Η Sarah-Jayne Blakemore, συγγραφέας του βιβλίου, καθηγήτρια Ψυχολογίας και Γνωσιακής Νευροεπιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Cambridge, θα συνομιλήσει με τις:

  • Ειρήνη Σκαλιόρα, Καθηγήτρια Γνωσιακής Επιστήμης στο Τμήμα Ιστορίας
    και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, ΕΚΠΑ, Ερευνήτρια στο Ίδρυμα Ιατροβιολογικών Ερευνών, Ακαδημία Αθηνών
  • Ελισάβετ Χρυσοχόου, Επίκουρη Καθηγήτρια Αναπτυξιακής Ψυχολογίας
    στο Τμήμα Ψυχολογίας, ΑΠΘ

Συνδιοργάνωση:

  • Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης
  • Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα στη Γνωσιακή Επιστήμη του ΕΚΠΑ
  • Ελληνική Εταιρεία Γνωσιακής Επιστήμης

Ομιλία στα αγγλικά με ταυτόχρονη διερμηνεία.

Το βιβλίο:

Εφηβεία: το πέρασμα από την αθώα παιδική ηλικία στην ενήλικη ζωή, μια περίοδος που τη σφραγίζουν μεγάλες αλλαγές στη συμπεριφορά. Το συνεννοήσιμο παιδί, που τα πηγαίνει καλά με όλη την οικογένεια, γίνεται εριστικό, «πνεύμα αντιλογίας». Θέλει να απομονώνεται και να περνάει τον περισσότερο χρόνο με τους φίλους και τις φίλες του, έστω και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Το συναισθηματικό του ενδιαφέρον επικεντρώνεται στις σχέσεις μέσα στην παρέα, από τα μέλη της οποίας επιζητά έντονα την αποδοχή. Αναζητά εμπειρίες, ενδεχομένως επικίνδυνες. Διεκδικεί την ανεξαρτησία του, αλλά θέλει και την ασφάλεια της οικογένειας. Υποστηρίζει με πάθος τις θέσεις του, όμως συχνά τις αλλάζει. Αυτές οι νέες συμπεριφορές προκαλούν αμηχανία στους γονείς, αλλά και έντονους προβληματισμούς, οι οποίοι αγγίζουν ―και διόλου σπάνια ξεπερνούν― τα όρια της ψυχικής αντοχής τους.

Οι εντυπωσιακές αλλαγές στη συμπεριφορά των εφήβων ρυθμίζονται εν μέρει από τις ορμόνες, κυρίως όμως αντανακλούν αλλαγές στη δομή και στις λειτουργίες του εγκεφάλου: νευρωνικά κυκλώματα αναδιατάσσονται, νέες συνδέσεις δημιουργούνται, εγκεφαλικές περιοχές ωριμάζουν. Η πιο σημαντική είναι η δραστηριότητα του προμετωπιαίου φλοιού, που συνδέεται με τη λήψη αποφάσεων, τον έλεγχο των παρορμήσεων, τη διαμόρφωση στρατηγικών δράσης κ.ά. Στο βιβλίο που κρατάτε στα χέρια σας, η συγγραφέας παρουσιάζει τα σύγχρονα δεδομένα της νευροεπιστημονικής έρευνας για τις αναπτυξιακές διεργασίες που συμβαίνουν στον εφηβικό εγκέφαλο, με μια γραφή γεμάτη ενάργεια, ζωντάνια και γλαφυρότητα.

Βραβείο Επιστημονικού Βιβλίου της Βασιλικής Εταιρείας 2018.
Βραβείο Βιβλίου Επιστημονικής Εκλαΐκευσης της Βρετανικής Ψυχολογικής Εταιρείας 2020.

Λίγα λόγια για την Sarah-Jayne Blakemore:

Η Sarah-Jayne Blakemore είναι καθηγήτρια ψυχολογίας και γνωσιακής νευροεπιστήµης στο Πανεπιστήµιο του Cambridge, και επίτιµη καθηγήτρια στο University College του Λονδίνου και στο Πανεπιστήµιο του Βιτβάτερσραντ της Νότιας Αφρικής. Επικεφαλής της Οµάδας Αναπτυξιακής Γνωσιακής Νευροεπιστήµης, ασχολείται ερευνητικά µε τις ιδιαιτερότητες του εφηβικού εγκεφάλου εδώ και πολλά χρόνια, και έχει τιµηθεί µε σηµαντικά επιστηµονικά βραβεία. Σε συνεργασία µε την Uta Frith, έχει γράψει επίσης το βιβλίο The Learning Brain – Lessons for Education (2005). Το Επινοώντας τον εαυτό µας είναι το πρώτο της βιβλίο που κυκλοφορεί στα ελληνικά.

Διαβάστε επίσης:

Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Εκπαιδευτικά προγράμματα & δράσεις για το 2023-2024
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών: Τα highlights της καλλιτεχνικής περιόδου 2023-2024