Γεμάτη αρχέγονο δυναμισμό και εκφραστικότητα, η ποντιακή μουσική, συγκινεί εμπνέει και παραμένει ζωντανή μέχρι σήμερα.

Ο αρχιμουσικός Βλαδίμηρος Συμεωνίδης διευθύνει το «Κότσαρι» από τα «Παραμύθια του Πόντου» για ορχήστρα εγχόρδων, φλάουτο, άρπα και τύμπανα του Αμάραντου Αμαραντίδη, μια «δωρική» απόδοση του χαρακτηριστικού ποντιακού χορού. Στη συνέχεια, ο «Πυρρίχιος» του δραστήριου συνθέτη Χρίστου Παπαγεωργίου, μετουσιώνει τον ομώνυμο «διονυσιακό» χορό σε μια σύνθεση για συμφωνική ορχήστρα γεμάτη ένταση και μαχητικότητα. Ακόμη, ο βιρτουόζος της ποντιακής λύρας, Ματθαίος Τσαχουρίδης, αναμετράται με το Κοντσέρτο για ποντιακή λύρα και ορχήστρα του Ηλία Παπαδόπουλου, μια δημιουργία που συνδέει το παρελθόν με το παρόν. Η βραδιά κλείνει με την συγκλονιστική Έκτη Συμφωνία του Τσαϊκόφσκυ, γνωστή και ως «Παθητική», που αποτελεί το πιο εξομολογητικό έργο του συνθέτη.

Το πρόγραμμα με μια ματιά:

ΑΜΑΡΑΝΤΟΣ ΑΜΑΡΑΝΤΙΔΗΣ (1947-1995)
«Κότσαρι» από τα «Παραμύθια του Πόντου» για ορχήστρα εγχόρδων, φλάουτο, άρπα και τύμπανα

ΧΡΙΣΤΟΣ ΠΑΠΑΓΕΩΡΓΙΟΥ (γεν. 1967)
Πυρρίχιος

ΗΛΙΑΣ ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟΣ (γεν. 1951)
Κοντσέρτο για ποντιακή λύρα και ορχήστρα

ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΥ (1840–1893)
Συμφωνία αρ. 6 σε σι ελάσσονα, έργο 74 «Παθητική»

ΣΟΛΙΣΤ
Ματθαίος Τσαχουρίδης, ποντιακή λύρα

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Βλαδίμηρος Συμεωνίδης

Το σχόλιο του μαέστρου:

Στο πρώτο μέρος της συναυλίας παρουσιάζονται έργα τα οποία αν και έχουν ως κοινή αναφορά την μουσική παράδοση του Πόντου, σχετίζονται με αυτήν την παράδοση με έναν πολύ διαφορετικό τρόπο το καθένα.

Στο Κότσαρι του Αμάραντου Αμαραντίδη ο χαρακτηριστικός ποντιακός χορός αποδίδεται με δωρικότητα και αίσθηση του μέτρου. Ο Χρίστος Παπαγεωργίου στον Πυρρίχιο, συνδυάζει -με μεγάλη επιτυχία- μουσικά χαρακτηριστικά του πλέον «διονυσιακού» ποντιακού χορού με στοιχεία κινηματογραφικής μουσικής, καταφέρνοντας ένα εκρηκτικό αποτέλεσμα. Από την άλλη πλευρά ο Ηλίας Παπαδόπουλος -ως γνήσιος φορέας της ποντιακής μουσικής κληρονομιάς, αλλά και ως συνθέτης με σπουδές σύνθεσης στην Μουσική Ακαδημία του Βερολίνου-στο κοντσέρτο για ποντιακή λύρα και ορχήστρα, επιδιώκει να επαναπροσδιορίσει την ποντιακή μουσική παράδοση, εξερευνώντας ήχους της ευρύτερης ανατολικής μουσικής, σε συνδυασμό με σύγχρονες τεχνικές σύνθεσης.

Η συναυλία ολοκληρώνεται με την σπαραξικάρδια 6η Συμφωνία του Τσαϊκόφσκι (Παθητική), έργο βαθιά υπαρξιακό, το οποίο διαπραγματεύεται τις έννοιες της θλίψης, του πόνου και της απώλειας, με τον πλέον τελεσίδικο τρόπο.

Διαβάστε επίσης:

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Καλλιτεχνικό πρόγραμμα 2022-2023