Βασισμένο στην αληθινή ιστορία μιας πληροφοριοδότη που συντάραξε τον κόσμο, πολιτικό θρίλερ-βουτιά στη διαφθορά του κόσμου της πολιτικής και της πυρηνικής ενέργειας, με την Ιζαμπέλ Ιπέρ σε μια ακόμη πολυεπίπεδη και στοιχειωτική ερμηνεία ως ατρόμητη συνδικαλίστρια. Βραβείο Κοινού στο Γαλλόφωνο Φεστιβάλ της Ελλάδας.

Σύνοψη ταινίας «Εύκολος Στόχος»

Η αληθινή ιστορία της επικεφαλής συνδικαλιστικής εκπροσώπου μιας γαλλικής πολυεθνικής πυρηνικής ενέργειας που γίνεται πληροφοριοδότης, καταγγέλλοντας με κίνδυνο της ζωής της άκρως απόρρητες συμφωνίες που συγκλόνισαν τον κόσμο. Μόνη εναντίον όλων, πολεμά με νύχια και με δόντια για να φέρει στο φως το σκάνδαλο και να υπερασπιστεί περισσότερες από 50.000 θέσεις εργασίας. Η ζωή της ανατρέπεται όταν δέχεται βίαιη επίθεση στο σπίτι της, ενώ νέα στοιχεία δημιουργούν αμφιβολίες στο μυαλό των ανακριτών. Από θύμα, γίνεται ύποπτη.

Σημείωμα σκηνοθέτη Ζαν-Πολ Σαλομέ

Όταν διάβασα το δοκίμιο La Syndicaliste (Η Συνδικαλίστρια) της Καρολίν Μισέλ-Αγκίρε, ένιωσα αμέσως τις κινηματογραφικές δυνατότητες αυτής της απίστευτης έρευνας που διαδραματίζεται στον κόσμο της πυρηνικής ενέργειας και της πολιτικής. Και η ταινία φυσικά ενέπεσε στην παράδοση των μεγάλων παρανοϊκών θρίλερ των οποίων είμαι μεγάλος φαν.

Η ανατριχιαστική ιστορία της Μορίν Κίρνεϊ δεν ρίχνει μόνο φως σε σκοτεινές περιοχές των υψηλών θέσεων εξουσίας, είναι ένα δράμα που τρομάζει μέσα από την κλινική του προσέγγιση σε θέματα τόσο επίκαιρα και φλέγοντα όσο η θέση της γυναίκας στην εξουσία, η σημασία που δίνεται σε όσα λέει και η αυτόματη υπόθεση της τρέλας και της χειριστικής της φύσης. Η υπόθεση Κίρνεϊ είναι τόσο η ιστορία μιας πληροφοριοδότη όσο και η ιστορία μιας γυναίκας σε έναν κόσμο ανδρών που δεν είναι συνηθισμένοι να βλέπουν γυναίκες να ρισκάρουν τα πάντα για να επιτεθούν στην κορυφή.

Η Μορίν Κίρνεϊ δεν είναι μοιραία γυναίκα. Είναι μητέρα και σύζυγος όπως αυτές που συναντάμε καθημερινά, μια υπάλληλος όπως τόσοι άλλοι. Ωστόσο, θα γίνει η γυναίκα που η αρρενωπή παλιά φρουρά της γαλλικής βιομηχανίας, αυτή που μένει προσκολλημένη στα συμφέροντά της και στις ενδο-συναλλαγές της, πρέπει να εξαλείψει. Λόγω του ότι είναι μια αξιοσέβαστη γυναίκα, θα πρέπει να υποστεί την ντροπή του να μη την πιστεύουν, του να μειώνεται πάντα μέσα στην ασημαντότητά της, του να δέχεται διαρκείς συκοφαντίες για την ακεραιότητά της, του να προσδιορίζεται με βάση τα δράματα που σημάδεψαν τη ζωή της, πληγές που οι εχθροί της μπορούν να χρησιμοποιήσουν για να τη δυσφημήσουν στα μάτια των κοντινών της ανθρώπων και του νόμου.

Πέρα από τη φόρμα του, η οποία είναι εμπνευσμένη από αμερικανικά πολιτικά θρίλερ όπως το Όλοι οι Άνθρωποι του Προέδρου και Η Εξαφάνιση του Άλαν Πάκουλα, είναι πρώτα και κύρια μια θεμελιωδώς πολιτική ταινία, ένα δράμα βγαλμένο από την αληθινή ζωή, για τη λειτουργία της εξουσίας και την αδυσώπητη βία της εναντίον εκείνων που προσπαθούν να την ταράξουν.

Αυτή η ταινία μού επέτρεψε να συνεχίσω τη συνεργασία μου με την Ιζαμπέλ Ιπέρ, αλλά με έναν εντελώς διαφορετικό ρόλο αυτή τη φορά. Και πάντα θέλοντας να την κάνω να ενσαρκώσει έναν χαρακτήρα αγκυροβολημένο στην πραγματικότητα και με τον οποίο ο θεατής μπορεί εύκολα να ταυτιστεί.

Βιογραφικό σκηνοθέτη Ζαν-Πολ Σαλομέ

Σπούδασε κινηματογράφο στο Πανεπιστήμιο Sorbonne Nouvelle. Η πρώτη του μεγάλου μήκους ήταν το Girls with Guns (1993) με πρωταγωνίστρια την Ανί Ζιραρντό. Πέντε χρόνια αργότερα, υπέγραψε άλλη μια «ταινία συμμορίας», Restons Groupés. Από το 2001 αφοσιώθηκε σε φιλόδοξες ταινίες μεγάλου προϋπολογισμού, με πρώτη το Belphegor: Το Φάντασμα του Λούβρου, όπου επανεξετάζει τον μύθο του διάσημου φαντάσματος του παρισινού μουσείου. Για να διερευνήσει αυτό το μυστήριο, συνεργάστηκε με τη Σοφί Μαρσό, μια ηθοποιό που θα σκηνοθετούσε ξανά έξι χρόνια αργότερα ως μέλος της Αντίστασης στην Αποστολή. Το 2004 προσφέρει μια σύγχρονη εκδοχή των περιπετειών του κλέφτη και τζέντλμαν, Αρσέν Λουπέν, ο Άνθρωπος με τα Χίλια Πρόσωπα (2004), με πρωταγωνιστές τους Ρομέν Ντιρί και Κρίστιν Σκοτ Τόμας. Το 2010 σκηνοθετεί την πρώτη του αγγλόφωνη ταινία στις ΗΠΑ, Κλεμμένη Ταυτότητα, βασισμένη στην αληθινή ιστορία ενός απατεώνα, με τους Μαρκ Αντρέ Γκροντίν, Έλεν Μπάρκιν και Φάμκε Γιάνσεν. Με το Playing Dead (2013), μια slapstick κωμωδία εμπνευσμένη από τις ταινίες του Μπλέικ Έντουαρντς, ο Σαλομέ λαμβάνει πολλές υποψηφιότητες στα Βραβεία Μαγκρίτ. Συνηθίζει να διασκευάζει βιβλία για την οθόνη, και οι δύο τελευταίες ταινίες του, Η Νονά της Νύχτας (2021) και Εύκολος Στόχος (2023) – και οι δύο με πρωταγωνίστρια την Ιζαμπέλ Ιπέρ – δεν αποτελούν εξαίρεση. Μεταβαίνει από το ένα είδος στο άλλο με δεξιοτεχνία, και οι ταινίες του έχουν πάντα μια αίσθηση κινηματογραφικής και ταυτόχρονα λαϊκής αφήγησης.

Ταυτότητα ταινίας
Εύκολος Στόχος / La Syndicaliste / The Sitting Duck

  • Σκηνοθεσία: Ζαν-Πολ Σαλομέ
  • Σενάριο: Ζαν-Πολ Σαλομέ, Φαντέτ Ντρουάρ (βασισμένο στο δοκίμιο La Syndicaliste της Καρολίν Μισέλ-Αγκίρε)
  • Παραγωγή: Μπερτράν Φεβρ
  • Μουσική: Μπρουνό Κουλέ
  • Φωτογραφία: Ζουλιέν Χιρς, AFC
  • Μοντάζ: Βαλερί Ντεσέν, Αΐν Βαρέ
  • Κοστούμια: Μαριτέ Κουτάρ
  • Ήχος: Κριστόφ Σίλινγκ, Λουί Μπαρ, Νταμιέν Γκιγιόμ, Μαρκ Ντουάν, Τομά Βαρνί Ντριέγκ
  • Με την υποστήριξη του προγράμματος Creative Europe MEDIA της Ευρωπαϊκής Ένωσης
  • Πρωταγωνιστούν: Ιζαμπέλ Ιπέρ, Αλεξάντρα Μαρία Λάρα, Μαρίνα Φόις, Ιβάν Ατάλ
  • Διάρκεια: 121′
  • Χώρα Παραγωγής: Γαλλία, Γερμανία
  • Έτος Παραγωγής: 2022

Διακρίσεις – Βραβεία

Επίσημη Συμμετοχή Orizzonti – Φεστιβάλ Βενετίας 2022
Βραβείο Κοινού Fischer – Φεστιβάλ Γαλλόφωνου Κινηματογράφου Ελλάδος 2023