint στη Θεσσαλονίκη, και το 2015, στο πλαίσιο του The Symptom Projects, πραγματοποίησε ατομική έκθεση στο Μουσείο Εύας και Άγγελου Σικελιανού με τον τίτλο Τα στοιχεία που αδρανούν, σε επιμέλεια του Κώστα Χριστόπουλου. Το 2017 είχε ατομική έκθεση με τίτλο Iερός Ανεμος στην γκαλερί Elika, στην Αθήνα. Tο 2018, στην ίδια γκαλερί, παρουσίασε το βιβλίο του Tophet, σε επιμέλεια Χριστόφορου Μαρίνου και σε σχεδιασμό του Studio Lialios Vazoura. Έχει συμμετάσχει σε πολλές ομαδικές εκθέσεις και πρότζεκτ στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Την Πέμπτη 12 Μαΐου, ημέρα έναρξης, η έκθεση θα παραμείνει ανοικτή για το κοινό έως τις 21:00, ενώ την Παρασκευή 13 Μαΐου έως τις 20:00.

*Η είσοδος στον εκθεσιακό χώρο γίνεται σύμφωνα με τα ισχύοντα υγειονομικά πρωτόκολλα. Η χρήση ιατρικής μάσκας είναι υποχρεωτική κατά την παραμονή του κοινού στον εκθεσιακό χώρο.

Photo Credit: Γιάννης Θεοδωρόπουλος, Αντικείμενα βιωματικής γλυπτικής, 2022, 140x110cm

Διαβάστε επίσης:

This is Athens City Festival: Επίσημη «πρώτη» για το ανοιξιάτικο Φεστιβάλ της Αθήνας