Η Εβδομάδα εντάσσεται στον Κύκλο Παλαιά Μουσική και περιλαμβάνει εκδηλώσεις με κλασικές αλλά και… «πειραγμένες» προσεγγίσεις της μουσικής του μεγάλου Κάντορα της Λιψίας από γνωστούς καλλιτέχνες και σύνολα.
Όργανα εποχής και αυθεντικές μπαρόκ ερμηνείες, αλλά και σουίτες για τσέλο παιγμένες σε κρητική λύρα, τζαζ και ροκ πιανιστικοί αυτοσχεδιασμοί δίπλα στις επιβλητικές Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ, το εκκλησιαστικό όργανο του Μεγάρου απέναντι στις μπλουζ αρμονίες ενός ηλεκτρικού οργάνου Hammond: τι είναι αυτό που κάνει τη μουσική του Μπαχ τόσο ελκυστική και μυστηριώδη, σαν ένα πρίσμα με αμέτρητες πλευρές που μας προσκαλεί να το «ανακαλύπτουμε» ξανά και ξανά; Είναι σίγουρα μια μουσική «καθαρή», όπου κάθε νότα είναι απαραίτητη ώστε να χτιστεί λίγο λίγο το μνημειώδες οικοδόμημα, αλλά και μια μουσική που μιλάει απευθείας στην ψυχή.
Η Εβδομάδα Μπαχ επιφυλάσσει ένα μεγαλειώδες φινάλε, την Κυριακή 5 Μαρτίου, με την Big Day Bach: Μια μεγάλη γιορτή από το πρωί ώς το βράδυ, που αρχίζει με την παράσταση-«αναζήτηση» «Ποιος έβαλε στη φυλακή τον κ. Μπαχ» (χορηγός: Ελληνικά Πετρέλαια), πλημμυρίζει τη μικρή αίθουσα (ΑΔΜ) με τους ήχους της αρπίστριας Μαρίας Μπιλντέα, ανοίγει την μεγάλη αίθουσα (ΑΧΛ) στην οργανίστα Ουρανία Γκάσιου και στον τζαζ πιανίστα Γιώργο Κοντραφούρη, ενώ από τη 1 το μεσημέρι έως τις 8 το βράδυ νεαροί ταλαντούχοι σπουδαστές ωδείων παίζουν έργα Μπαχ σε ολόκληρο το Μέγαρο!
Την Εβδομάδα Μπαχ υποστηρίζει η Πρεσβεία της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στην Αθήνα, με αφορμή τα 500 χρόνια από τη Μεταρρύθμιση (1517-2017).
ΜΗΝ ΧΑΣΕΙΣ!
Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ (1685-1750)
Ένας διαχρονικός συνθέτης
Αναφερόμενος στη διαχρονική αξία του έργου του σπουδαίου γερμανού συνθέτη, ο επιστημονικός σύμβουλος του Μεγάρου Χάρης Ξανθουδάκης, στο κείμενό του για το έντυπο πρόγραμμα του Αφιερώματος στον Μπαχ, επισημαίνει: «Στον ορισμό του “κλασικού” περιλαμβάνεται ασφαλώς, και πρωτογενώς, η διαχρονικότητα –η επιβίωση μιας δημιουργίας, συνολικής ή μερικής, σε εποχές που έπονται της ιστορικής στιγμής, όπου καταγράφεται ο φυσικός θάνατος του δημιουργού. Από την άποψη αυτή, η διαχρονική επιβίωση της μουσικής του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ καθιστά τον δημιουργό της “κλασικό”, περισσότερο ίσως κι από τους τρεις κορυφαίους εκπροσώπους του μουσικού “κλασικισμού” (τον Χάυντν, τον Μότσαρτ και τον Μπετόβεν), αφού η αγάπη και η προτίμηση κοινού και μουσικών για τον συνθέτη των Παθών κατά Ματθαίον παρέμεινε αδιάλειπτη και σταθερή, από τη στιγμή της “αναβίωσής” του το 1829 έως σήμερα.»
Το πρόγραμμα
Τετάρτη 1.3.2017 | ώρα 20:30 | The Bach Project |
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος |
Αχιλλέας Γουάστωρ πιάνο
Στην πρώτη συναυλία με την οποία αρχίζει η Εβδομάδα Μπαχ, ο πιανίστας Αχιλλέας Γουάστωρ παρουσιάζει την Παρτίτα αρ. 4 για σόλο πιάνο σε ρε μείζονα και τη «Σακόν» από την Παρτίτα για βιολί αρ.2 σε ρε ελάσσονα του Γ. Σ. Μπαχ σε μεταγραφή για πιάνο από τον Μπουζόνι. Στο δεύτερο μέρος της βραδιάς, ο γνωστός σολίστ θα αυτοσχεδιάσει πάνω σε θέματα και δομές από το Καλώς συγκερασμένο κλειδοκύμβαλο.
Τιμές εισιτηρίων: 10 € (Ζώνη Β) ● 15 € (Ζώνη Α)
Νέοι-Φοιτητές: 4 € ● Πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, 65+: 6 €
Πέμπτη 2.3.2017 | ώρα 20:30 | Σουίτες για τσέλο του Μπαχ
σε τετράχορδη κρητική λύρα | Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος |
Γιώργος Καλούδης κρητική λύρα
Ο Γ. Καλούδης τροποποίησε την παραδοσιακή κρητική λύρα, όπως τη γνωρίζαμε μέχρι τώρα, προσθέτοντας μια τέταρτη χορδή και προσαρμόζοντας την τεχνική του τσέλου πάνω στη λύρα. Έτσι οι Σουίτες του Μπαχ είναι μια μεταγραφή του πρωτότυπου έργου για σόλο τετράχορδη κρητική λύρα, στις αυθεντικές τονικότητες του συνθέτη.
Μιλώντας για τη σημασία της πολύχρονης μουσικής του περιπλάνησης στον κόσμο του Μπαχ, ο γνωστός λυράρης εξομολογείται: «Ο ήχος της κρητικής λύρας, μέσα από τα έργα του Μπαχ, μου αποκάλυψε τον αρχαίο ήχο και την ανεκτίμητη σιωπή του Αιγαίου.»
Στη συναυλία θα ακουστούν η Σουίτα για τσέλο αρ. 1 σε σολ μείζονα καθώς και αποσπάσματα από τις Σουίτες για τσέλο αρ. 2 σε ρε ελάσσονα, αρ. 3 σε ντο μείζονα, αρ. 4 σε μι ύφεση μείζονα και αρ. 5 σε ντο ελάσσονα.
Τιμές εισιτηρίων: 10 € (Ζώνη Β) ● 15 € (Ζώνη Α)
Νέοι-Φοιτητές: 4 € ● Πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, 65+: 6 €
Παρασκευή 3.3.2017 | ώρα 20:30 | Παραλλαγές Γκόλντμπεργκ |
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος |
Λίλια Μπογιατζίεβα πιάνο
Η Άρια και 30 παραλλαγές αποτελούν ένα από τα μεγαλύτερα έργα της παγκόσμιας μουσικής φιλολογίας, αποκορύφωμα της πολυφωνικής γραφής αλλά και ταυτόχρονα έργο οραματικό που άνοιξε νέους δρόμους για τους μεταγενέστερους συνθέτες. Σύμφωνα με τους μελετητές του έργου του Γ.Σ. Μπαχ, οι Goldberg-Variationen γράφτηκαν για τον τσεμπαλίστα Γιόχαν Γκότλημπ Γκόλντμπεργκ, ώστε να τις παίζει στον κύριό του, κόμη Κάιζερλινγκ, τις νύχτες που ο τελευταίος είχε αϋπνίες. Η νεότερη μουσικολογική έρευνα αμφισβητεί, μάλλον δικαιολογημένα, την εγκυρότητα αυτής της ιστορίας. Πάντως, όπως και να έχει το πράγμα, θα έπρεπε να ζηλεύει κανείς αυτόν τον ρώσο πρεσβευτή στην Αυλή της Σαξονίας που, στην αγρύπνια του, είχε την τύχη να ακούσει για πρώτη φορά, μια σύνθεση που κατέχει πλέον εξέχουσα θέση στην ιστορία της μουσικής και στο πιανιστικό ρεπερτόριο.
Τιμές εισιτηρίων: 10 € (Ζώνη Β) ● 15 € (Ζώνη Α)
Νέοι-Φοιτητές: 4 € ● Πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, 65+: 6 €
Σάββατο 4.3.2017 | ώρα 20:30 | J.S. Bach – Chiaroscuro |
Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος |
La Stravaganza Greca
Σίμος Παπάνας μπαρόκ βιολί
Δήμος Γκουνταρούλης μπαρόκ βιολοντσέλο, τετράχορδο βιολοντσέλο πίκολο (tenor)
Γεράσιμος Χοΐδάς τσέμπαλο
Τρεις μουσικοί ειδικευμένοι στην ιστορική εκτέλεση της παλαιάς μουσικής –κυρίως στο Μπαρόκ– παίζουν Μπαχ με όργανα εποχής και με ένα ιδιαίτερο όργανο, το τετράχορδο violoncello piccolo, εξωτικό «υβρίδιο» της προκλασικής εποχής.
Το πρόγραμμα του σχήματος La Stravaganza Greca περιλαμβάνει τα έργα: Πέμπτη σουίτα «discordable» à violoncello solo senza basso σε ντο ελάσσονα, Δεύτερη παρτίτα à violino solo senza basso σε ρε ελάσσονα, Σουίτα για σόλο τσέμπαλο σε λα ελάσσονα, Σονάτα για βιολοντσέλο πίκολο και μπάσο κοντίνουο σε σολ μείζονα και Σονάτα για βιολί και μπάσο κοντίνουο σε μι ελάσσονα.
Τιμές εισιτηρίων: 10 € (Ζώνη Β) ● 15 € (Ζώνη Α)
Νέοι-Φοιτητές: 4 € ● Πολύτεκνοι, ΑΜΕΑ, 65+: 6 €
Σάββατο 4.3.2017 | ώρα 17:00-20:00 | ΑΠΟ ΤΟ «ΠΡΩΤΟ ΜΠΑΧ» ΩΣ ΤΟ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ |
Νέα ταλέντα, μαθητές ωδείων παίζουν Μπαχ σε ολόκληρο το Μέγαρο
Ποιος μικρός μαθητής πιάνου δεν έχει βάλει κάποια στιγμή στο αναλόγιο την παρτιτούρα με τον τίτλο «Το πρώτο Μπαχ», την πρώτη του ίσως ευκαιρία να παίξει πραγματική μουσική μετά τα αρχικά 2-3 χρόνια μελέτης, που είναι γεμάτα ανούσια γυμνάσματα και βαρετές σκάλες;
Το απόγευμα του Σαββάτου 4.3, το Μέγαρο υποδέχεται στα φουαγιέ και στους χώρους του όχι μόνο αυτούς τους μικρούς μαθητές, αλλά και σπουδαστές όλων των οργάνων, τους αυριανούς μας μουσικούς δεξιοτέχνες, σε ένα πανηγύρι που πλημμυρίζει μουσικές του Μεγάλου Κάντορα της Λιψίας. Η γιορτή συνεχίζεται την Κυριακή 5.3 στο πλαίσιο της Big Day Bach, που αποτελεί και την κορύφωση του αφιερώματος. Η είσοδος στις διήμερες εκδηλώσεις Από το «πρώτο Μπαχ» ως το τελευταίο είναι ελεύθερη.