Καλωσήρθατε στο λαβύρινθο των – περί μουσικής – φιλοσοφικών σκέψεών μου στην Ελλάδα του σήμερα.

Τί είναι η ψυχαγωγία και τί η διασκέδαση;

Ετυμολογικά ο όρος ψυχαγωγία προέρχεται από το ουσιαστικό “ψυχή” και το ρήμα “άγω”, επομένως, αναφέρεται στην αγωγή της ψυχής. Σκοπός της να την εξευγενίσει, να τη μορφώσει πνευματικά και αισθητικά, έχοντας ως τελικό προορισμό την αρμονία ψυχής και σώματος.

Ιούνιος του 2015. Κατανοητό, δεδομένων των συνθηκών που ζούμε και μας σαστίζουν, να αναζητάμε την εφήμερη διασκέδαση, αυτήν που μας απαλύνει από τις στρεσογόνες καταστάσεις της καθημερινότητας και μας εκτονώνει. Αλλά μήπως τελικά αυτή μας βαλτώνει κάθε σκέψη και στοχασμό και εμποδίζει την ουσιαστική πρόοδο και εξέλιξη του νου και της ψυχής, άρα και της ίδιας μας της ζωής;

Αναλωνόμαστε σε μορφές διασκέδασης που προβάλλονται ως ψυχαγωγικές, ενώ κατ’ ουσίαν δεν εξελίσσουν τον άνθρωπο πνευματικά. Μου δημιουργείται έτσι ένα ερώτημα: κατά πόσο ευθύνεται για αυτό ο καθένας μας ξεχωριστά ή η παιδεία που μας προσφέρεται, και πόσο μεγάλο μερίδιο ευθύνης αντιστοιχεί στα Μέσα, στην τηλεόραση και το ραδιόφωνο;

Σε έναν ιδανικό σύγχρονο πολιτισμό, τα Μέσα οφείλουν να εξυπηρετούν τον καλλιτέχνη και αυτό που ο ίδιος θέλει να επικοινωνήσει με το κοινό. Δεν πρέπει ο καλλιτέχνης να εξυπηρετεί αυτό που το κάθε Μέσο θέλει την εκάστοτε περίοδο να προβάλλει.

Ως κοινό έχω υπάρξει κι εγώ έρμαιο του συνεχούς βομβαρδισμού κάποιας “επιτυχίας”, ώστε τελικά ακόμα κι αν δεν αγγίζει τη αισθητική μου να έχει κατακλύσει το μυαλό μου. Ως ερμηνεύτρια πλέον στη δισκογραφία, είμαι πλέον επίσης αφημένη σε μία κατάσταση που ακόμα δεν έχω καταλάβει για να μπορέσω να την εξηγήσω, ή ίσως απλώς να μην μπορώ να δώσω κάποια εξήγηση στο παράλογο που επικρατεί.

Αντίστοιχες δυσκολίες υπάρχουν και στην εύρεση χώρων συναυλιών και live, διοτί ακόμα κι αν αυτοί θεωρούν υψηλή την ποιότητά των θεαμάτων τους, ο μοναδικός σκοπός τους είναι η ταχεία οικονομική αφαίμαξη των θεατών, σε βάρος πάντα των καλλιτεχνών που ενδιαφέρονται για να επικοινωνήσουν την αλήθεια της τέχνης τους. Εξαιρούνται οι καλλιτέχνες που πυρώνονται από τη φιλοδοξία τους και δρουν με βάση αυτήν!

Οι αντιφατικές απόψεις περί μουσικής δεν είναι στοιχείο μόνο της εποχής μας. Εντοπίζονται ακόμα και στα κείμενα του Πλάτωνα και θα μας δίνουν τροφή για σκέψη και συζήτηση πολλά χρόνια ακόμη. Στην αρχή του φιλοσοφείν όμως βρίσκεται η παραδοχή της πλάνης. Για να εξέλθει κανείς από αυτήν πρέπει πρώτα να τη συνειδητοποιήσει.

Info: Η Γιάννα Βασιλείου είναι ερμηνεύτρια, συνθέτης και στιχουργός. Έχει σπουδάσει Μουσικολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και είναι αριστούχος διπλωματούχος πιάνο, αρμονίας, αντίστιξης και φούγκας. Τον Οκτώβριο του 2014 κυκλοφόρησε ο πρώτος της δίσκος με τίτλο “Όλα Όσα Αγαπώ”, που από τις πρώτες ώρες κυκλοφορίας του κατέκτησε την πρώτη θέση στο iTunes chart. Οι συνθέσεις στα πρωτότυπα τραγούδια του δίσκου είναι δικές της, το ίδιο και οι στίχοι στα τρία από αυτά. Ο δίσκος περιλαμβάνει επίσης δύο, το “Κάθε Φορά Που Θα ‘ρθεις Βρέχει” και το “Where Or When”. Τη φετινή χρονιά υπέγραψε την απόδοση στίχων και τη φωνητική διδασκαλία στο μιούζικαλ “Rocky Horror Show” σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ρήγου και στη “Φρουτοπία” του Ευγένιου Τριβιζά, καθώς επίσης το Μάρτιο του 2015 ολοκλήρωσε τις πρώτες sold out εμφανίσεις της στο Σταυρό του Νότου.

www.yannavasileiou.com

www.facebook.com/YannaVasileiouOfficialPage

* Αναδημοσίευση από το περιοδικό Culturenow Mag, τεύχος 33