Η εικαστικός Μαρία Τσάγκαρη που παρουσιάζει ένα νέο έργο της στην έκθεση “Evrovizion.Crossing Stories and Spaces” με τίτλο This Is the Place Gentlemen! θα είναι παρούσα κατά την ξενάγηση προκειμένου να συνομιλήσει με το κοινό γύρω από τη δουλειά της.

Έπειτα από παρουσιάσεις στο Μουσείο Ιστορίας της Βοσνίας και Ερζεγοβίνης, καθώς και το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Βοϊβοντίνα στη Σερβία, η έκθεση «ταξίδεψε» στο Goethe-Institut Athen στην Ελλάδα. Στην Αθήνα παρουσιάζεται μια μικρότερη επιλογή των έργων τέχνης της έκθεσης, ενώ ταυτόχρονα η έκθεση έχει διευρυνθεί με την προσθήκη ενός νέου έργου της Ελληνίδας εικαστικού Μαρίας Τσάγκαρη – σε επιμέλεια της Ιόλης Τζανετάκη. Επίσης, το πρότζεκτ διευρύνεται με δύο ακόμα τοπικές προσθήκες: Οι εικαστικοί Johanna Diehl και Adnan Softić δημιουργούν νέα έργα σε στενή συνεργασία με τοπικούς φορείς.

Στην έκθεση της Αθήνας συμμετέχουν με έργα τους η Lana Čmajčanin, η Johanna Diehl, η Ivana Ivković, η Henrike Naumann, η Selma Selman, οι Slavs and Tatars, ο Adnan Softić και η Μαρία Τσάγκαρη.

Η έκθεση ξεκίνησε στις 28 Απριλίου με μια ειδική εκδήλωση, κατά την οποία η καλλιτέχνιδα Ivana Ivković παρουσίασε την περφόρμανς MONUMENT: THE SCHOOL OF ATHENS. Oι εικαστικοί Johanna Diehl, Adnan Softić και Μαρία Τσάγκαρη έδωσαν επίσης το παρόν στα εγκαίνια και συνομίλησαν με το κοινό σχετικά με τα έργα τους. H επιμελήτρια Sanja KojićMladenov, όπως και η τοπική επιμελήτρια Ιόλη Τζανετάκη ξενάγησαν τους επισκέπτες και τις επισκέπτριες στην έκθεση. Η Δώρα Βασιλάκου, υπότροφος του διεθνούς προγράμματος φιλοξενίας της καλλιτεχνικής ομάδας Slavs and Tatars, υποδέχτηκε το κοινό στην εγκατάσταση Pickle Bar.

Μετά την ολοκλήρωση της έκθεσης στην Αθήνα, θα δημοσιευτεί ένα νέο τεύχος του περιοδικού της EVROVIZION, εμπλουτίζοντας έτσι το «αρχείο του ταξιδιού». Σε συν-επιμέλεια της Δανάης Γιαννόγλου το EVROVIZION.CROSSING ATHENS θα είναι αφιερωμένο στην παρουσίαση του διαρκώς αναπτυσσόμενου εγχειρήματος στην Αθήνα και το αποτύπωμά του στην πολιτιστική ταυτότητα της πόλης.

VASKOS, Performance at the Pickle Bar. Copyright VASKOS

Crushed Bitter Oranges

Περφόρμανς των VASKOS
σε συνεπιμέλεια της Δώρας Βασιλάκου
στο Pickle Bar των Slavs and Tatars

Mέσα από την πολύμορφη πρακτική του και τις αυτοοργανωμένες πρωτοβουλίες του, το δραστήριο καλλιτεχνικό δίδυμο VASKOS (Βασίλης Νούλας και Κώστας Τζημούλης) αναπτύσσει υβριδικές δράσεις οι οποίες περιλαμβάνουν περφόρμανς, ηχητικά έργα, ενώ συνδυάζουν οπτικοακουστικά μέσα και κίνηση, και διακρίνονται από στοιχεία θεατρικότητας και σαρκασμού. Στο Pickle Bar των Slavs and Tatars οι VASKOS παρουσιάζουν την περφόρμανς Crushed Bitter Oranges.

Tα νεράντζια, ή αλλιώς πικρά πορτοκάλια, είναι εσπεριδοειδή φρούτα με καταγωγή από την Νοτιοανατολική Ασία. Ενώ οπτικά θυμίζουν πορτοκάλι, έχουν μια διαφορετική, πικρή γεύση, που σχεδόν δεν τρώγονται. Πρέπει να τα βράσεις και να τα κάνεις γλυκό για να καταναλωθούν. Οι νεραντζιές είναι δέντρα πολύ διαδεδομένα στις γειτονιές της Αθήνας, είναι ανθεκτικές στην ατμοσφαιρική ρύπανση και δεν χρειάζονται σχεδόν καθόλου φροντίδα και νερό. Τα ώριμα νεράντζια πέφτουν στα πεζοδρόμια, σαπίζουν ή πατιούνται και συνθλίβονται κάτω από μπότες πεζών ή ρόδες αυτοκινήτων. Καμιά φορά χρησιμοποιούνται στις διαδηλώσεις ως πρόχειρα πολεμοφόδια ενάντια στην αστυνομική καταστολή.

Τα συνθλιμμένα νεράντζια –μια ανάμνηση και εικόνα από τους δρόμους της Αθήνας αρκετά οικεία– είναι μια μεταφορά και ένα πολιτικό σχόλιο για την πόλη γύρω μας που αλλάζει με ραγδαία ταχύτητα, ακολουθώντας τα κελεύσματα της ανάπτυξης, της τουριστικοποίησης, της βελτιστοποίησης και της εντατικοποίησης. Μια αναφορά στους σύγχρονους ρυθμούς κανονικότητας και ταυτόχρονα σε ένα κοινωνικό μοντέλο που προσπαθεί να εξαντλήσει το δυναμικό της πόλης, τις δομές της, τους ανθρώπους της.

Το Crushed Bitter Oranges είναι μία ιστορία για τα πράγματα που τελειώνουν, για τα υλικά που καταναλώνονται, για τα εξαντλημένα αποθέματα και τις μειωμένες αντοχές. Όπως σημειώνουν οι VASKOS: «Σπαταλημένη μουσική και φώτα νέον μέσα στη μέρα. Όμως οι αγώνες και οι διεκδικήσεις συνεχίζονται παρά τη ματαίωση, παρά την εξάντληση.

Τα νεράντζια είναι πικρά, δεν τρώγονται, κείτονται στα πεζοδρόμια της πόλης συνθλιμμένα. Κατοικούν παρασιτικά κι εφήμερα. Μοιάζουν αστεία και ξεπερασμένα».

Είναι όμως εδώ.

Κεντρική φωτογραφία θέματος: Evrovizion, Athen Installation picklebar by Yiannis Hadjiaslanis copyright ifa 2023

Διαβάστε επίσης:

Evrovizion.Crossing Stories and Spaces: Η περιοδεύουσα έκθεση έρχεται στην Αθήνα