Εν όψει της εκδήλωσης «Η νεολαία που καινοτομεί» της 1 ης Οκτωβρίου 2020, αφιερωμένης στην επιχειρηματικότητα των γυναικών προσφύγων, το The Cube και το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος προτείνουν μία ζωντανή συζήτηση γύρω από την ευρωπαϊκή συνεργασία στον τομέα της ενδυνάμωσης των γυναικών αυτών.

Ακόμα κι αν χαρακτηρίζονται από έντονη πολυμορφία, οι ευρωπαϊκές κοινωνίες δεν παύουν να παραμένουν «Ενωμένες στην πολυμορφία» 1 , διατηρώντας τον κοινό στόχο της συνεργασίας σε όλους τους τομείς. Η ευρωπαϊκή κοινωνία των πολιτών έχει την ικανότητα να συντονίζεται αυτόνομα, καλύπτοντας με τρόπο τις αδυναμίες που απορρέουν από πολιτικές, χωρίς την απαραίτητη συνοχή ή αντικρουόμενες στρατηγικές που αφορούν τις ευάλωτες ή μειονεκτούσες ομάδες.

Κατά συνέπεια, οι έννοιες του φύλου, της προσφυγικής πορείας και των προκλήσεων της κοινωνικής ένταξης αποτελούν σημαντικές παραμέτρους που πρέπει να ληφθούν υπόψιν όταν αναλογιζόμαστε την πραγματικότητα που αποτελεί η αυτεξουσιότητα του ατόμου στη χώρα υποδοχής, στην περίπτωση των γυναικών προσφύγων ή μεταναστριών.

Τον προβληματισμό αυτό κλήθηκαν να αντιμετωπίσουν πολλές ΜΚΟ, πανεπιστήμια και σύλλογοι, μέσα από διακρατικά προγράμματα που χρηματοδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή: Μέσα από την παρουσίαση του έργου WEMIN που συντονίζει το Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο σε συνεργασία με την «Ολυμπιακή Εκπαιδευτική & Συμβουλευτική ΕΠΕ.», θα ανακαλύψουμε τις δράσεις που υλοποιούνται με στόχο την ενδυνάμωση των μεταναστριών στην Ευρώπη.

Η άτυπη αυτή συζήτηση που αποσκοπεί στην ενεργή συμμετοχή του κοινού, θα διεξαχθεί κατ’ εξαίρεση, στα αγγλικά.

Συντονίζει η Μαρία Καλαφάτη (συν-ιδρύτρια του The Cube) μέσα από το πρόγραμμα εικονικών συναντήσεων Meetup « [email protected]e », με τη συμμετοχή των Clara Malkassian, Δρ. Ασπασία Θεοδοσίου και Πολυξένη Κοντοδιάκου.

1« Ενωμένοι στην πολυμορφία» : επίσημο σύνθημα της Ευρωπαϊκής Ένωσης

Πληροφορίες:
Πέμπτη 9 Ιουλίου 2020, στις 19.00΄
Ζωντανή διαδικτυακή συζήτηση στα κοινωνικά δίκτυα του The Cube (Zoom και facebook live)

Παρουσίαση των εισηγητριών

Clara Malkassian
Διαπολιτισμική εκπαιδεύτρια (Elan Interculturel)

Κλινική ψυχολόγος (MA Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Buenos Aires, Αργεντινή), εγκαταστάθηκε στο Παρίσι το 2009.  Έχοντας ολοκληρώσει μία σειρά επιμορφώσεων και εργαστηρίων σε όλη την Ευρώπη, εξειδικεύεται στον τομέα της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.

Σε απάντηση στην καινοτόμα πρόταση του συλλόγου Elan Interculturelelle, αποδέχεται την πρόκληση της μετατροπής της θεωρίας σε πράξη και εργασία, μέσα από άτυπες μεθοδολογίες που ανταποκρίνονται στην παιδαγωγική της συμπερίληψης και που είναι άμεσα προσβάσιμες σε ένα ευρύ φάσμα ομάδων.

Η Clara Malkassian συμμετείχε σε πολλά ευρωπαϊκά προγράμματα τόσο ως συντονίστρια όσο και ως συνεργάτιδα για την έρευνα και την επιμόρφωση.

Δρ. Ασπασία (Σίσσυ) Θεοδοσίου
Επίτιμή Καθηγήτρια (Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων) και μέλος ΣΕΠ (Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο)

Η Ασπασία (Σίσσυ) Θεοδοσίου είναι Κοινωνική Ανθρωπολόγος, κάτοχος Διδακτορικού του Πανεπιστημίου του Manchester και επίτιμη καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων. Ως ερευνήτρια συνεργάζεται μεταξύ άλλων, με τα Πανεπιστήμια του Manchester και του Helsinki. Είναι επίσης μέλος ΣΕΠ του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου και επικεφαλής ερευνήτρια της ερευνητικής ομάδας DAISSy από το 2011.

Η ερευνητική ομάδα DAISSy (Dynamic Ambient Intelligent Social Systems) (http://daissy.eap.gr ) αποσκοπεί να συμβάλλει στη δημιουργία μίας προηγμένης ανθρώπινης κοινωνίας μέσα από την επινόηση μίας μορφής τεχνολογίας που προσαρμόζεται και υποστηρίζει τις ανθρώπινες ανάγκες και όχι το αντίστροφο.

Ως μέλος της ομάδας DAISSy, συμμετείχε σε πληθώρα εθνικών και ευρωπαϊκών, ερευνητικών προγραμμάτων (δια βίου μάθησης, Erasmus +, κα), μεταξύ των οποίων τα προγράμματα LLP, Marina, CompAAL, EngAGEnt και eCultSkills, τα προγράμματα Erasmus +, i-Care, TIME, LinguaCuisine και BRIGHTS, καθώς και το εθνικό πρόγραμμα FragMex.

Διετέλεσε επίσης μέλος του διεθνούς ερευνητικού Δικτύου COST Action ISO 803 « «Remaking eastern borders in Europe» (2009-13), και παραμένει σήμερα μέλος της ερευνητικής ομάδας του προγράμματος «Crosslocations» (ERC ADVANCED GRANT – Πανεπιστήμιο του Helsinki) και του προγράμματος «Demos» (Erasmus + Capacity Building).

Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα περιλαμβάνουν την ανθρωπολογία της μουσικής, την ανθρωπολογία της εκπαίδευσης και της μάθησης, τα ευρωπαϊκά σύνορα και τις μειονότητες καθώς και ζητήματα ένταξής τους (Ρομά).

Στις πρόσφατες εθνογραφικές της έρευνες εστίασε σε θέματα που αφορούν την κυριαρχία και τις εθνικές ταυτότητες στο Διαδίκτυο, διερευνώντας ταυτόχρονα τις κοινότητες στο πεδίο καθώς και τις πρακτικές μάθησης σε τεχνολογικά βελτιωμένα περιβάλλοντα μάθησης (εκπαίδευση και μάθηση μέσα από ψηφιακές, Διαδικτυακές πλατφόρμες), την διαπολιτισμική διαμεσολάβηση και την ένταξη των προσφύγων.

Ένας ακόμη άξονας των ερευνών της αφορά την ελληνική κρίση και τον ρόλο των οργανώσεων της κοινωνίας των πολιτών, καθώς και τις επιπτώσεις της κρίσης στις μειονεκτούσες ομάδες.

Πολυξένη (Πωλίνα) Κοντοδιάκου
Κοινωνική Ανθρωπολόγος (Ολυμπιακή Εκπαιδευτική & Συμβουλευτική ΕΠΕ)

Η Πολυξένη (Πωλίνα) Κοντοδιάκου είναι κοινωνική ανθρωπολόγος. Είναι κάτοχος MSc δια βίου μάθησης. Με 10ετή εμπειρία σε κέντρα επιμόρφωσης και επαγγελματικής κατάρτισης, συμμετέχει ενεργά στη σχεδίαση, στην υλοποίηση και στην αξιολόγηση επιμορφωτικών προγραμμάτων εκπαίδευσης ενηλίκων.

Στο ενεργητικό της συγκαταλέγονται επίσης προγράμματα επαγγελματικής κατάρτισης μικρό-μεσαίων επιχειρήσεων, επιμόρφωσης και συμβουλευτικής ειδικών, ευάλωτων ομάδων (μακροχρόνια άνεργοι, μετανάστες), στελεχών και εργαζομένων στους τομείς της διοίκησης, της επικοινωνίας, της διαχείρισης έργων και της πρόσβασης ΑμΈΑ στον τουρισμό, καθώς και η ανάπτυξη επιμορφωτικής μεθοδολογίας στο πλαίσιο διαφόρων προγραμμάτων.

Ως μέλος της ερευνητικής ομάδας WEMIN και στο πλαίσιο αυτό, συνεργάστηκε άμεσα με γυναίκες μετανάστριες, επωφελούμενες του προγράμματος, καθώς και με φορείς ανάπτυξης και προσφοράς προγραμμάτων στήριξης των μεταναστών.