Η Φωτογραφική Ομάδα METAPolis σας προσκαλεί την Δευτέρα, 22 Μαΐου 2023, στις 20:00, στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων στα εγκαίνια της Έκθεσης Φωτογραφίας “Changing Lanes”, μίας έκθεσης ενδοσκόπησης και διαπραγμάτευσης της ταυτότητας της Πόλης. Εκατόν τριάντα ένας (131) φωτογράφοι μελετούν μέσα από τον φακό τους τις έννοιες της Φωτογραφίας δρόμου, της Σκηνοθετημένης φωτογραφίας, του Αστικού τοπίου, του Urban.

Επιμέλεια έκθεσης: Γιάννης Γιαννακόπουλος, MA Arts in Design, Κώστας Κουρτίδης, ΒΑ Photography, Θοδωρής Βερονίκης, MA Arts in Design

***

-Επιμελείστε την ομαδική έκθεση “Changing Lanes”, η οποία πρόκειται να εγκαινιαστεί στην Τεχνόπολη. Θα θέλατε να μας μιλήσετε για το αφήγημα που προκύπτει από το σύνολο των φωτογραφιών που θα παρουσιαστούν;

Σε μια παγκοσμιοποιημένη μεταμοντέρνα κοινωνία που επικρατεί το “πολιτικά ορθό/politically correct” ίσως δεν είναι και τόσο γόνιμο να αναζητάς βεβαιότητες.

Σε καιρούς παγκόσμιας κρίσης που τα πάντα είναι ρευστά και απρόβλεπτα πώς μπορείς να βρεις το τρόπο να εκφράσεις την βεβαιότητα/αβεβαιότητα που επικρατεί γύρω μας;

εμείς…

Τολμήσαμε να αναφερθούμε σε βεβαιότητες/αβεβαιότητες που χτίστηκαν αυτά τα χρόνια της αβεβαιότητας. Ο αναγκαστικός εγκλεισμός, την εποχή της καθολικής καραντίνας, άλλαξε το αληθές της διαχρονικής αξίας των σημαντικών άλλων στη ζωή μας.

-Πώς επιλέξατε τις φωτογραφίες που συμπεριλαμβάνονται στην έκθεση;

Η επιλογή και η κριτική σκέψη είναι μια συλλογή δουλειά που γίνεται από τους δασκάλους για έναν ολόκληρο χρόνο. Ο κύκλος ανοίγει και κλείνει και Μάϊο στην Τεχνόπολη στην Ετήσια έκθεσή μας. Πάντα συνδετικός κρίκος στην επιλογή είναι η έννοια της πόλης. «Κάθε κομμάτι που συνθέτει την πόλη, καθένας από εμάς που την κουβαλάμε μέσα μας, κάθε διαδρομή της που δημιουργούμε με τα βήματά μας, κάθε τι που ζούμε, που αγαπάμε, που μισούμε, που ονειρευόμαστε, κάθε δρόμος που χάνουμε και κάθε μονοπάτι που βρίσκουμε… εικόνες από την Μετάπολις και σκέψεις είναι εδώ… η Μετάπολις είμαστε εμείς…»

-Από τι αποτελείται η ταυτότητα μιας πόλης και πώς εκφράζονται τα στοιχεία αυτά μέσα από τη φωτογραφία;

Στην έκθεση αυτή πρωταγωνιστεί η Πόλη – Μετάπολη, πέρα από αυστηρούς αρχιτεκτονικούς, κοινωνιολογικούς, ιστορικούς, υλικούς και καλλιτεχνικούς κανόνες και περιορισμούς που καταπιέζουν την προσωπική οπτική και παγιδεύουν το «κλικ». Η φωτογραφία αποτελεί μία απεικόνιση του παρόντος, ένα κομμάτι του τώρα, του καθημερινού, του οικείου, του πραγματικού, χωρίς να χάνει όμως το ρόλο της ως ένα εργαλείο νοσταλγίας του παρελθόντος ή αναφοράς για το μέλλον. Τα μηνύματα στους τοίχους, οι διαφημίσεις, η μόδα του δρόμου, τα μνημεία και τα κτίρια, τα μαγαζιά, οι πινακίδες, τα γκραφίτι, οι χώροι στάθμευσης, η κίνηση στους δρόμους, οι στιγμές των ανθρώπων, οι πολιτικές συγκεντρώσεις, τα παζάρια, τα μέσα μαζικής μεταφοράς, τα πάρτι και η διασκέδαση, το εσωτερικό των διαμερισμάτων και χίλια άλλα κομμάτια της καθημερινότητας, έρχονται τα μέλη της φωτογραφικής παρέας του METAPolis να τα αναδείξουν, να σας ξεναγήσουν σε διαδρομές που δημιουργούμε με τα βήματά μας.

-Στην έκθεση αξιοποιούνται διαφορετικά φωτογραφικά είδη, μεταξύ άλλων αυτά της φωτογραφίας δρόμου, της αρχιτεκτονικής φωτογραφίας, αλλά και του fine art photography. Ποιος είναι ο συνδετικός κρίκος ανάμεσά τους;

Η φωτογραφία έχει μνήμη. Οι φωτογραφίες μας καταγράφουν και αναπαριστούν τις μνήμες της πόλης μας, του αστικού χώρου μας και της σχέσης μας μεταξύ των ανθρώπων και της πόλης.

-Σήμερα, λόγω και των social media, λαμβάνουμε καθημερινά πολλή οπτική πληροφορία. Θα λέγατε πως έχει επηρεαστεί ο τρόπος με τον οποίο «διαβάζουμε» τις εικόνες;

Πριν τα κοινωνικά δίκτυα οι φωτογράφοι παρουσίαζαν τη δουλειά τους μέσω των εκθέσεων φωτογραφίας ή μέσω άρθρων και αφιερωμάτων σε περιοδικά και εφημερίδες, πλέον οι περισσότεροι αν όχι όλοι, σίγουρα έχουν τη δουλειά τους στο Facebook, το Instagram, το Flickr, το 500px κτλ.

Αυξήθηκαν σίγουρα οι επιλογές μας ως θεατές, αλλά το φλιτάρισμα δυσκόλεψε λόγω του μεγάλου όγκου και του τρόπου λειτουργίας των social media, καθώς και του τρόπου ζωής που έχουμε πλέον, όλα γίνονται γρήγορα και βιαστικά. Οπότε καταλήγουμε να μην έχουμε απορροφήσει όλο το έργο του εκάστοτε δημιουργού και να μην έχει καταφέρει ο εγκέφαλός μας να εκτεθεί αρκετά ώστε να μας δημιουργηθεί κάποιο ερέθισμα ή κάποια συναισθήματα.

Ένα τεράστιο κίνητρο για τη χρήση των social media προέρχεται από την αποδοχή που μπορεί να λάβουν κάποιοι άνθρωποι από άλλες ομάδες. Ένα μεγάλο όφελος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης είναι ότι οι χρήστες μπορούν να βρουν και να επικοινωνήσουν με ομάδες ανθρώπων με ίδια ενδιαφέροντα σε όλο τον κόσμο.

Από την άλλη πλευρά, το να ανήκει κάποιος σε μια ομάδα μπορεί να αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεται και συμπεριφέρεται. Οι άνθρωποι έχουν την τάση να μιμούνται συμπεριφορές. Αυτές οι μιμητικές τάσεις επηρεάζουν την τέχνη της φωτογραφίας, χάνουμε πολλές φορές τον αυθορμητισμό να δημιουργήσουμε και αναζητάμε πιο πολύ να «Αρέσουμε»…

-Θα θέλατε να μας παρουσιάσετε την ομάδα METApolis;

Η METApolis, η Φωτογραφική Ομάδα που ιδρύθηκε το 2009, από τον Γιάννη Γιαννακόπουλο, τον Κώστα Κουρτίδη και τον Θοδωρή Βερονίκη, αναζητά τη δική της μετεξέλιξη της πόλης, αλλά και κάθε κομμάτι που δημιουργεί την ίδια και την αντανάκλασή της, την METApolis.

Ο Εισαγωγικός Κύκλος Φωτογραφίας αποτελείται από ανθρώπους που αγαπούν τη φωτογραφία και πειραματίζονται ως παρέα, ανακαλύπτοντας τη χαρά της δημιουργίας. Οι Προχωρημένοι Κύκλοι Φωτογραφίας αποτελούνται από καλλιτέχνες, αιώνια ερασιτέχνες, που συνεχίζουν τα τελευταία χρόνια μαζί ως ομάδα να ανακαλύπτουν πτυχές της φωτογραφίας υπό την καθοδήγηση των Δασκάλων τους.

Η METApolis, ένα παιχνίδι ανάμεσα στο χρονικό «μετά» (post) και στο «ομοαναφορικό μετά» (meta), είναι ένα ταξίδι ανάμεσα στα διαφορετικά «κλικ» που παγιδεύουν στιγμές … αναμνήσεις (παρελθόν), ψευδαισθήσεις (παρόν), όνειρα (μέλλον) σε παράλληλους χρόνους. Η ΜΕΤΑpolis είμαστε εμείς …

-Έχοντας κατά νου το γεγονός ότι διδάσκετε φωτογραφία εδώ και αρκετά χρόνια, ποια είναι η άποψή σας για την εξέλιξη του συγκεκριμένου καλλιτεχνικού πεδίου στην Ελλάδα;

Στο χώρο της δημιουργικής φωτογραφίας συναντάμε πολλές νέες προσπάθειες, μια νέα γενιά φωτογράφων που ουσιαστικά έθρεψε η καραντίνα και το διαδίκτυο, δημιούργησε μια νέα τάση παρουσίασης όπου ερασιτέχνες και επαγγελματίες φωτογράφοι μοιράζονταν τις ίδιες πλατφόρμες παρουσίασης των έργων τους σε αυτό, συνομιλούν, επαινούν και ευχαριστούν ο ένας τον άλλο. Είναι όμορφο που όλο αυτό τέλειωσε και είμαστε πλέον ελεύθεροι να εκφραστούμε ελευθέρα μέσα από ανοιχτές παρουσιάσεις και εκθέσεις.

Η τέχνη της φωτογραφίας απαιτεί χρόνο, παρατήρηση, αναμονή, κατανόηση, ένα είδος «παράλληλης ζωής» με το θέμα. Γιατί αυτό που χαρακτηρίζει τα σπουδαία έργα της φωτογραφικής τέχνης είναι ο χρόνος της παρατήρησης, ο χρόνος της συμβίωσης του φωτογράφου με το θέμα και την απεικόνισή του.

Είμαι αισιόδοξος ότι τα επόμενα χρόνια θα δούμε μια άνθηση της φωτογραφίας στον εικαστικό χώρο είτε από επαγγελματίες, είτε από αιωνίους ερασιτέχνες.

Διαβάστε επίσης:

Changing Lanes: Έκθεση φωτογραφίας από την ομάδα METAPolis στην Τεχνόπολη